[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-21 23:32

Jag ordnar detta imorgonbitti.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-21 23:54

Illuminatus skrev:Jag ordnar detta imorgonbitti.
:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-22 00:24

MagnusÖstberg skrev:Kan man få se en bild på magneten bakifrån?

Nu är du kinky :wink:

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 09:38

Här kommer bild på baksidan ;)
Bild

Jag gillar mjölk & mina basar.
Bild

Närbild på hålet bakifrån, speciellt framtagen för dig Magnus :lol:
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-22 09:55

Kanon! Se absolut till att ha ordentligt med fri luft bakom elementet!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 10:00

MagnusÖstberg skrev:Kanon! Se absolut till att ha ordentligt med fri luft bakom elementet!

Sånt här är ju guld att höra.

Skulle man kunna dämpa lådan på så sätt att man skapar en slags förlängning av talspolens diameter vidare genom dämpmaterialet, alltså en utsågning, urgröpning så att det blir mer fri luft direkt bakom?

Samt, väggen bakom. Skall den vara rå MDF bara eller ska man dämpa första reflexen sett från "utblåset"?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 10:01

Definitivt dämpning bakom, men som sagt lite luft först.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 10:12

Nattlorden skrev:Definitivt dämpning bakom, men som sagt lite luft först.

Okidok.

Nu vet jag inte helt hundra måtten men säg att elementet är runt 25cm+ djupt och lådans djup ca 45. Hade det varit lagom att skapa en 10cm lång tunnel bakom talspolen så att den kan andas?

Dämpmaterial tänker jag mig en vanlig madrass som man har hemma. Allram's mätningar visade ju bra på det materialet. Lättarbetat är det också.

Men det kanske finns bättre alternativ till just denna basen/lådan?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-22 10:30

Helveeeeete vilka element!! Dom är ju fan gigantiska! Fett bygge utlovas :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 10:34

zartok skrev:Helveeeeete vilka element!! Dom är ju fan gigantiska! Fett bygge utlovas :D

Ja lite luft bör de väll kunna flytta :)

Självklart. Jag sitter och beräknar lite volym & måtten för alla mdf-bitar. Skall åka och beställa dessa i eftermiddag, får inte bli fel!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-22 11:28

Helveeeeete vilka element!! Dom är ju fan gigantiska! Fett bygge utlovas :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 12:07

Får ju huvudvärk av att kontrollberäkna gång på gång...
Finns inget värre när man börjar montera ihop något och man märker att man räknat fel på ett par cm, eller det räcker med mm för den delen. Får inte hända.

<b>Hur som helst.
Jag MÅSTE beställa hem slutsteget, kontakter, kablar och hela faderullan men jag kan inte ta ett beslut om vilket steg som är lämpligast.
Har tidigare fått förslag på iNuke 3000 alt. 6000 samt T-amp 2400.
Vad säger ni så här i sista sekunden? </b>

Hjälp :?:

Edit: T-amp blir troligtvis för stor och klumpig för att gå in i bänken. iNuke 3000 hade varit en kompromiss på storlek, ger ändå 2 x 880W i 4ohm. Baselementen är på 3ohm.
Senast redigerad av Illuminatus 2013-07-22 12:26, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-22 12:16

Illuminatus skrev:Får ju huvudvärk av att kontrollberäkna gång på gång...

Finns inget värre när man börjar montera ihop något och man märker att man räknat fel på ett par cm, eller det räcker med mm för den delen. Får inte hända.

Ja det är väldigt viktigt. Jag brukar alltid göra en 3D modell av alla bitarna och bygga ihop i datorn för att se så det verkligen stämmer allting.
Nu kanske det är lättare sagt än gjort för alla, men en tanke iaf.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 12:20

adzer skrev:
Illuminatus skrev:Får ju huvudvärk av att kontrollberäkna gång på gång...

Ja det är väldigt viktigt. Jag brukar alltid göra en 3D modell av alla bitarna och bygga ihop i datorn för att se så det verkligen stämmer allting.
Nu kanske det är lättare sagt än gjort för alla, men en tanke iaf.

Använde vanlig penna & papper men jag hoppas det blir rätt ändå :)

Ja alltså några millimeter här och där i dessa mått blir lätt ett par liter. Nu var däremot inte dessa element "jättekänsliga" kring volymen. Det skiljde inget större mellan olika lådor så det borde vara lugnt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 12:45

Illuminatus skrev:Ja alltså några millimeter här och där i dessa mått blir lätt ett par liter. Nu var däremot inte dessa element "jättekänsliga" kring volymen. Det skiljde inget större mellan olika lådor så det borde vara lugnt.

Så hög tolerans tror jag inte istoppad dämpmaterial kommer att hålla så att du inte har större varianser i beteendet pga det än om du får några kubikcm mer eller mindre volym. Oavsett är det irrelevant i det stora hela.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-22 12:48

Ja sådan noggrannhet får man inte utan väldigt mycket jobb vilket inte är värt det.

Har du tex kontrollmätt hur stor volym som elementet tar?

Det viktiga är att bitarna går ihop så man får snygga skarvar och inget läckage.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 12:58

Tack för infon :)

Japp. Elementet i fråga tar 4.0L enligt de fysiska parametrarna på JL Audios hemsida. Sen har jag räknat med stagningen (kommer köra på flaggstagning)
Kommer hamna på strax över 105L invändig volym och sen då minus element & stag, cirka 100L.

Ska vara väldigt noga med att få tätt. Lättast är väll att avsluta med silikon i alla hörn, precis innan dämpmaterialet och elementet skruvas dit.

Hur är det med tätning runt elementet?

Jag har inte skruvat loss elementet från plattan men jag antar att det är en tunn list som håller tätt. Det var det på mitt förra JL element som jag har i bil.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-22 13:01

Exakt 4.0 liter låter som en gissning. Du får sänka ned den i vatten och mäta korrekt ;)

Men skämt åt sido så är det inte så viktigt med någon liter hit och dit. Variationer i allt från elementparametrar till dämpning kommer ändå inte ge dig en 100% exakt kopia av simulerade resultat.

Ja att täta på insidan kan man gott göra. Sen att inte snåla med limmet när man bygger ihop lådan skadar aldrig. Du behöver ju inte söla en massor, men att se till så alla ytorna är täckta förespråkar jag.

Mellan element och låda(samt terminal) så bör det sitta en tätningslist. Om den medföljer eller måste köpas till vet jag ej.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 13:11

adzer skrev:Exakt 4.0 liter låter som en gissning. Du får sänka ned den i vatten och mäta korrekt ;)

Men skämt åt sido så är det inte så viktigt med någon liter hit och dit. Variationer i allt från elementparametrar till dämpning kommer ändå inte ge dig en 100% exakt kopia av simulerade resultat.

Inte om man utgår från deras webb.
Ja precis, eller varför inte i mjölken? :wink:

Det blir säkert bra i slutändan men det är lite jobb innan.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-22 13:14

Illuminatus skrev:Inte om man utgår från deras webb.

Jag menar att det var en gissning/uppskattning från tillverkarens sida. Att det skulle bli exakt 4.0 låter osannolikt(men självklart inte omöjligt).

Hehe ja mjölk fungerar bra det med. Luktar kanske lite skumt efter dock ;)

Ja det tror jag allt :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 13:16

adzer skrev:
Illuminatus skrev:Inte om man utgår från deras webb.

Jag menar att det var en gissning/uppskattning från tillverkarens sida. Att det skulle bli exakt 4.0 låter osannolikt(men självklart inte omöjligt).

Hehe ja mjölk fungerar bra det med. Luktar kanske lite skumt efter dock ;)

Ja det tror jag allt :)

Jag får lita på tillverkaren, vill inte göra mig av med mjölken :lol:

Jag ska dra en snabb sammanfattning av inkopplingen och vad jag behöver från thomann, så jag kan beställa...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-22 13:18

Illuminatus skrev:Jag får lita på tillverkaren, vill inte göra mig av med mjölken :lol:

Jag ska dra en snabb sammanfattning av inkopplingen och vad jag behöver från thomann, så jag kan beställa...

Ja det är nog inga problem. Jag mätte inte heller på mina.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 13:23

<b>Inkoppling </b>

<u>Integrerad förstärkare: </u>

Pre out ---> Mini-DSP input 1
Main In ---> Mini-DSP output 1 & 2

<u>Mini-DSP: </u>

Output 3 & 4 ---> Slutstegets input A & B

<u>Slutsteg: </u>

Speaker output A & B ---> Basmodulerna

------------------------------------------------------------

Det ser och låter rätt i mina öron & ursäkta om jag upprepar saker gång på gång men vill verkligen att allt blir rätt från början :)

...

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 14:32

Sådär.

Då var ett beställning lagd från Thomann's & jag slog till på en The T-amp 2400, lite speakon kablar, uttag och rca.

Tungt att se alla pengar försvinna med det ger väll något i gengäld hoppas jag :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 19:30

Och så gick det med den sågningen...

Begav mig till Beijer vid 5 tiden och tänkte bra då finns det gott om tid att såga ut ett gäng bitar. Kommer dit, allting är verkligen cool lugnt. Personalen slöar och vid disken står 3st äldre män och dricker kaffe. Frågar de allesammans om man skulle kunna få lite hjälp med att såga ut ett gäng mdf-skivor?
De tittar på varandra och sneglar ner på klockan...
Nja alltså det är väll lite tajt om tid just nu, det är frågan om vi hinner, nä, mja du får nog lägga en beställning så fixar vi det imorgon istället för det blir nog lite stressigt.

Jag försöker hålla humöret uppe och säger rakt ut nej men då får jag helt enkelt lägga en beställning istället och försöker använda en trevlig ton.
Väl i kassan sitter en tjej som inte ser allt för serviceminded ut utan tar lugnt och försiktigt fram ett formulär och frågar vad det är jag ska ha.
Jag tar upp min lapp och börjar rabbla upp måtten vart på hon avbryter mig genom att småsnacka med en kollega och jag får upprepa mig gång på gång. Jag tackade hur som helst och gick därifrån, dock en gnutta upprörd över deras service som ALDRIG är bra. Antingen blir man dumförklarad för att man ibland har lite ovanliga projekt eller så visar de väldigt tydligt att det är komplicerat och allmänt jobbigt...

Usch, nej fy fan. Lata jävlar, ursäkta mig.

Imorgon har jag väll troligtvis bitarna i alla fall och kan påbörja limmningen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-22 19:53

Påminner ungefär om min erfarenhet med Beijer. Förutom den sista detaljen att skivorna blev kapade i fel mått.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-22 19:56

Synd att du skulle få uppleva så dålig service, själv har jag positiva erfarenheter av mdf från Beijer.
Men det verkade märkligt att lägga kapnotan i kassan. Jag är ju helst med när man kapar, men accepterar att vänta till nästa dag eller så.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 20:01

tvett skrev:Synd att du skulle få uppleva så dålig service, själv har jag positiva erfarenheter av mdf från Beijer.
Men det verkade märkligt att lägga kapnotan i kassan.

Hade inga större problem med mina bitar till Bastodonterna som sågades hos Beijer i Hbg. Nu lade jag iofs ordern via en av deras grossister, men de påverkade nog priset mer än kapkvalitén...

Hornbach i Malmö gjorde ett mkt bra jobb, tror inte maskinen tillåter högre precision än den jag fick så när jag tyckte det slog på en millimeter vid monteringen så var det nog mina monteringsmisstag snarare...

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 20:57

Ja det var trist att det var tvunget att bli så här just nu. Hade sett fram emot att börja limma ikväll eventuellt eller bara börja med någon del. Ni som bygger själva förstår. Är man inställd på att sätta igång och jobba och sen att det inte blir så pga som i mitt fall en flock måndagströtta, kaffedrickande äldre män. Trött blir man.

Jag bad hon i kassan att skriva ner EXTRA NOGA så att måtten verkligen blir de det ska. Något jag kommer märka imorgonkväll när jag börja montera ihop.

För att nämna något positivt och för att inte trötta ner tråden med tråkigheter så är faktiskt grejerna från Thomann på väg. Och för er som missat så slog jag till på en T-Amp 2400 som ska driva baselementen. Tung & ful som stryk så kommer den få tjänstgöra i de mörkaste hålorna av tv-bänken. Får troligtvis tänka ut någon form av ventilation, öppet bakstycke borde räcka och att man har öppet när man spelar.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-22 21:27

Har glömt men formen till subbarna är så klart bestämd. Svårt att börja såga annars :)
Så här blev den tillslut och jag är nöjd. Enkel och inte överarbetad. Kommer passa bra här hemma.

Själva lådan skall lackeras av mig själv (är van vid färgsprutan) och jag tänker mig en vit PUR-lack som jag tidigare använt till ett bord, perfekt yta. Om det inte blir matt så får det ta och bli många vändor med klarlack och polering på det så subborna får den finishen de förtjänar :)
Men jag är lite i valet och kvalet. Matt färg är snyggt, klarlack och polering är roligare, lättare och ser oftast mer påkostat ut. Jag får se.

Bottenplattan skall täckas med borstad aluminium folie (3M, 1080) dyrt fanskap men det kommer bli finfint. Tanken är att få till folieringen så att det ser ut som ett stycke aluminium men det återse att se om det är möjligt.

Här kommer lite färska bilder på Sketch-up modellen:

Bild

Bild

Bild

Bottenplattan är inte helt hundra spikad. Det kan hända att jag ökar respektive minskar gapet mellan plattan och lådan, gör tunnare platta, högre uppbyggnad för lådan osv osv. Det håller jag lite öppet för test när väl lådan är klar och man lättare ser vad som ser bra ut och inte bra.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum