Crumboo bygger WMTMW

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Raukman

Inläggav Raukman » 2010-08-31 07:06

Crumboo skrev:
MagnusÖstberg skrev:Så som spolarna är placerade kommer de påverka varandra.

Javisst kommer de det, men den påverkan är försumbar mot allt annat just nu. När jag monterar filtret på riktigt kommer det inte att se ut så.

Ja med ett bygge som i övrigt håller bra klass så skulle du nog inte använda ett filter som ser ut så där...

:wink:

/Peder

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-08-31 19:14

nolimitsoya skrev:Eller IBF Akustik (numera iSEMcon). :)

Tittar på sidan ovan och funderar... Jag har ett ljudkort med inbyggd förstärkning (48V fantomspänning), så det är framförallt de här mikrofonerna som är intressanta. De två nedersta mikrofonerna är ca en faktor 2 dyrare än Behringern - är det motiverat att välja någon av dem (för mitt mätande av frekvenskurvor) eller duger Behringer (kalibrerad) lika bra?

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-09-14 12:11

Fint väder i helgen! Så det blev gjort lite sånt här:

Bild

med en ny (kalibrerad) sån här:

Bild

Snart kommer lite nya fina kurvor att titta på! :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-09-14 13:26

Kurvor är fint, men vilken utsikt!
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-14 13:29

Vidrigt snygg högtalare! :x
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-28 11:00

hur gick det med detta projekt. Är det klart nu? Hur blev slutresultatet? Lyssningsintryck?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-28 11:47

Ja men detta bygge ja, jätte roligt och vill gärna veta hur det har blivit ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2011-12-14 10:13

Min gamla byggtråd ja :-)

Det som hände var att jag fick ett barn till och flyttade till en för liten lägenhet. Sen var jag inte på Faktiskt.se på ett år ungefär.

Hemförhållandena har inte varit sådana att det getts mycket tid till hifi... men snart blir det nog bättre med den saken. Lägenheten byggs ut med övervåning, vilket medför en mer lyssningsvänlig möblering. Skaffade ju en ny bättre mikrofon, så det blir snart läge att ta tag i det här igen. Bland annat är jag lite sugen på att testa aktiv delning (med tex miniDSP) för att få lite större frihet i filtermakandet. Återkommer!

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2012-01-04 19:57

Efter ett bra tag vaknar återigen hifi-suget. Byggena har spelat på och låtit fint. Tyvärr har en flytt gjort att uppställningen inte varit optimal så jag har i ärlighetens namn inte lyssnat så värst mycket, men det ska det snart bli ändring på. :D

Läste nyligen här artikeln av Horbach och Keele, vilken handlar om design av filter för symmetriska högtalare (tex WMTMW) för att få en så jämn spridning som möjligt i vertikalled. Blev sugen på att testa!

Skrev in ekvationerna i excel och petade in mina förutsättningar (avstånd mellan element mm) och fick följande kurvor:

0 grader
Bild

15 grader
Bild

30 grader
Bild

45 grader
Bild

60 grader
Bild

Ser ju väldigt trevligt ut! Särskilt om man kan trycka ner nivån från diskanten i vertikalled i samma omfattning (typ 3 dB vid 30 gr, 6 dB vid 45 gr och 10 dB vid 60 gr @ 6 kHz och sedan fallande). Blir en smal, men jämn och fin spridning i vertikalled. Så detta tänkte jag dona med. Återkommer! :)

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2012-02-21 12:39

FIR får det bli. Har gjort ett litet program för att räkna ut filterna jag behöver. Exempel:

Bild

Gången är alltså:
    Plocka in lämplig mätdata (excess phase borttagen) och definiera targetkurvan
    Konstruera det "ideala" filtret genom division av dessa i frekvensdomänen
    IFFT och trunkera samt fönstra filtret (Hanning i exemplet)
    Konvulera mätt impulsrespons med filtret för att kontrollera responsen i frekvensdomänen (dvs responsen ska ju likna target)

Har ingen hårdvara än för att kontrollera ovanstående, men det blir till att bygga ihop ett försteg/filter/procesoor/DAC vad det lider.

Sen gäller det ju att klura ut precis vilken mätkurva som ska användas för att skapa filtret...det är ju samma problematik som när man annars ska göra filter.

Föregående

Återgå till DIY-forum