Enkel, bra (ofärgande) förförstärkare..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pairair

Inläggav pairair » 2006-05-09 22:22

Ska snart sluta tjata :) , men måste tala om att det gamla kortet fungerar bra nu! Gick över det med lupp 8O och hittade ett par! små "bryggor" från padar till jordplanet. Pillade bort dom och voila så strömmar ljuv musik ut! Poten är mycket känslig, och nu ligger bäbisen och sover så det blir inget spelat förrän i morgon.

/Pär

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-10 00:55

Ja, en log-pot bakåfram blir känslig. :wink:

Kul att det fungerar! :P :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-05-11 08:14

Nu börjar även jag bli byggsugen :)

Har några frågor dock.

1)
Jag tänkte använda denna som pot & insignals-reläer:
http://eshop.diyclub.biz/product_info.p ... cts_id=195

Så.. Vad ska jag ändra på för att kunna använda en 100k Log Pot? (Mätte upp den och den är log inte lin)

2)
Fundrar även på batteridrift.. Vilken volt och hur mycket ström behövs?

Tänkte mig ett 12V SLA batteri och en rail-splitter på något sätt.. Frågan är hur många mA som den behöver ge

3)
Kanske står någonstans, men vad blir det för gain på denna förstärkare?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-11 13:18

Om det är detta schema du refererar till: http://user.faktiskt.io/naqref/preamp.jpg

1. Ersätt den i schemat inritade 25k poten med den du har valt. Ta bort motståndet på 14k. Högfrekvensfiltret (1k och 220pF) behöver inte ligga på varje ingång utan kan läggas efter ingångsväljaren (före poten).

2. Du kan köra på 2 st 9V batterier, en för varje matning. Du kan givetvis köra med blyackumulator(er) också. 2st, en för varje matning. Kretsen drar väldigt lite ström ca 10mA/matning. Tillkommer förstås förbrukningen för din motorpot/ingångsväljare.

3. Motstånden på 2.2k ger förstärkningen 2 (6dB).

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-05-11 13:34

RogerGustavsson skrev:Om det är detta schema du refererar till: http://user.faktiskt.io/naqref/preamp.jpg

Du kan köra på 2 st 9V batterier, en för varje matning. Du kan givetvis köra med blyackumulator(er) också. 2st, en för varje matning. Kretsen drar väldigt lite ström ca 10mA/matning. Tillkommer förstås förbrukningen för din motorpot/ingångsväljare.

Tack för svaren! Tänker jag fel om jag funderar på att använda en bly-acc och en rail-splitter enligt denna princip:

Bild

TLE2426 ska ju klara 20-40 mA så det borde väl fungera?

Motorpoten/ingångsväljaren behöver endast +12v och inte +- så den tänkte jag koppla direkt till batteriet. Vid matning av 12v kommer kretsen över att ge +-6v. Spelar detta någon roll vid drivningen av opampen?

Rätta mig gärna om jag tänker fel.. är nybörjare i detta ämne :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-11 14:26

Du kan använda TLE2426 för att få +-6 V men lite högre spänning till 2134 är kanske att föredra? Med två 9- eller 12V-batterier kan du utesluta railsplittaren. 9V-batterier gör det hela mycket mindre. 9V NiMh finns med 250mAh och det räcker för 25 timmars drift.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-05-11 14:37

RogerGustavsson skrev:Du kan använda TLE2426 för att få +-6 V men lite högre spänning till 2134 är kanske att föredra? Med två 9- eller 12V-batterier kan du utesluta railsplittaren. 9V-batterier gör det hela mycket mindre. 9V NiMh finns med 250mAh och det räcker för 25 timmars drift.

Har läst om problem med ojämn ström vid användningen av två batterier då spänningen inte alltid är samma i batterierna. tänkte oxo att ett SLA-Batteri borde kunna ge lång speltid..

Vad blir problemet vid +-6V matning? (Ursäkta de dumma frågorna.. jag håller på att lära mig :))

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-11 15:26

Vet inte om problemet med två batterier och lite avvikande spänning dem i mellan är stort. Även om man kör med spänningsreglering får man en viss avvikelse mellan + och -, typiskt 2-10% (1-5% per regulator). TLE2426 ger 1% och det är då "bättre". Högre matningsspänning ger högre utstyrningsreserv, bör sättas i relation till behovet. Kan gå bra med +-6V också.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-05-11 15:37

Högre matningsspänning ger högre utstyrningsreserv, bör sättas i relation till behovet. Kan gå bra med +-6V också.

Betyder detta att jag måste testa och se, eller går det att säga innan (mha datablad eller liknande) om det fungerar i denna förförstärkare?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-11 16:07

+/- 6V kommer att funka. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-05-11 16:16

Naqref™ skrev:+/- 6V kommer att funka. :)

Låter kanon.. Då kör jag nog på min idé, skönt med bara ett Batteri att ladda, och 2600 mAh låter bättre än 250 mAh i drifttid.

Ni kommer inte på någon annan anledning till att kretsen ovanför inte skulle fungera? Tex. något problem med att driva både motorpotskortet (+12v) och OPAmpen (+-6V) från samma batteri?

Jag är som sagt audio-novis, men jag försöker lära mig hyffsat snabbt :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-11 16:20

Xor skrev:Ni kommer inte på någon annan anledning till att kretsen ovanför inte skulle fungera? Tex. något problem med att driva både motorpotskortet (+12v) och OPAmpen (+-6V) från samma batteri?

Borde inte vara något problem såvida de inter gjort något väldigt dumt. Så kör hårt (och visa bilderna här efteråt)!

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-05-11 16:37

Frågorna bara hopar sig! :)

Nu är vi på jorden.. Ska jag ansluta den virtuella jorden via ett 100ohms motstånd till chassit eller hur göra?.. Och ska detta vara den enda punkten till chassit eller ska ingångarna vara anslutna på samma sätt?

Annars så antar jag att jag ska behandla den virtuella-jorden som en vanlig jord i inkopplingen.. dvs ska anslutas överallt där jordsymbolen är inritad i schemat?

Och sedan såg jag att ingångs-kondensatorn är 220pF på det handritade schemat med 470pF på nya komponentlistan. Vilket ska jag följa?

ps. Självklart ska jag hålla er uppdaterade och publicera lite bilder när saker kommer så långt

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-11 17:04

Behandla den virtuella jorden som en vanlig jord. Och från den vanliga jorden ;) så sätter du ett motstånd på 100 ohm till chassiet (rca-kontakterna ska vara isolerade från chassiet).

470pF är nog ett lämpligare värde än 220pF. Bandbredden blir ändå rätt hög. :)

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-05-11 17:15

Tack för hjälpen.. nu har jag nog all information jag behöver för att beställa och komma igång! :D

På tal om att beställa: Är det bara jag som är kass på att söka på elfa, eller har de ingen "lins" för ir-mottagare?.

Vill alltså ha en lins eller fönster så att mottagaren inne i lådan ska få in ljus-signalerna från fjärren.. Det brukar ju sitta på varenda låda man äger som har en fjärrkontroll till. Ett sådant där mörkt halvtransparent plast-lock ni vet.

Är det någon som vet var man hittar ett sådant?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2006-05-12 13:24

/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
pairair

Inläggav pairair » 2006-05-13 17:41

Nu spelar den tillsammans med min AMP5, och det låter riktigt bra!
Bild 1
Bild 2
(bilderna väldigt brusiga efter att kameran fått sig en smäll... :( )

Det ska bli lock på dom så småningom :wink: Jag betraktar fortfarande min "N5mD" som en prototyp, och har bara bockat till en låda som hastigast. Har funderingar på att ersätta poten med en DS1802 (digital pot), som jag har ett par liggande av.

/Pär

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-05-18 08:57

Okej.. Nu har delarna kommit hem och det börjar bli dax att löda :)

En till nybörjarfråga dock: Om man vill skicka signalen vidare utan att påverkas av volymratten, är det bara att splitta signalen direkt vid ingången då?

Skulle alltså behöva två stycken volymreglerade utgångar för slutsteg, samt en oreglerad för vidarebefodring (trådlöst) till andra rum.

Ska jag då splitta signalen direkt efter ingångsväljaren eller har det några nackdelar att göra så?

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2006-05-26 18:26

sitter lite och klurar på om jag ska slänga ihop detta försteget men ligger lite på en tight budget och råkar ha en Alps blue pot som ligger hemma tror den är på 50k e inte säker men kan inte kolla efterssom jag inte e hemma men min fråga är iaf vad jag ska göra för att byta ut den 25k linjära potten som är i schemat mot min alps pot om det änns e möjligt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-26 20:38

Det enda du behöver göra är att skippa motståndet som sitter mellan wipern (löparen d v s den rörliga delen på poten) och jord.

Användarvisningsbild
MadFinn

Behöver hjälp med nätbrum

Inläggav MadFinn » 2006-06-04 18:39

Skulle provlyssna min egenbyggda förförstärkare för nån dag sen men det gick inge bra.
Brummade hejdlöst i mina steg.
Koppla ur signalkabekl brumet är konstant där
Så jag tänkte att jag testar o koppla via mina preout på min Recivier - brummar likadant ett konstant brum så jag antar att det är från strömsidan ??
Kopplar in signalkabeln i en gammal Pioneer förförstärkare som jag har lånat o har kört i några månader o då är brummet borta ???
hur kommer detta sig ??
Vill helst åtgärda slutstegen då dessa helst skall funka oavsett vad jag kopplar in dom med tycker jag
Har ej jordade uttag och har ej kopplat in Chassi ground i slutstegen då jag inte trodde att det hjälper iom att jag ej har jord kopplad i nätkabeln
Tacksam för alla ideer o förslag som kan hjälpa mig o få bort detta irriterande brum

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-06-05 23:45

Låter som om du har problem med någon jordning i din förförstärkare.
Kontrollera så att du har vettig koppling mellan dina signaljord och jordpunkten (den punkt som ligger mitt mellan dina matningsspänningar).

Om du har byggt förförstärkaren själv och slutsteget fungerar med annan signalkälla så tror jag att du ska felsöka förförstärkaren ordentligt innan du börjar misstänka slutsteget.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-06-07 11:13

Nu har jag faktiskt en förförstärkare som låter! :)

Jag tyckte jag tog i ordentligt med Lådstorleken, men med 16st rca, blyacc, encoder, lysdioder, reläkort, ir-mottagare motorpot + själva förstärkaren så blev det på håret.. Ska nog ta fram linjalen nästa gång.;)

Dock så glömde jag det där med avkopplingskondingar vid OPen. Jag kör nu med TLE2426 och +-6V. Förstår att de ska sitta så nära OPen som möjligt.

Vill dock dubbelkolla själva inkopplingen: Ska kondigarna gå från plus till jord samt minus till jord eller mellan plus till minus?

Är 100nF bra värden även vid +-6V?

ps. Bilder kommer så snart jag laddat upp digitalkameran.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-07 11:38

Xor skrev:
Vill dock dubbelkolla själva inkopplingen: Ska kondigarna gå från plus till jord samt minus till jord eller mellan plus till minus?

Är 100nF bra värden även vid +-6V?

Från plus till jord samt från jord till minus.

100n är bra oavsett matningsspänning.

:)

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-06-08 09:11

Nu väntar jag bara på nya kondingar från posten..

Nu har jag lyssnat in mig (utan avkopplingar) och den "låter" väldigt bra faktiskt!.. Det märks inte att den är i kedjan.. jag får tom lite mer drag i basen är tidigare.

Ett problem dock.. jag får ett ordentligt högt BOMP när jag stänger av den (inte vid påslag). Kan detta komma från själva förförstärkardelen (OPen)?

Om det inte är det så funderar jag på om det kan vara när reläkortet släpper ingången eller nått sånt.. men tänkte först kolla med er andra om ni hade liknande erfarenheter innan jag river den igen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-08 11:35

Det kommer troligen från opampen men problemet är minimalt eftersom man ALLTID ska stänga av effektförstärkaren först (och i omvänd ordning - sätta på den sist). ;)

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-06-08 12:35

Naqref™ skrev:Det kommer troligen från opampen men problemet är minimalt eftersom man ALLTID ska stänga av effektförstärkaren först (och i omvänd ordning - sätta på den sist). ;)

Och det är det jag gör.. men nu är jag inte lika säker på att mina gäster alltid kan förmås att vara lika väldreserade ;)

Finns det någonting man kan göra åt saken? Elementen kör helt klart X-max vid fel avstängning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-08 12:44

Jag tycker nog att man bör eller till och med skall implementera en automatisk mutefunktion för att föhindra den typen av puffar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-08 12:48

Hmmm man kan ha ett utgångsrelä som man ser till bryter utgången omedlebart när man bryter spänningen men samtidigt så ser man till att ha en så stor konding som låter försteget jobba lite längre.

Batteri->Brytare->Spänning till relä->Diod->Stor nätkonding->vidare till resten

Typ...

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-06-08 13:19

Naqref™ skrev:Hmmm man kan ha ett utgångsrelä som man ser till bryter utgången omedlebart när man bryter spänningen men samtidigt så ser man till att ha en så stor konding som låter försteget jobba lite längre.

Batteri->Brytare->Spänning till relä->Diod->Stor nätkonding->vidare till resten

Typ...

Någonting i stil med ELFA HJR1-2CDC12 kanske?

Borde man inte kunna koppla relä och strömdel till opAmp parallellt?

Så när man bryter batteriet så slår relät ifrån och efter ett par sekunder så har kondingen i nätdelen laddat ur och står av opAmpen?

Vad har dioden för funktion i detta fall? Är det för att för att koppla av spänningen som induceras i spolen?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum