FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jodah

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Jodah » 2017-05-12 22:05

Men vad finns det för skivmaterial i 5mm?
Det ända jag kan komma på som finns lite överallt är akryl.
Kan ju bli en tuff grej som baffel, men lite trixigt att såga i.
Det skulle vara om man gör sig ett verktyg som en passare ungefär och skär ut hålen kanske?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-12 23:18

Den nödvändiga adapterringen.

adapterring.png
adapterring.png (51.93 KiB) Visad 20410 gånger

Nyckeln till hela projektet.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-12 23:54

Jodah: Jag drog bara till med ett exempel, men jag är säker på att det finns något lämpligt material ~5mm tjockt. Glas borde ju faktiskt gå att skära i med en passare :)
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-13 00:03

Här är en skiva 2,7mm till ganska bra pris. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/packningsboard-basic-2-7x1220x2440mm
Den gånger två blir ju nästan optimal.

Nu har jag postat minst tre länkar till k-rauta. Jag gillar inte ens k-rauta, men det var det första jag kom på. Dom har Moelven som skivleverantör. Moelvens standardmdf är skräp. Ändträet är som sånt anslagstavlematerial som inte är kork :) Luddigt som filtret i en torktumlare.
Skivleverantör DLH (Bauhaus, tex.) har bättre mdf, men nu har dom blivit uppköpta av just Moelven. Vi får se hur det går med mdf:en :/
Senast redigerad av DanNorman 2017-05-13 00:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-13 00:42

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-05-13 08:06

DanNorman skrev:Jodah: Jag drog bara till med ett exempel, men jag är säker på att det finns något lämpligt material ~5mm tjockt. Glas borde ju faktiskt gå att skära i med en passare :)

Och jag hakade bara på spånandet :)
För jag tycker sånt är kul.
Min erfarenhet är att det är nästan är princip omöjligt att såga en perfekt cirkel med sticksåg.
Om man kan hitta ett 5mm. Skiva som medger att man skär ut med en passare eller dylikt så vi en enkel lösning som blir snygg med handverktyg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-05-13 09:59

Sticksåg är en maskin som inte är till för finsnickring över huvud taget.
Man kan hitta en handöverfräs på Jula som kostar 299:- just nu, det är ju inte mer än vad en billig sticksåg kostar:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... as-040026/
Med en notfräs för 25:- så kan man både göra runda försänkningar och runda hål.
Om man sedan köper en kantfräs med kullager för 40:- så kan man fräsa av skivändar som sticker ut lite efter limning, så dom blir 100 flush med sidan.
När det gäller stora faser så har jag med framgång hyvlat sådana med handhyvel, det går så pass fint och lätt att hyvla i MDF så det går bättre än att fila.
Rita bara upp fasens begränsningslinjer på båda sidor först, och håll hyveln i ett stadigt grepp.
Annars kan man köpa ett fasstål för 45 grader med kullager, det kostar lite mer än dom andra två frässtålen, men varför inte när man ändå är igång. Om man inte får tag på ett stål som har tillräckligt stor fas, så kan man köra fasen från två håll. Det finns även små kit med några olika stål för en överkomlig peng:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ts-186151/
Julas Hard Head frässtål funkar tillräckligt bra för att fräsa MDF nån gång då och då. Ska man köra ek och andra hårdare träslag så har t.ex Bosch bättre frässtål.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-05-13 11:11

Billiga fräsar finns ju såklart.
Det var väl mer att hitta en lösning för dom som snickrar i lägenhetens kök.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-13 11:44

Vad landar ett par på i byggkostnad ungefär? ~5k inklusive allt (jag tänker mig billig plyfa till själva lådan) ?

Jag skulle ju inte bli någon vidare ambassadör och har dåliga förutsättningar för snickrandet, men trots det så är jag lite sugen...

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-13 13:36

hammarn_2: Nånstans där omkring.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-14 11:19

Har lusläst tråden nu och räknat lite noggrannare. Börjar bli mer och mer investerad :)
Det har mynnat i en sammanställning av "allt" som behövs, hojta till om nåt är fel så får jag ändra eller ta bort så jag inte sprider desinformation.

Bild

Bild

Tot: 3206 :- exklusive filterkomponenter och lådmaterial

Det största mysteriet är porten tror jag. Hifikits HP-70 är 163 mm. x2 blir 326. Högtalaren är 353 hög (måste vara yttermått). Materialtjocklek 12 mm (x2). Kvar blir ynka 3 mm.
På något ställe så skrevs det att rören var okapade, var det bara i testfasen eller är det fortfarande så? Monteras porten så den inte är flush med botten så kan man ju vinna någon mm... men ändå

Material, här lutar jag nu starkt mot någon kombination av 4mm +6mm björkplyfa. Små och behändiga skivor som skickas direkt till postombud (jag har beställt en innan). Köp av full-size skivor (i björk) verkar vara behäftat med krav om minst 5 skivor (XL-bygg). Visst, vanlig furu hos typ bauhaus eller en enstaka skiva björkplywood från ett lokalt snickeri är också alternativ, men då kvarstår transportbekymmer. Så även om kvadratmeterpriset blir lite högre så torde totalkostnaden inte skilja särskilt mycket.

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... ywood-5100
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... ywood-5181

Sidor, top, botten och backstycke av 2x6 mm: 4 skivor
Bafflar av 4x4 mm (tror det är att föredra eftersom 4 mm skivorna har 3 "plys". Tjockleken per "ply" kan alltså inte vara samma för 6 mm skivorna, varför 6+6+4 är ett sämre alternativ): 2 skivor

Bild

Tot: 3938 :- exklusive filterkomponenter (Går det att få nån mer info om filtret kanske? Ska man te o lägga en beställning från hifikit så kan det ju få bli en komplett beställning.. :) )

Angående försänkningarna så (om det nu inte rinner ut i sanden för undertecknad) får det nog fasen bli att ta fram fräsen+stämjärn för att bearbeta bort 1 extra mm på frihand. Hur mycket damm kan det bli liksom...

Raka snitt, räta vinklar och exakta mått hoppas jag går att lösa med stor försiktighet och mycket tålamod.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-05-14 13:31

hammarn_2 skrev:Angående försänkningarna så (om det nu inte rinner ut i sanden för undertecknad) får det nog fasen bli att ta fram fräsen+stämjärn för att bearbeta bort 1 extra mm på frihand. Hur mycket damm kan det bli liksom...

MDF dammar något kopiöst. Anslut absolut en dammsugarslang om det ska fräsas inomhus.
Om man inte har någon slang som riktigt passar, så löser en rulle silvertejp det problemet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-14 17:58

paa skrev:
hammarn_2 skrev:Angående försänkningarna så (om det nu inte rinner ut i sanden för undertecknad) får det nog fasen bli att ta fram fräsen+stämjärn för att bearbeta bort 1 extra mm på frihand. Hur mycket damm kan det bli liksom...

MDF dammar något kopiöst. Anslut absolut en dammsugarslang om det ska fräsas inomhus.
Om man inte har någon slang som riktigt passar, så löser en rulle silvertejp det problemet.

Japp, det är jag med på. Det var lite halvironiskt menat, tänker mig att det kan damma helt orimligt mycket trots att man knappt tar bort något material

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-05-14 23:19

Fräsa MDF gör man utomhus, om man inte har special rum. Med dammsugare kan man fånga upp endel, men räkna med damm. Beror väldigt mycke på vad som fräses, kanter hål eller annat och hur fräsen serut. Jag har faktiskt fräst ibland i min verkstad, utan alltför mycket damm. Men snälla, gör det utomhus.

//Michael

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-15 22:27

Sitter här och suktar efter lite matnyttigt om filtret! Tänker att jag måste beställa grejer imorn för att ha god chans att få hem det innan kristihimmelsfärd

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-15 23:33

Då är det bäst att du beställer imorrn då. Det tar tid att få ihop ett par schyssta lådor.
Filtret vet vi inget om än :)

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-16 16:39

Det kommer ta tid, absolut.

Men det är ju helt enkelt inte sant det du skriver om filtret. Något slags prototypfilter finns det ju, "bevis" finns i tråden...

Jag är absolut inte ovillig att försöka mig på en egen design, men den plötsliga bristen på transparens känns lite meeeh

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-16 16:57

Det är klart det finns filter, men det är inget vi spikat. Börjar vi lägga ut filter som vi sedan ändrar kommer folk halshugga oss när de köpt fel dyra komponenter :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-05-16 18:44

Innan någon får för sig att börja bygga så ska jag bara nämna detta för att gardera lite; ritningen som presenterats är inte komplett. Yttermåtten är spikade. Insidan väntar vi med att spika då vi kikar lite på stagen och basport fortfarande. Mawes har den allra senaste iterationen och den kommer sannolikt att bli spikad - den är hur som helst tillräckligt bra prestandamässigt, eventuella förändringar kommer endast påverka byggprocessen.

Ska passa på att slå ett slag för dessa också;

Elfa art:
110-45-215
110-45-214

Dessa finns från andra ställen också, möjligen några spänn billigare. Hur som helst är de schyssta, snygga och enkla. Kräver desstom bara två välplacerade hål av rätt storlek, sen är det bara att banka in dem.. och täta på insidan för nattsömnen.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-16 22:54

Det här med filter verkar lösbart, åtminstone så länge man slipper bry sig om verkligheten :D (http://i.imgur.com/YH3MJuf.png jag håller la också på komponentvärden och med reservation för att jag tabbat mig)

Stag, just det. Det har pockat lite i bakhuvudet också. Och filtren skulle kunna dra iväg lite, så visst är det en klar fördel om det blir "rätt" från början. Främst spolarna som verkar dyra på hifikit. Sen kan man ju salta efter behag med lyx-kondningar...

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-16 23:26

Basta!s raka kurvor har inget med verkligheten att göra :)
Och ja, hifikit är dyra på delningsfilterkomponenter. Dessutom har dom inte hälften av de komponenter som jag tror behövs. Än.

mawes

Inläggav mawes » 2017-05-16 23:48

Mina exemplar kommer tidigast vara spelbara mot slutet av Juni. Tid och filterkomponenter är det som saknas för min del men jag ska försöka ligga i.

Lennart

Inläggav Lennart » 2017-05-17 09:42

Dan, vad har du för favoritinköpsställe för delningsfilterkomponeter?

/Lennart

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-05-17 11:22

Lennart skrev:Dan, vad har du för favoritinköpsställe för delningsfilterkomponeter?

/Lennart

Nu är jag inte Dan.. men.. :

Där man har störst sortiment och vettiga priser. :)

Loudspeakerfreaks har mycket, men är ju också ökända när det kommer till leveranstider. Intertechnik är en annan som har ett hyfsat sortiment och ok priser. Där vill jag dock minnas att deras webshop inte var säker, så man bör ju vara lite observant på om det är säkrat på nått sätt när man handlar där.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-05-17 14:25

Cortado skrev:Innan någon får för sig att börja bygga så ska jag bara nämna detta för att gardera lite; ritningen som presenterats är inte komplett. Yttermåtten är spikade. Insidan väntar vi med att spika då vi kikar lite på stagen och basport fortfarande. Mawes har den allra senaste iterationen och den kommer sannolikt att bli spikad - den är hur som helst tillräckligt bra prestandamässigt, eventuella förändringar kommer endast påverka byggprocessen.

Elfa art:
110-45-215
110-45-214

Dessa finns från andra ställen också, möjligen några spänn billigare. Hur som helst är de schyssta, snygga och enkla. Kräver desstom bara två välplacerade hål av rätt storlek, sen är det bara att banka in dem.. och täta på insidan för nattsömnen.

Är dom där täta?
Mina jag hittade i fyndlådan var det inte.
Var väl inte värre än att ta en sväng med smältlimspickan men ändå.
Men det blir mycket smuttare med dom än dom runda terminalerna, det håller jag med om :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-05-17 14:55

Jodah skrev:Är dom där täta?
Mina jag hittade i fyndlådan var det inte.
Var väl inte värre än att ta en sväng med smältlimspickan men ändå.
Men det blir mycket smuttare med dom än dom runda terminalerna, det håller jag med om :)

Inte säker på om jag hänger med, menar du om själva kontakten är tät?

Nu har jag den inte framför mig men jag vill minnas att den är tillverkad så att baksidan är liksom helt tät och att stiftet på baksidan kommer ur plasten utan att ha någon glipa där. Men som du säger så är det ju enkelt löst isåfall.

Kan kolla och eventuellt ta bilder när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-17 15:21

Lennart: Se Cortados svar.

Jodah/Cortado: Labbhylsorna är täta.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-19 15:16

Cortado skrev:Innan någon får för sig att börja bygga så ska jag bara nämna detta för att gardera lite; ritningen som presenterats är inte komplett. Yttermåtten är spikade. Insidan väntar vi med att spika då vi kikar lite på stagen och basport fortfarande. Mawes har den allra senaste iterationen och den kommer sannolikt att bli spikad - den är hur som helst tillräckligt bra prestandamässigt, eventuella förändringar kommer endast påverka byggprocessen.

Elfa art:
110-45-215
110-45-214

Likadana fast med pinne istf flatstift är lite billigare:
110-45-217
110-45-216
Don’t just do something, sit there.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-19 21:32

Har påbörjat processen nu med att bygga lådor. Bara steg 1a är ett litet miniprojekt i sig, limma ihop två 6 mm skivor kant-i-kant så bra det bara går.

Björk kan ju vara lite småtrist men jag fick en skiva med lite mer intressanta teckningar på ena sidan. Blir fin-fint till sidstyckena :) Förhoppningen är ju att de ska bli så fina att jag inte hellre väljer att spackla och måla skiten.. Den som lever får se.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-19 21:40

Limma ihop med marginal och rensåga efteråt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum