Det varma och soliga vädret slog om i åska och regn, så jag passade på att lite snabbt simulera hur strömningen ser ut eftersom jag finner detta mycket intressant. Jag fuskade dock lite och nöjde mig med en 2D-model och har även bara höftat dimensionerna.
I bilden nedan framgår beloppet för strömningshastigheten och målet är att få så raka hastighetskonturer och så låg strömningshastighet som möjligt i portöppningen för att undvika rotation för flödet, d.v.s. turbulens. Med ca 30 m/s i den smalaste delen av porten handlar det om ca 11 m/s i öppningen.

- flow velocity.png (59.37 KiB) Visad 4507 gånger
Som synes ser det bra ut även om strömningshastigheten blir ganska hög runt den högra öppningen, upp till knappt 9 m/s (d.v.s. 30 % av maxhastigheten). I praktiken är dock strömningshastigheten betydligt lägre här, kanske 6 m/s (d.v.s. 20 % av maxhastigheten) eftersom vi även har öppningar längs sidorna som inte existerar i denna 2D-modell. Avståndet till den undre ytan blev för övrigt 70 mm av någon anledning. Notera även den mycket gradvisa krökningen i början av portavslutningen, vilken är optimal. Ju närmare denna form man kan komma, desto bättre.
Ett utförande enligt ovan kommer alltså att fungera utmärkt.
(Akustikern inser även att den extra kavitet med öppningar som skapas på detta sätt kommer att ha en Helmholtzresonansfrekvens som inte ligger alltför långt ifrån den första pipresonansfrekvensen i porten och därmed med maximal otur kan leda till en viss förstärkning av portoljuden, men någonstans får man dra gränsen för vad GDS:aren bör tänka på. Om man håller öppningarna runt 40 % av höjden som i bilden ovan så får man dock inga problem i det här fallet med en portlängd om 26 cm och man har t.o.m. en viss fördel av konfigurationen relativt en portöppning i fri luft.)