Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Skulle ett element med dessa parametrar kanske passa:
Fs 18.8Hz
Qms 5.3
Qes 0.36
Qts 0.34
Vas 415 Liters
Cms 0.4 mm/N
Mms 180 grams
Sd 855 cm2
Rms 4.0 Kg/S
Bl 19.5 T/m
Re 3.5ohms
Le 0.3mH
Xmax 40mm
komorok skrev:Parametrarna fanns igår.. finns de inte fortfarande?Alexi skrev:Skulle ett element med dessa parametrar kanske passa:
Fs 18.8Hz
Qms 5.3
Qes 0.36
Qts 0.34
Vas 415 Liters
Cms 0.4 mm/N
Mms 180 grams
Sd 855 cm2
Rms 4.0 Kg/S
Bl 19.5 T/m
Re 3.5ohms
Le 0.3mH
Xmax 40mm

blixten_no1 skrev:ska du bygga om hela framväggen oxå?
komorok skrev:boom skrev:blir inte bra om det ser ut som det gör på ritningen.
Du får gärna utveckla ditt inlägg. Varför kommer det inte att bli bra?
P.g.a proportionerna? Vad kommer att påverkas?
De är inte hemliga, det är bara att tillverkaren inte finns kvar. Hans mål med att göra extremt lågdristande basar, blev allt för dyrt och komplicerat, han fick bygga nästan alla element själv för hand, för det var svårt att hitta tillräckligt kompetenta assistenter. AE-Speakers köpte upp hans lager och tillverkar billigare varianter, som inte har riktigt lika låg dist. Men är lättare att sälja.boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Skärp dig boom - det är en diy-tråd och du behöver inte läsa om du inte vill.
nä det tänker jag inte göra för är det något som gör mig förbanad är när det inte är till gängligt för den breda massan.
ser att du ändrade ditt inlägg
lägg ut parametrarna på element då eller är det topp hemligt

boom skrev:komorok skrev:boom skrev:blir inte bra om det ser ut som det gör på ritningen.
Vägg till höger, ingen vägg till vänster och vad händer jo du tappar vägg effekten på vänster sida medan den höjs på höger sida lycka till i byggandet.
komorok skrev:boom skrev:komorok skrev:boom skrev:blir inte bra om det ser ut som det gör på ritningen.
Vägg till höger, ingen vägg till vänster och vad händer jo du tappar vägg effekten på vänster sida medan den höjs på höger sida lycka till i byggandet.
Jaha, var det det du menade. Men jag har ju redan det problemet. Då
kommer det väl bli bättre med den nya lösningen eftersom basarna
sitter närmre varandra i den. Då kommer det inte spelas så mycket
bas i hörnen.
Aerob skrev:För att få lite balans så vill jag tillägga att jag har ungefär samma förutsättningar
som dig i mitt rum, och jag lider inte av någon påtaglig obalans i rummet.
Dessutom så ska det väl tillkomma ett elektroniskt delningsfilter? Kanske ett cr80s?
I så fall har du ju möjlighet att justera vänster respektive höger lådas
nivå individuellt.
Ut ifrån mina egna erfarenheter så säger jag kör så som du tänkt.
boom skrev:Aerob skrev:För att få lite balans så vill jag tillägga att jag har ungefär samma förutsättningar
som dig i mitt rum, och jag lider inte av någon påtaglig obalans i rummet.
Dessutom så ska det väl tillkomma ett elektroniskt delningsfilter? Kanske ett cr80s?
I så fall har du ju möjlighet att justera vänster respektive höger lådas
nivå individuellt.
Ut ifrån mina egna erfarenheter så säger jag kör så som du tänkt.
Mät uppe i taket så får du se hur mycket balance det är .
steveo1234 skrev:Jag håller med om att området inte är frånskilt alla andra områden. Högtalare är dock den enda komponenten där jag kan höra tydliga skillnader. CD-spelare, förstärkare, kablar, små fjantiga möss och digitalkällor låter i stort sett likadant för mig allihopa. Högtalare gör det inte.
steveo1234 skrev:3hz tonen är mindre viktig (viktig i betydelsen att den bör ägnas mindre fokus) för att den:
1. Hörs mindre än 13hz tonen.
2. Är svårare att återge.
3. Är ovanligare än 13hz tonen.
MagnusÖstberg skrev:Så du går ut och jämför strävandet efter lågbasåtergivning med inbillning av behov?
Jag har nämligen inte hört någon påstå att det inte låter bra om man inte kan återge lågbas. Det låter som ett påhitt, eller en övertolkning av dig. Jag har bara hört de som påstått att intrycket har blivit ännu större om systemet kan det. Det är ju inte samma sak?
Det vore kul om du kunde återge vad som krävs för att återge, säg 10hz, i ett stängt rum på 20 kvadrat med 2,40 i takhöjd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster