Kraniet skrev:ska vi gå ner i xmax kanske den där korgen inte behövs heller? Tänker att det kanske är en onödigt dyr korg?
edit: om det inte kompromissar med prestanda kunde det lika gärna fått vara korg i pressad plåt ifall det ger lägre pris.
Marks förslag av korg grundade sig på dom krav jag uppgett över mail om att hålla distorsion på lägsta tänkbara nivå. Marks uppfattning är att det till stor del handlar om adekvat kylning för att undvika termisk kompression.
A big impact to lower motor distortion is to use a non-metallic former.
You want to minimize eddy current generation as much as possible as the
coil circuit passes through the gap. Using rings in the motor helps a bit
as well, but unless you use very large ones their effect on inductance
lessens as you go lower in frequency. Having these rings in place plays a
bigger part in heat dissipation at that point. Keeping that coil as cool
as possible is paramount since power compression is the last thing you
want to happen to a sub. Your driver will lose efficiency and dynamics,
and it will begin to sound distorted and stressed.
Dom stora kostnaderna är motor och korg samt hur stor volym som produceras. Nu med dom nya parametrarna med lägre xmax så kan vi förmodligen använda oss av en mindre motor. Mark skrev också att vi förmodligen kunde nöja oss med den enklare korgen också, den som sitter på hans IXL. Så, den enklare korgen med en mindre motor, fortfarande bestyckad som UXL med kortslutningsringar mm kanske är vad vi bör satsa på som prototyp att utvärdera? Att byta till en för Mark okänd korg misstänker jag kan dra på sig en del kostnader. Utvärdering, minimum antal som måste köpas, anpassning av motor osv. Jag tror det är smart att hålla sig till dom korgar som finns tillgängliga och som Mark redan har erfarenhet av.
Om vi vill spinna vidare på dom senaste parametrarna så kan jag be Mark att se på vilka delar som kunde tänkas användas, och vilka priser det handlar om.