Maarten skrev:Jajamen, såpass att jag kontaktade
Sohaga som schysst nog fixade ritning (som iofs behöver justeras). Då var det främst ifall andra ville bygga, eftersom jag var klar med lådan. Sen låg en 'golvare' i bakhuvudet men det var först efter att I-or påpekade det mycket låga priset på sb17nbac inte kommer att hålla framöver som jag bestämde mig plötsligt för några dagar sen att det ska bli en låda till. För att superoptimera allt så skulle en waveguide ihop med denna baffel vara det ultimata. Kruxet är diskantens 'fasplatta' är upphängd i tunna infästningar. En annan aspekt är ytbehandling, kan tänka mig att plast är lite kinkigt.
Så, jag funderar fortfarande.
sammel skrev:SLS nylon är ett material som Sonamus waveguides deigner gillade mest. Det blir tydligen en rugglig yta
istället för ringar, typ som sandpapper, hade jag hittat någon sådan när jag letade hade jag nog provat,
tänkte bara droppa det för kännedom,
skulle enligt honom inte påverka ljudet.
Har mätt slarvigt på WG'n
Sonasomus 6x1 liggande på golvet och gjort ett snabbt filter. Man behöver förstås bygga testlådor för att få ett mer exakt filter men det är i varje något att börja med.
Jmf med/utan WG, mätt liggandes på golvet med lite filtar runtom diskant med och utan WG, ca 40 cm ifrån:

Så här matchar egna slarvmätningar mot trace av Sonasomus egna mätningar 0-60 grader:

WG beter sig mycket bra i övre diskanten men för mycket riktverkan i nedre. Jag tycker inte att den är optimal för att dela till ett vanligt 5-7"-element, däremot säg 8-10"-element. Även om potentialen i WG är stor föredrar jag nästan en vanligt diskant.
Nedan är utkast till filter.
Jmf filter med gammal testlåda och filter baserat på
Räv-L. Roterande bild för jämförelse med/utan WG:

Som sagt, tycker inte att Sonasomus WG passar så bra till normala element men möjligen kan den minsta (4" WG) vara bättre (vilket jag trodde först men gick dessvärre på vad Augerpro själv hade valt till sina SB-element).

Ett par egna varianter som vi (jag+Rigi) skissat på som förhoppningsvis bör kunna bli bättre. Här är ett utkast. Denna är tänkt att man inte ska försänka utan istället nyttja formen till att ta ner toppen runt 5-7 KHz, samt få bättre anpassning av akustiskt center och lobingen. Den är också rund och får då samma vertikala och horisontella spridning.
Denna WG är alltså tänkt att monteras på bef frontplatta och därmed bibehålla mittpluppen. Det gör också att man kan nyttja befintliga monteringshål i plattan och inte hålla på med bultar mm för fastsättning.
Det kan tom vara så att varken diskamt + denna WG och mellanbasen (sb17cac/nbac) inte kommer att behöva försänkas. Men det återstår att se. Det enda som kräva är kraftigt rundade kanter på lådan.
Utmaningen med denna WG är att få till passformen i den innersta delen och det kommer att bli avgörande för prestanda.
Synpunkter?

Jmf med Somasomus föregångare som är runda och inte ovala: