Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-10-17 21:44

celef skrev:1/4 del, räcker det om man vill kunna sova gott om natten?

Ja - eller så en tennisboll i mitten på lådan. Allt beror på läggning..
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-17 21:46

skrutten skrev:

Läggning är nog ett krav för att kunna sova gott om natten...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 21:49

skrutten skrev:

Alltså du förordar en fjärde del av volymen fördelat på väggar golv och tak?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 21:55

peetwa skrev:Idag hjälpte jag min fru med att flytta grejer inför en utslätning. Det fanns ett par podium där som endast diffade ca 10% i måtten från mina tänkta högtalare i vitrollad mdf. Dom var så jäkla sköna i formen att jag nästan tror att jag tänker köra på golvare.

Bild

Visst är den sexig. :P

niclas

Inläggav niclas » 2010-10-17 21:58

peetwa skrev:
peetwa skrev:Idag hjälpte jag min fru med att flytta grejer inför en utslätning. Det fanns ett par podium där som endast diffade ca 10% i måtten från mina tänkta högtalare i vitrollad mdf. Dom var så jäkla sköna i formen att jag nästan tror att jag tänker köra på golvare.

Bild

Visst är den sexig. :P

Japp! :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-10-17 22:21

peetwa skrev:
skrutten skrev:

Alltså du förordar en fjärde del av volymen fördelat på väggar golv och tak?

Nja det handlar om våglängder inte volymer, jag tror inte att din låda behöver vara överkänslig då elemnet inte driver på resonansen så hårt. Halvvägsresonansen som beror på lådanshöjd kan vara den värsta. En porös absorbent på 1/8 våglängd (=1/4 av lådans höjd) ungefär på mitten av lådhöjden fixar detta.
I övre delen dämpar bakom och på sidor av element efter tycke (som vanligt). Mätningar avslöjar om ngt behöver fixas.

Problemet är att denna första dämpningen hamnar i vägen för en ev. basreflex port. Detta är för mig en orsak till att inte sätta basrör helt i andra änden av lådan i förhållande till baselementet.
I ditt fall kan du alltid placera dämpmaterialet bakom diskanten istället
Effekten blir inte lika god som mitt i men sannolikt tillräckligt bra.

Detta är bara hur jag tänker...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-18 08:51

peetwa skrev:
celef skrev:
peetwa skrev:
celef skrev:
peetwa skrev:
celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov

Så det blir ett rör av luft i mitten volymen b/2*h/2*l/2. :roll:

nej inget rör i mitten, du behöver inte ha dämpmaterialet symetriskt monterat i lådan, det räcker att dämpa en av två ytor om dom är parallella

Ok så du dämpar typ toppen höger sida och baksidan så att halva volymen uppfylls.

näe, det jag skrev var min teoretiska dämpning, i praktiken gör jag helt annat

:x Ibland tror jag att du driver med mig.

inte alls, sådan är inte jag, men jag lever inte alltid som jag borde göra, jag vet att det är viktigt att motionera men jag gör det sällan, jag vet att det inte är bra att snusa ändå snusar jag alldeles för mycket, jag äter inte alltid frukost, jag dämpar inte mina lådor som jag borde, jag äter för lite frukt, och så vidare
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-18 08:52

skrutten skrev:

typiskt prinsessan på ärten?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-18 08:56

celef skrev:inte alls, sådan är inte jag, men jag lever inte alltid som jag borde göra, jag vet att det är viktigt att motionera men jag gör det sällan, jag vet att det inte är bra att snusa ändå snusar jag alldeles för mycket, jag äter inte alltid frukost, jag dämpar inte mina lådor som jag borde, jag äter för lite frukt, och så vidare

Fast att dämpa dina lådor som du borde, låter i alla fall som det enklaste på listan att få till. :wink:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-18 09:45

Skulle man kunna dela upp dämpningen i följande tre huvudsyften.

Att sänka lufthastigheten för att minska risken för stående vågor. Bör appliceras kring mitten på lådan där hastigheten är som störst.
Att minska efterklangstiden i lådan. Detta åstadkoms genom att dämpa minst en av två parallella ytor.
(Att sänka q värdet och fs genom att lådan upplevs som större. Kanske främst tillämpbart vid slutna lådor men påverkar även frekvensgången i portade lådor.)

Normalt blir dämpningen en kombination av dessa tre men det kan ändå vara bra att hålla isär dom i resonemangen.

Sen kan man motverka uppkomsten av stående vågor rent geometriskt med hjälp av att
Undvika att placera basen nära toppen på lådan.

Att undvika att lådans inner mått är multipler av varandra.

Sammantaget har vi fem olika metoder var av fyra direkt kan tillämpas för att bekämpa stående vågor. Som alltid när det rör sig om så här många variabler är det svårt att på förhand exakt förutsäga slut resultatet men man kan i alla fall sträva efter att undvika de allra sämsta lösningarna och i många fall är detta gott nog.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-18 09:45

Vad det gäller 1/2 och en 1/4 av lådans höjd så är ju detta större och i samma storleksordning som bredden och djupet. Skall man alltså tänka sig ett block som fyller hela berdden och djupet och ar 1/2 respektive 1/4 av lådans höjd som "höjd".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-18 09:47

Minska problemet med paralella väggar genom att inte ha sådan?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-18 09:59

Nattlorden skrev:Minska problemet med paralella väggar genom att inte ha sådan?

Det har jag hört att det skall vara en dålig metod. Varför förstår jag inte.

Det kan ha att göra med att om man tittar på hur man räknar fram dessa noder så är det bara i första steget som man räknar med att det studsar fram och tillbaka mellan de parallella ytorna. Sen blir det succesivt fler vallningar. Om man istället bygger som en pyramid med triangulär bas så kommer det att uppstå andra vallningar som orsakar andra kraftiga resonanser. Icke parallella ytor påverkar alltså men det eliminerar inte. Jag har inga belägg det jag skriver utan det är eget hittepå. Så kritisera gärna om jag tänker fel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-18 10:08

om man (för att fortsätta tennisbollsspåret) monterar halverade tennisbollar på parallella sidor då?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-18 11:41

Nattlorden skrev:
celef skrev:inte alls, sådan är inte jag, men jag lever inte alltid som jag borde göra, jag vet att det är viktigt att motionera men jag gör det sällan, jag vet att det inte är bra att snusa ändå snusar jag alldeles för mycket, jag äter inte alltid frukost, jag dämpar inte mina lådor som jag borde, jag äter för lite frukt, och så vidare

Fast att dämpa dina lådor som du borde, låter i alla fall som det enklaste på listan att få till. :wink:

nja, att äta frukt är ju allra enklast, att pilla med minerallull är verkligen inte kul
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-18 11:45

celef skrev:nja, att äta frukt är ju allra enklast, att pilla med minerallull är verkligen inte kul

tänkte mest på när du ändå gjorde det.... att det inte är direkt större besvär att placera det på en sida eller på båda. :wink:

För min del är mineralull väldigt mycket enklare än frukt. :lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-18 11:53

peetwa skrev:Skulle man kunna dela upp dämpningen i följande tre huvudsyften.

Att sänka lufthastigheten för att minska risken för stående vågor. Bör appliceras kring mitten på lådan där hastigheten är som störst.
Att minska efterklangstiden i lådan. Detta åstadkoms genom att dämpa minst en av två parallella ytor.
(Att sänka q värdet och fs genom att lådan upplevs som större. Kanske främst tillämpbart vid slutna lådor men påverkar även frekvensgången i portade lådor.)

Normalt blir dämpningen en kombination av dessa tre men det kan ändå vara bra att hålla isär dom i resonemangen.

Sen kan man motverka uppkomsten av stående vågor rent geometriskt med hjälp av att
Undvika att placera basen nära toppen på lådan.

Att undvika att lådans inner mått är multipler av varandra.

Sammantaget har vi fem olika metoder var av fyra direkt kan tillämpas för att bekämpa stående vågor. Som alltid när det rör sig om så här många variabler är det svårt att på förhand exakt förutsäga slut resultatet men man kan i alla fall sträva efter att undvika de allra sämsta lösningarna och i många fall är detta gott nog.

man får heller inte glömma bort att det krävs olika typer av material för dom olika uppgifterna

det primära är inte att sänka lufthastigheten utan att dämpa ljudet där det är som mest effektivt, tunn absorbtion på väggarna gör väldigt lite där trycket är som störst

jo så kan man nog säga och tar hänsyn till ovan
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-18 11:56

Nattlorden skrev:
celef skrev:nja, att äta frukt är ju allra enklast, att pilla med minerallull är verkligen inte kul

tänkte mest på när du ändå gjorde det.... att det inte är direkt större besvär att placera det på en sida eller på båda. :wink:

För min del är mineralull väldigt mycket enklare än frukt. :lol:

fast det kräver ju en del planering med lådan om det ska genomföras till punkt å pricka, den enklare varianten duger därför gott
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-18 20:19

Så nu tror jag att jag spikat filtret med bred baffel.

Diskanten dämpas med 1,6 Ohm.

Sugfiltret har värdena 0,39 mH, 5,8 Ohm och 71 uF.

Det är makalöst hur försiktigt man får gå fram på slutet för att få det rätt. Ändringar på filtervärden med 0,2 Ohm. 8O

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-21 13:56

Gamla modifikationen av filter och smal baffel.

Bild

Nya modifikationen på filter med bred baffel. Jag har dämpat med kuddar på golvet och hängt en filt på väggen också.

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-21 14:02

hur låter det? ser ut som lite mycket energi vid 3kHz?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-21 14:03

100 dB skala.

Bild

Jag tycker mig har åtskommit det jag företog mig att göra nu med den breda baffeln. Att dra i sär konuppbrytningen och peaken i baffelstödet och suga up uppbrytningen.

Tänkvärt angående mät miks diskussione är att ett par kuddar på golvet troligt vis påverkar mer i området 200-4000 än vad någon kalibrering någonsin kommer att göra.

Det är inga absoluta mätningar och 0,5 dB upp eller ner är helt underordnade mät miljön.
Senast redigerad av peetwa 2010-10-21 14:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-21 14:10

Kraniet skrev:hur låter det? ser ut som lite mycket energi vid 3kHz?

Ja, jag tänkte också på det. Det är inget som stör vid lyssning. Men det skall kollas upp när jag bygger helt nya filter och kan variera HP delen mer.

Ljudet är väldigt bra och tyvärr så sätter nog rummet en del gränser just nu :? . Möjligt att det jag upplever som rumsrelaterat kan komma från hög energi i 3000 Hz området.

Jag har fixat mätningar från ett konsthuvud i en gammal artikel som jag tänkte ta en diskussion om innan jag sätter igång med det slutgiltiga filtret.

Har suttit mitt mellan högtalarna med dom riktade bort från mig i 45 graders vinkel och lyssnat (på grund av en halvt genomförd ommöblering nu när jag är gräsänkling) och visst det är bättre balans i ljudet jag misstänker att det skall till en bredbandig sänkning runt 3000-4000 hz på kanske så mycket som 2-3 dB.

Roligt att man håller på och mäter och så är det en slump som gör att man får insikt.
Senast redigerad av peetwa 2010-10-22 20:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-21 14:25

Så här mäter de i lyssningsplats.

50 dB skala.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-21 14:30

Du behöver en liten bulldozer som kan knuffa ned 300 peaken i 250-hålet... :mrgreen:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-21 14:58

Eller ett golv av 600 mm gulllfiber. Undrar vad hunden skulle tycka om det?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-22 14:02

Provade att ställa högtalarna mot vägg idag vilket jag inte har möjlighet hatt göra i vardagsrummet.

Det skulle jag inte ha gjort. Dom spelar näst intill full range utan några störiga toppar i basen. :x Stereoperspektivet blir lite sämre men jag har aldrig varit med om högtalare som spelar så problemfritt väggnära.

Problemet är alltså att jag inte har någon vägg i mitt vardagsrum att ställa dom emot som det är möblerat nu. Och det är sladdar gömda i väggar och sånt skit som gör att jag inte bara kan fall om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-22 14:08

peetwa skrev:Eller ett golv av 600 mm gulllfiber. Undrar vad hunden skulle tycka om det?

Mjukt och skönt?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-22 16:02

peetwa skrev:Provade att ställa högtalarna mot vägg idag vilket jag inte har möjlighet hatt göra i vardagsrummet.

Det skulle jag inte ha gjort. Dom spelar näst intill full range utan några störiga toppar i basen. :x Stereoperspektivet blir lite sämre men jag har aldrig varit med om högtalare som spelar så problemfritt väggnära.

Problemet är alltså att jag inte har någon vägg i mitt vardagsrum att ställa dom emot som det är möblerat nu. Och det är sladdar gömda i väggar och sånt skit som gör att jag inte bara kan fall om.

intressant då jag trodde att väggnära placering i regel kräver en något annorlunda avrullning neråt än vad man normalt får från en sluten låda
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-22 18:01

celef skrev:
peetwa skrev:Provade att ställa högtalarna mot vägg idag vilket jag inte har möjlighet hatt göra i vardagsrummet.

intressant då jag trodde att väggnära placering i regel kräver en något annorlunda avrullning neråt än vad man normalt får från en sluten låda

Det är portad låda med en kontrollerad mängd vitt fluff i röret. Fluffet tar ner impedanstoppens storlek. Det är inte helt hundra men jmf med hörnplacerade subbarna är väldigt nära och de gick att peq:a till perfektion. Problemet är att jag inte kan ha det möblerat såhär. Jag skall ta upp det med den andra ikväll men förslaget är verkligen oförståeligt så det har mörka utsikter.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum