MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-20 21:57

Tarzan skrev:Men jag tycker att den som minidsp-pluginet internt räknar ut borde ge rätt formatering. Det som ger felmeddelandet är formaterat såhär:

biquad1[komma]
b0=[siffror med punkt som decimaltecken][komma]
b1=[siffror med punkt som decimaltecken][komma]
b2=...
a1=...
a2=...

Jo, men det kan allt bli fel iaf. Just formatering efter specifika landsinställningar kan ibland vara lurigt att tvinga fram. Jag hoppas mitt program gör rätt nu, men jag vet att jag hade problem med det tidigare.

Klistra gärna in allt komplett så skall jag testa.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-04-20 22:20

Oj oj oj Pinsamt. Jag fick för mig att man bara behövde kopiera siffrorna för lågpassdelen, alltså biquad1 till 4 och kunde strunta i biquad5 till 8. Allt är bra nu. :oops:

Tack ändå Andreas. Ditt program gör precis det det ska göra. Det kan inte vara lätt att hjälpa folk som gör så dumma fel.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-20 22:31

Tarzan skrev:Oj oj oj Pinsamt. Jag fick för mig att man bara behövde kopiera siffrorna för lågpassdelen, alltså biquad1 till 4 och kunde strunta i biquad5 till 8. Allt är bra nu. :oops:

Tack ändå Andreas. Ditt program gör precis det det ska göra. Det kan inte vara lätt att hjälpa folk som gör så dumma fel.

Ah ja i teorin så skulle man kunna det om bara miniDSPn antog att resterande var noll. Nu är den inte implementerad så utan man måste explicit ge samtliga 8a.
Bra att det löste sig :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-04-23 17:52

Ohh nanoAVR har kommit i en ny variant med analoga utgångar och möjlighet att styra över app.
Den ser intressant ut. Enda är att det står att den klarar 2V RMS ut på analogdelen. Är det nog för att använda den som försteg?

http://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-hda

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2015-05-18 12:05

Är lite sugen på den där nanoAVR HDA, den skulle kunna ersätta mitt försteg och sköta filtrering mellan toppar och subs. På köpet kan jag testa REW och kompensera lite för de värsta hyssen rummet har för sig.

Men jag blev lite skeptiskt efter att ha läst detta
http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/ ... sting.html
Låter som det är dålig kvalitet på miniDSPs grejer... Ni som har produkter från dem, hur upplever ni dem? Fungerar dom bra?

Jag skal ta och mäta hur stor spänning jag har ut från mitt försteg per idag, när jag spelar "riktigt högt". Detta för att verifiera om 2VRMS är tillräckligt. Om inte kan man ju alltid sätta en liten fast förförstärkare mellan nanoAVR och slutsteg.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-05-18 13:45

Andra kan kanske komma att ha nivåproblem med miniDSP så kan jag berätta hur jag gick tillväga utan inköp av en balanserad dito. Dock är uppenbarligen mina förutsättningar annorlunda men någon kanske förbisett denna väg.

Jag använder en miniDigi som försteg för Sonos (koaxial) och HTPC (L+R PCM över koaxial från ljudkort) som matar MiniDSPn över I2c och tar ut den processade signalen digitalt på miniDigi (specificerat kanal 3 och 4 via jumprar, baslådan får sitt från analog 1) till en... "tada" DacMagic som ju ger 2Vrms ut.

Har en s k "Rotary switch" med 3 eller om det var 4 poler för välja vilken digital ingång som ska användas. Funkar fint i min första hemmapulade låda. Mina $0.02

Lennart

Inläggav Lennart » 2015-05-21 19:22

Nu har jag fått tag på en begagnad MiniDSP balanced och säljaren har tillverkat en snygg fin låda med snyggt komponent- och kabelmontage, se bilder.
Den ska användas till en uppsättning Profundus Y4 och vilken plugin ska man satsa då på? Hur kopplar man XLR-kontakter för obalancerad input och output?
/Lennart

Bild

Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-21 19:26

Bild

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-05-21 19:56

Snajsigt!

Vad är det för prylar i lådan förutom mindspn? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Lennart

Inläggav Lennart » 2015-05-21 20:38

"Keine Ahnung" men antagligen är det en påkostad nätdel med stabilisering? När det gäller koppling XLR-kontakter så vill jag inte ändra kabeldragningen i lådan?
Är det XLR stift 1 och 3 till jord RCA och stift 2 till mittstift RCA? Och gäller detta både för obalanserat in och out mot XLR/balanserat?

/Lennart

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-05-23 17:21

Jag litar på dig ;)!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-23 18:37

Lennart skrev:"Keine Ahnung" men antagligen är det en påkostad nätdel med stabilisering? När det gäller koppling XLR-kontakter så vill jag inte ändra kabeldragningen i lådan?
Är det XLR stift 1 och 3 till jord RCA och stift 2 till mittstift RCA? Och gäller detta både för obalanserat in och out mot XLR/balanserat?

/Lennart

Bra guide för olika kopplingar, http://www.rane.com/note110.html

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-24 12:53

Hej, jag tänkte använda Minidsp som delnings filter för hela mitt system.
Jag har en minidsp 2x4(in a box) idag som delar till sub och toppar. Delningen för
mellanregister och diskant sker med analogt filter.

Har funderingar på att köpa 4x10 HD. Men jag såg i en annan tråd att det skulle
vara bättre att först dela bas-mellan sedan gå vidare till mellan-diskant istället
för att lägga hela delningen i en box (nu hittar jag inte inlägget) I så fall är det
enkelt att bara köpa en 2x4 till alt 2 st 2x4 balanced så jag får högre utnivå.
Dessutom blir det billigare :D

Vad tycker faktiskt att man ska göra?

Ska försöka leta upp tråden om delning i serie kontra en box.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-27 15:54

Nu har jag hittat vad jag letade efter. Det var inte på Faktiskt, det var hos gamla goe Sigge.

Länk:
http://www.linkwitzlab.com/frontiers_5.htm#V

Vad säger ni om detta?

Henrik

PS. mina frågor kanske inte ska ligga i Minidsp tråden? Utan istället i tråden under på
Generellt, digitala aktiva delningsfilter, erfarenheter. Isåfall får ni ryta till så flyttar jag.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-05-27 16:43

Sneglar lite på den nya nanoAVR som har åtta analoga utgångar.
http://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-hda

Den har ett akm4440-chip DAC-chip som ombesörjer de analoga utgångarna.
http://www.akm.com/akm/en/file/datasheet/AK4440EF.pdf

Där står olika specifikationer om THD, kanalseparation osv. Verkar klara att leverera 2V RMS ut.
Jag är dock inte elektroniker nog att kunna avgöra deras kvalitet?
Det jag i förlängningen undrar är om det skulle gå att använda den försteg?
Hur står sig den analoga delen mot Najda t.ex?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-05-28 08:47

NanAVRens DAC har sämre prestanda än Najdas. Huruvida det är hörbart lämnar jag åt någon anban att besvara.

De fhar dock inte samma användningsområde. Najda är en.ren audioprodukt. Nanoavr extraherar väl flerkanalsljudet och skickar ut det , behanldat i DSP?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-05-28 15:47

rikkitikkitavi skrev:NanAVRens DAC har sämre prestanda än Najdas. Huruvida det är hörbart lämnar jag åt någon anban att besvara.

De har dock inte samma användningsområde. Najda är en.ren audioprodukt. Nanoavr extraherar väl flerkanalsljudet och skickar ut det , behanldat i DSP?

nanoAVR hanterar HDMI in och kan behandla PCM-kodade signaler. Detta har passat mig perfekt för jag har dator som källa och kan skicka ut PCM i massa kanaler via HDMI således går det att avkoda film och annat i datorn.
Den vanliga nanoAVR gör det helt i den digitala domänen och skickar ut det i HDMI på andra sidan. Denna variant har analoga utgångar.
Det har jag idag matat in till min hemmabioförstärkare som kör Pure-Direct dvs ingen signalbehandling alls.

Det jag var nyfiken på var om man med denna nya variant som har analoga utgångar kunde köra det som försteg (går att kontrollera både via fjärrkontroll och app i smartphone). Men misstänker att analogdelen kanske är för dålig som försteg.
i Najdan sitter det numera ett separat analogt volymsteg efter DAC där man kan ge ställbar utstpänning upp till 6V RMS.

Så lite potatis och äpplen som du säger :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-29 08:09

nuffe skrev:Hej, jag tänkte använda Minidsp som delnings filter för hela mitt system.
Jag har en minidsp 2x4(in a box) idag som delar till sub och toppar. Delningen för
mellanregister och diskant sker med analogt filter.

Har funderingar på att köpa 4x10 HD. Men jag såg i en annan tråd att det skulle
vara bättre att först dela bas-mellan sedan gå vidare till mellan-diskant istället
för att lägga hela delningen i en box (nu hittar jag inte inlägget) I så fall är det
enkelt att bara köpa en 2x4 till alt 2 st 2x4 balanced så jag får högre utnivå.
Dessutom blir det billigare :D

Vad tycker faktiskt att man ska göra?

Ska försöka leta upp tråden om delning i serie kontra en box.

Henrik

Nu har jag tänkt lite, så här går det inte att göra. Det blir ju mer o mer delay ju mer boxar det
går igenom om de är i serie. (Borde jag listat ut innan jag postade :oops: )

Hade det bara varit för musik går det ja att justera delay I resp box så det funkat. Vill man titta
på dumburken blir det jobbigt utan läppsynk.

Så frågan kvarstår, går det fixa delning i miniSAP alt Nadja enligt Linkwitz "optimal" lösning?
Och har han rätt?

Lägger med länken igen,
http://www.linkwitzlab.com/frontiers_5.htm#V

Henrik

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2015-05-31 16:56

Vad är det för problem som uppstår om jag inte låter topparna gå via min dsp? Spontant vill jag inte blanda in signalen till frontarna via min dsp, och även kunna ha möjligheten att bara köra topparna ibland.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-06-01 10:33

Wictor skrev:Vad är det för problem som uppstår om jag inte låter topparna gå via min dsp? Spontant vill jag inte blanda in signalen till frontarna via min dsp, och även kunna ha möjligheten att bara köra topparna ibland.

Då kan du ju inte använda minidsp som delningsfilter. Jag trodde det var det som var grejen? Om du bara kopplar topparna direkt får du ju bara ett lågpassfilter till bas, men inget högpassfilter till toppar. Topparna kommer alltså spela en odelad signal. Nackdelarna med det är att det inte finns så bra förutsättningar för odelade toppar att sammarbeta bra med basar och att topparna inte skyddas från låga frekvenser (som begränsar hur starkt du kan spela). Ungefär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-01 14:58

Ett problem är väl att signalbehandlingen i miniDSP tar lite tid och om det blir fördröjning av basen på någon millisekund kanske det blir märkbart? Topparna brukar må bra av avlastning i form av ett högpassfilter. Detta kan förstås göras analogt men då är frågan om basen via miniDSP ligger märkbart fördröjd?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-01 19:32

Och det är ju antagligen görligt att ha ett topp-läge på dsp som skickar hela signalen till topparna och inget till basarna, så den blir även ett verktyg för att växla mellan de olika spelfallen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2015-07-09 13:58

Uschäckta att jag brakar in, vill bara säga att om någon är sugen på en miniDSP (2 in, 4 ut) med mätmick råkar jag ha just detta till salu. Tänkte 900 kr för paketet vid snabb och smidig affär. Finns vid Gullmarsplan i Stockholm men kan skickas på köparens bekostnad.

Mejla vid intresse: henrikavogel@gmail.com.

Hälsningar,
Henrik

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-07-09 15:48

Är det något för mig och mina kommande IB ifrån AE?
Läst i förbifarten att dessa kan brusa och det vill jag verkligen inte ha i anläggningen.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-09 15:55

Evil_Homer skrev:Är det något för mig och mina kommande IB ifrån AE?
Läst i förbifarten att dessa kan brusa och det vill jag verkligen inte ha i anläggningen.

Det är väl ingen som tvingar dig till köp.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-07-09 16:05

Har du vart på spriten boom?
Vart läser du in något om att jag känner mig tvingad??

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-09 18:24

Evil_Homer skrev:Har du vart på spriten boom?
Vart läser du in något om att jag känner mig tvingad??

(Läst i förbifarten att dessa kan brusa och det vill jag verkligen inte ha i anläggningen.)
Jag dricker inte sprit eller alkohol det gör bara människan dummare och andefattigare.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-07-10 09:39

Jag använder dem. Helt utan brus. Go nuts.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-07-10 10:25

Via USB eller väggbula?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-07-10 10:38

Eventuellt, om du kör med passiva filter för LCR, annars troligen inte. Med aktivt filter istället, borde du väl vilja ha 8 st ut när du kör med frontar och centerkanal + IB:en. 3 x (mellanbasen + CD-waveguide) = 6 st, lägg till 2 st för IB:en om du vill ha möjlighet till sterobas. (Stereobas eller inte kan vara ett diskussionsämne i sig men om du vill förbereda för tidsfördröjda basar bakom soffan för att jämna ut eventuella resonansproblem är den sista 8:e kanalen bra att ha.)

Det som varit diskussioner om har varit låg utnivå från vissa miniDSP. 0,9 V om jag minns rätt. Kan betyda att ett slutsteg som "vill ha" högre spänning in, inte kan utnyttjas fullt ut, alternativt att du får onödigt högt brus ur dina LCR- högtalare som har större känslighet än de flesta andra. Värt att läsa om gain structure: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?t=186018

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum