celef skrev:1/4 del, räcker det om man vill kunna sova gott om natten?
Ja - eller så en tennisboll i mitten på lådan. Allt beror på läggning..
Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:celef skrev:1/4 del, räcker det om man vill kunna sova gott om natten?
peetwa skrev:Idag hjälpte jag min fru med att flytta grejer inför en utslätning. Det fanns ett par podium där som endast diffade ca 10% i måtten från mina tänkta högtalare i vitrollad mdf. Dom var så jäkla sköna i formen att jag nästan tror att jag tänker köra på golvare.
peetwa skrev:peetwa skrev:Idag hjälpte jag min fru med att flytta grejer inför en utslätning. Det fanns ett par podium där som endast diffade ca 10% i måtten från mina tänkta högtalare i vitrollad mdf. Dom var så jäkla sköna i formen att jag nästan tror att jag tänker köra på golvare.
Visst är den sexig.
peetwa skrev:skrutten skrev:celef skrev:1/4 del, räcker det om man vill kunna sova gott om natten?
Alltså du förordar en fjärde del av volymen fördelat på väggar golv och tak?
peetwa skrev:celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:ja den tråden ja, men, jag vet ingen mer effektiv metod än att fylla halva lådan med dämpmaterial, det vill säga halva djupet, halva längden och halva bredden, men mest poppis är att fylla övre lådhalvan, man kan börja så och kanske komplettera med lite dämpning i botten vid behov
Så det blir ett rör av luft i mitten volymen b/2*h/2*l/2.
nej inget rör i mitten, du behöver inte ha dämpmaterialet symetriskt monterat i lådan, det räcker att dämpa en av två ytor om dom är parallella
Ok så du dämpar typ toppen höger sida och baksidan så att halva volymen uppfylls.
näe, det jag skrev var min teoretiska dämpning, i praktiken gör jag helt annat
Ibland tror jag att du driver med mig.
celef skrev:inte alls, sådan är inte jag, men jag lever inte alltid som jag borde göra, jag vet att det är viktigt att motionera men jag gör det sällan, jag vet att det inte är bra att snusa ändå snusar jag alldeles för mycket, jag äter inte alltid frukost, jag dämpar inte mina lådor som jag borde, jag äter för lite frukt, och så vidare
Nattlorden skrev:Minska problemet med paralella väggar genom att inte ha sådan?
Nattlorden skrev:celef skrev:inte alls, sådan är inte jag, men jag lever inte alltid som jag borde göra, jag vet att det är viktigt att motionera men jag gör det sällan, jag vet att det inte är bra att snusa ändå snusar jag alldeles för mycket, jag äter inte alltid frukost, jag dämpar inte mina lådor som jag borde, jag äter för lite frukt, och så vidare
Fast att dämpa dina lådor som du borde, låter i alla fall som det enklaste på listan att få till.
celef skrev:nja, att äta frukt är ju allra enklast, att pilla med minerallull är verkligen inte kul
peetwa skrev:Skulle man kunna dela upp dämpningen i följande tre huvudsyften.
Att sänka lufthastigheten för att minska risken för stående vågor. Bör appliceras kring mitten på lådan där hastigheten är som störst.
Att minska efterklangstiden i lådan. Detta åstadkoms genom att dämpa minst en av två parallella ytor.
(Att sänka q värdet och fs genom att lådan upplevs som större. Kanske främst tillämpbart vid slutna lådor men påverkar även frekvensgången i portade lådor.)
Normalt blir dämpningen en kombination av dessa tre men det kan ändå vara bra att hålla isär dom i resonemangen.
Sen kan man motverka uppkomsten av stående vågor rent geometriskt med hjälp av att
Undvika att placera basen nära toppen på lådan.
Att undvika att lådans inner mått är multipler av varandra.
Sammantaget har vi fem olika metoder var av fyra direkt kan tillämpas för att bekämpa stående vågor. Som alltid när det rör sig om så här många variabler är det svårt att på förhand exakt förutsäga slut resultatet men man kan i alla fall sträva efter att undvika de allra sämsta lösningarna och i många fall är detta gott nog.
Att sänka lufthastigheten för att minska risken för stående vågor. Bör appliceras kring mitten på lådan där hastigheten är som störst.
Att minska efterklangstiden i lådan. Detta åstadkoms genom att dämpa minst en av två parallella ytor.
Nattlorden skrev:celef skrev:nja, att äta frukt är ju allra enklast, att pilla med minerallull är verkligen inte kul
tänkte mest på när du ändå gjorde det.... att det inte är direkt större besvär att placera det på en sida eller på båda.
För min del är mineralull väldigt mycket enklare än frukt.
Kraniet skrev:hur låter det? ser ut som lite mycket energi vid 3kHz?
peetwa skrev:Eller ett golv av 600 mm gulllfiber. Undrar vad hunden skulle tycka om det?
peetwa skrev:Provade att ställa högtalarna mot vägg idag vilket jag inte har möjlighet hatt göra i vardagsrummet.
Det skulle jag inte ha gjort. Dom spelar näst intill full range utan några störiga toppar i basen.Stereoperspektivet blir lite sämre men jag har aldrig varit med om högtalare som spelar så problemfritt väggnära.
Problemet är alltså att jag inte har någon vägg i mitt vardagsrum att ställa dom emot som det är möblerat nu. Och det är sladdar gömda i väggar och sånt skit som gör att jag inte bara kan fall om.
celef skrev:peetwa skrev:Provade att ställa högtalarna mot vägg idag vilket jag inte har möjlighet hatt göra i vardagsrummet.
Det skulle jag inte ha gjort. Dom spelar näst intill full range utan några störiga toppar i basen.Stereoperspektivet blir lite sämre men jag har aldrig varit med om högtalare som spelar så problemfritt väggnära.
Problemet är alltså att jag inte har någon vägg i mitt vardagsrum att ställa dom emot som det är möblerat nu. Och det är sladdar gömda i väggar och sånt skit som gör att jag inte bara kan fall om.
intressant då jag trodde att väggnära placering i regel kräver en något annorlunda avrullning neråt än vad man normalt får från en sluten låda
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 147 gäster