Nu är det två fasvända

. Ja, det är ju inget roligt tillstånd, att gå runt och vara nöjd (om man inte heter hifikg).
För att ge lite respons på dagens inlägg ovan. Jag har alltså forskat vidare med nya elementplaceringar. Jag vill ju använda så många diskanter som möjligt...
Idag ser det ut så här, med tre element "framåt" i serie, parallellt med två element "bakåt" i serie. De bakåtvända spelar med omvänd polaritet.
Teoretiskt bör det väl ge något högre SPL för de bakåtriktade, men jag tänker att det inte spelar så stor roll, då de inte är riktade mot lyssnaren. Kanske ökar det "OA-effekten" något, vad vet jag?

För att få en bild av lyssningsmiljön. så ser det ut så här. Högtalarna ska stå i var sitt hörn av burspråket. Sedan är det ryggåstak upp till nock mitt i rummet.
Nu spelar alltså de bakåtriktade diskanterna rakt mot sidoväggen respektive den vinklade väggen i burspråket. Den lilla arrayen med de tre övriga diskanterna tänker jag ska fylla ut ljudet mot lyssnaren/-arna.

Att mäta i olika riktningar i ett möblerat rum ser jag som totalt meningslöst. Jag kan i alla fall inte tolka mätresultaten.
Närfältsmätningen jag gjorde var bara för att få till integreringen vid utformning av (det passiva) filtret.
Dock, är jag nog inte helt fel ute, när det ser ut så här vid mätning mitt i rummet, ca 3 meter från högtalaren och 1 meter över golv. Rummet är normalt möblerat med två större ullmattor, soffa, skinnfåtöljer, lätta gardiner, bokhyllevägg och sparsamt med tavlor.
Dippen vid 200 Hz får jag var jag än mäter i rummet, så det är nog en rumsnod, som jag inte är särskilt bekymrad över. Jag tror att den kommer av på burspråkets utformning. Jag fick inte den dippen när jag mätte på högtalaren placerad ute i rummet.
Däremot är jag förvånad över den jämna kurvan längs hela lågbasregistret - och det återspeglas tydligt vid lyssning till akustisk jazz, med mycket kontrabas. Inga konstiga resonanser eller oljud - bara skön musik

.

Nu är jag väldigt sugen på att sätta liv i den andra lådan, för att testa om jag får till den där förväntade illusionen av ljud från hela bakväggen, med båda kanaler inkopplade

.
Edit: LTAS-mätning har jag läst om, men det verkar krångligt - och jag är inte så nördigt intresserad av alla detaljer, så det får nog vara

.