pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 10:28

2-ch skrev:Peter, kan du komplettera min beställning med BR-Rör + Filterkort. Skickas till min adress, alternativt hämtas runt Stockholm.
Äh... skriv upp mig på reservplats för SD åxå då ra så ska jag jämföra mot mina StaeDtler :wink:

Bild

Noterat
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 10:35

i skrev: Alltså, det här börjar bli svårt för mig :? (försöker ni finta bort mig ? 8O ), så...: Jag vill ha allt!! :!: :D

Jaha, vad är allt? Jag förmodade att du jämt och ständigt sitter och löder allt möjligt skojigt så jag räknade med att du tycker det skall bli jätteroligt att slå igång din senaste delyxweller och löda ihop filtrena :) med ditt älsklingssilverlod.

Men du kanske vill ha färdiglödda filter. Jag har i alla fall nu ändrat till färdiglödda filter och hämtning i Skillingaryd. Är det rätt? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-15 10:51

Har precis pratat med Larsen och han ska kolla på priser för alla detaljer nu så de bör komma senast i EM.

Fick via omvägar igår veta att en känd forumpersonlighet har granskat våra mätningar och hade efter dom gjort ett rätt entydigt uttalande om hur pK bör låta. Det tolkar jag som att våra mätningar av pK och piP är relevanta och extremt rättvisande. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-15 11:11

Naqref skrev:Har precis pratat med Larsen och han ska kolla på priser för alla detaljer nu så de bör komma senast i EM.

Fick via omvägar igår veta att en känd forumpersonlighet har granskat våra mätningar och hade efter dom gjort ett rätt entydigt uttalande om hur pK bör låta. Det tolkar jag som att våra mätningar av pK och piP är relevanta och extremt rättvisande. 8)

Tala ur skägget, gubbe :x
Vem har sagt vad? 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 11:44

Jo, en snubbe har sagt till en annan snubbe som har tolkat situatione på sådant sätt att mätningar av pK och piP är relevanta och extremt rättvisande 8) Klart som korvspad :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-15 11:54

Naqref skrev:Har precis pratat med Larsen och han ska kolla på priser för alla detaljer nu så de bör komma senast i EM.

Kan ju berätta vad vi kom fram till. För att saker ska vara så enkelt som möjligt att administrera men ändå så flexibelt för er så har vi kommit fram till följande options förutom själva lådan och element.

Basreflexportar
Beställer man basreflexportar får man två lösa portar per låda. Har man avsikt att köra med slutna lådor så är detta alternativ INTE aktuellt. Däremot kan man ju eventuellt vilja ha en uppsättning portar om man framdeles vill testa på att bygga basreflexlådor.
Pris/högtalare: tba

Terminaler och hål för terminal
Detta alternativ är för de som väljer de terminaler som John levererar (Samma som till Larsen 4). Väljer man detta alternativ så får man både terminalerna OCH hål för dessa. Om man inte väljer detta alternativ så får man varken eller.

Allmänt tillbehör
I detta ingår skruvar, tätningslist och tillskuret dämpmaterial. Dämpmaterialet leveras i lådan om man väljer att få lådorna skickade. Om man hämtar lådorna själv (eller via ombud) så finns dämpmaterialet separat. Det blir lättast att montera in filtret i lådan då.

Filterkomponenter och kablar
Detta alternativ inkluderar alla filterkomponenter och kablar med förgyllda kabelskor men ingen montering. Avvikelser från ursprungliga BOMen är att en något enklare polypropylenkondensator används i basfiltret och en spole med 1.2mm tråd istället för 1.4mm. Detta är fullt acceptabla förändringar enligt mitt förmenande.

Filterkomponenter och kablar monterade
Detta inlkluderar allt enligt ovanstående punkt men även montering på kretskort (återvunnet kretskort från tidigare projekt).

SD-fötter
Detta alternativ är endast applicerbart för basreflexlådorna då fötterna är viktmässigt anpassade för dom. Använder man dessa till de slutna lådorna så kommer man få en lite högre resonansfrekvens (vilket är troligen tolerabelt då man använder dessa med en högre brytfrekvens) men för den som strävar efter perfektion så gäller dessa enbart för basreflexlådorna i nuläget.

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-15 12:12

...Avvikelser från ursprungliga BOMen är att en något enklare polypropylenkondensator används i basfiltret och en spole med 1.2mm tråd istället för 1.4mm.

Man tager vad man haver enligt ett känt yttrande från en likaledes känd kocka.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-15 12:17

Får men med kretskortet om man köper filterkomponenterna, eller är det point-to-point som gäller för oss som vill sniffa lödos (eller heter det lanske lodos, eller möjligen flussos)?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 12:27

Rundberg skrev:Får men med kretskortet om man köper filterkomponenterna, eller är det point-to-point som gäller för oss som vill sniffa lödos (eller heter det lanske lodos, eller möjligen flussos)?

Hörrödu, du la rabarber på 111. Du skall jobba i ditt anletes svett :evil: 8) :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-15 12:37

Naqref skrev:

Kan ju berätta vad vi kom fram till. För att saker ska vara så enkelt som möjligt att administrera men ändå så flexibelt för er så har vi kommit fram till följande options förutom själva lådan och element.

[...]

Listan ser ju ut som hos vilken amerikansk bilhandlare som helst, där tillvalslistan är tjockare än handboken!

Hur tusan ska detta hanteras så att alla får det de önskar? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-15 12:38

petersteindl skrev:
Rundberg skrev:Får men med kretskortet om man köper filterkomponenterna, eller är det point-to-point som gäller för oss som vill sniffa lödos (eller heter det lanske lodos, eller möjligen flussos)?

Hörrödu, du la rabarber på 111. Du skall jobba i ditt anletes svett :evil: 8) :)

MvH
Peter

Bild
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-15 12:41

Hårda killar kör hårdvirat. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-15 12:45

perstromgren skrev:Listan ser ju ut som hos vilken amerikansk bilhandlare som helst, där tillvalslistan är tjockare än handboken!

Hur tusan ska detta hanteras så att alla får det de önskar? 8O

Se det hela som ett intelligenstest hos beställarna. ;)

Annars berättar man bara här i tråden vad man önskar. Sedan fyller Peter i det i sitt berömda Excelark och när det är aktuellt att allt ska hanteras så skickas det till John Larsen som får ta hand om allt småpill. 8O

Sedan får vi hoppas att alting blir som ni önskar. :D

Man får se detta projekt som en prövning i flera dimensioner. Dels har vi rätt unika lådor. Sedan har vi rätt unikt många options och man kan i princip få helt monterade lådor oxå om man vill.
Senast redigerad av Naqref 2009-10-15 12:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-15 12:50

Densen skrev:
...Avvikelser från ursprungliga BOMen är att en något enklare polypropylenkondensator används i basfiltret och en spole med 1.2mm tråd istället för 1.4mm.

Man tager vad man haver enligt ett känt yttrande från en likaledes känd kocka.

Mja det handlar mer om er ekonomi. Vi har två kondingar på 12uF. Den ena sitter i signalvägen i diskanten. Den andra sitter parallellt med basen. Den senare är mindre kritisk och istället för att behöva 4 kondingar á 70kr/st så kanske man kan få ner priset något utan att det påverkar kvaliteten hörbart.

Spolarna till basen speciallindas så det är inget man tager vad man haver där heller. Det är mest att de som lindar spolarna har 1.2mm-tråd som största standardtråd. Resistansökningen är inte nämnvärd. Det är väl inom toleranserna. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-15 12:52

unika lådor? :)

Då vill jag ha en sats unika SD-fötter också till mina unika PLP BR lådor.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-15 12:53

phon skrev:unika lådor? :)

Har du sett något annat självbygge där man har använt viklådor? ;)

Fast platta lådor utan element är ju rätt unikt bara det. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 13:03

Spolarna är dessutom limmade om de görs som just den fabriken gör normalt, det betyder att tråden sitter ihoplimmad. Spolarna blir som ett stycke koppar. Inget kan vibrera. Det är synnerligen bra spolar. Jag använder sådana själv.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 13:04

phon skrev:unika lådor? :)

Då vill jag ha en sats unika SD-fötter också till mina unika PLP BR lådor.

Noterat.

Det har blivit en rysligt massa noter. Snart har jag en hel symfoni :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-15 13:05

Naqref skrev:

Lugn.

Det ska in två Maelstrom 24" i varje låda .... 8O :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 13:07

phon skrev:
Naqref skrev:

Lugn.

Det ska in två Maelstrom 24" i varje låda .... 8O :lol:

Oj, då blir det ett stort problem....

Då funkar nämligen inte SD-fötterna 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-15 13:15

På begäran visar jag två jämförande grafer igen.

Den första visar hur det ser ut i riktningen 25 grader uppåt och 35grader in eller utåt.

Bild

Den andra visar hur det ser ut i vinkeln 45grader uppåt och 45 grader off axis i sidled.

Bild

För fler mätningar ska kunna visas så måste jag hacka lite matlabkod och det orkar jag inte just nu.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-15 13:18

petersteindl skrev:
Oj, då blir det ett stort problem....

Då funkar nämligen inte SD-fötterna 8)

Platta lådor skall ha platta SD-fötter. 8)

Eller så tar jag Maelstrom Light ...... :roll:

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-10-15 13:22

Naqref skrev:SD-fötter
Detta alternativ är endast applicerbart för basreflexlådorna då fötterna är viktmässigt anpassade för dom. Använder man dessa till de slutna lådorna så kommer man få en lite högre resonansfrekvens (vilket är troligen tolerabelt då man använder dessa med en högre brytfrekvens) men för den som strävar efter perfektion så gäller dessa enbart för basreflexlådorna i nuläget.

Jag strävar efter perfektion... 8)
Peter, du kan stryka SD-fötter på min beställning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 13:32

Tomas skrev:
Naqref skrev:SD-fötter

Jag strävar efter perfektion... 8)
Peter, du kan stryka SD-fötter på min beställning.

Inte än. Jag är beordrad av Naq att mäta vikten på SL; fram och bak och totalvikt. Vem vet, det kanske blir SD-SL? :) Jag menar, skall det bli rörigt så skall det banne mig bli feta compléte.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-15 13:39

petersteindl skrev:
i skrev: Alltså, det här börjar bli svårt för mig :? (försöker ni finta bort mig ? 8O ), så...: Jag vill ha allt!! :!: :D

Jaha, vad är allt? Jag förmodade att du jämt och ständigt sitter och löder allt möjligt skojigt så jag räknade med att du tycker det skall bli jätteroligt att slå igång din senaste delyxweller och löda ihop filtrena :) med ditt älsklingssilverlod.

Men du kanske vill ha färdiglödda filter. Jag har i alla fall nu ändrat till färdiglödda filter och hämtning i Skillingaryd. Är det rätt? :)

MvH
Peter

Touche! :D

Jag vill mycket riktigt ha färdiglödda filter, men avhämtning Skillingaryd kan jag avstå ifrån, tack!
Dessutom vill jag ha den nämnda "terminaler"-optionen.
Överhuvud vill jag ha så mycket färdigbyggt som möjligt.
(Jag är luttrad numera vad gäller min förmåga att få saker och ting färdigbyggda i rimlig tid... :roll: )

F ö har du nu tillstånd att läsa mina tankar.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-10-15 13:43

Hur tror ni det blir om man får diskanten tillskuren och sedan bestämmer sig för att fanera lådan. Blir det fult iom att tillskärningen då är anpassad till en enbart lackad låda?

Kan man få diskanten tillskuren så att det passar med lämpligt faner, eller är det helt tokmycket begärt? Annars så kanske jag kan få hjälp av min kompis som är möbelsnickare att fasa/hyvla/slipa ner överkanten på lådan någon millimeter så att det passar efter att diskanten är monterad. Eller kommer det att påverka stabiliteten nämnvärt?

Jag vill nog ha sd fötter trots allt. så för att sammanfatta.

Jag vill ha:

Basreflex
SD fötter
Filterkomponenter, ej monterat
tillbehör

Tack!
/Jonas

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 13:55

Jonkan skrev:Hur tror ni det blir om man får diskanten tillskuren och sedan bestämmer sig för att fanera lådan. Blir det fult iom att tillskärningen då är anpassad till en enbart lackad låda?

Kan man få diskanten tillskuren så att det passar med lämpligt faner, eller är det helt tokmycket begärt? Annars så kanske jag kan få hjälp av min kompis som är möbelsnickare att fasa/hyvla/slipa ner överkanten på lådan någon millimeter så att det passar efter att diskanten är monterad. Eller kommer det att påverka stabiliteten nämnvärt?

Jag vill nog ha sd fötter trots allt. så för att sammanfatta.

Jag vill ha:

Basreflex
SD fötter
Filterkomponenter, ej monterat
tillbehör

Tack!
/Jonas

Noterat

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-15 13:59

Jonkan skrev:Kan man få diskanten tillskuren så att det passar med lämpligt faner, eller är det helt tokmycket begärt? Annars så kanske jag kan få hjälp av min kompis som är möbelsnickare att fasa/hyvla/slipa ner överkanten på lådan någon millimeter så att det passar efter att diskanten är monterad. Eller kommer det att påverka stabiliteten nämnvärt?

Med tanke på att PerStrömgren redan nu tycker det är mycket att hålla reda på så kanske det är tokmycket begärt. ;)

Men jag kan komma på med förslag på en lösning och det är att du tar en bit av faneret du tänker använda och skär till en smal remsa som passar perfekt ovanpå diskantfronten och sedan svartbetsar du den innan den limmas på toppen av diskantfronten då blir det nog snyggt tror jag. Lite som intarsia. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 14:02

:evil: Min badrumsvåg har packat. Ska köpa nytt Lithiumbatteri. Mäta vikt på SL får anstå tills senare.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-10-15 14:05

Värt ett försök, då jag själv föredrar träfinish på mina högtalare, och ett par svarta lådor skulle sticka ut ganska rejält i mitt i övrigt så träiga vardagsrum.

Jag känner också lite att det blir lite för lite DIY för mig annars om jag inte gör mer än bygger filtret och stoppar in elementen samt borrar hål för speakonkontakter. Plus att jag aldrig fanerat, så det kan bli kul att testa på.

Vet ni något bra ställe att köpa faner på som är lämpligt för att klä högtalare?

/j

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum