Moderator: Redaktörer
RSG skrev:Den bulan vid 9500 Hz på impedanskurvan bortser jag från pga den lägre delningen på elementet.
/Johan
Calleberg skrev:RSG skrev:Den bulan vid 9500 Hz på impedanskurvan bortser jag från pga den lägre delningen på elementet.
/Johan
Mycket troligt härör den från elementets konuppbrytning så det gör du rätt i, även om den ligger lite högre än den brukar, minusgraderna kanske?
Calleberg skrev:Aha CAC:are med Biltema fälgfärg, bästa upgraderingen juh!
Då är konuppbrytningen på "rätt" ställe...
I-or skrev:Den bredbandiga toppen kring 500 Hz beror huvudsakligen på att baffelsteget inte fullt ut kompenseras av känslighetsökningen från den minimala bakkaviteten. Frekvensgången ca 1-2 kHz kommer att jämnas ut med absorbent i kaviteten. Baselementet kommer förstås att delas runt 2 kHz så att de högfrekventa konresonanserna inte blir något problem.
För övrigt ligger råfrekvensgången redan utan filter inom ca +/- 1,5 dB 130-2000 Hz i dagsläget och det finns lite mer att ta genom en minskning av kavitetsvolymen...
petersteindl skrev:På NBAC behöver man inte coata konerna. Det är meningslös sysselsättning.
De har dessutom inga problem med membran/spider/upphängning.
Cylinderformad inuti och membran i ena änden av cylindern ger dock mer problem än man först kan tro.
Jag har gjort så en gång och var tvungen att fylla hela kaviteten med glasull för att tämja resonans helt.
Men det behöver inte vara så i ditt fall.
I-or skrev:Du får mäta igen och se hur den nya kaviteten uppför sig.
Med den nya minikaviteteten är dimensionerna så små att det inte kan uppstå någon akustisk resonans vid 500 Hz (halvvåglängd ca 34 cm). Frekvensgångsproblemet ligger dock runt 460 Hz även om det handlar om minimala -1,5 dB. Minikaviteten kommer även att höja känsligheten så att du får någon dB ytterligare ca 200-400 Hz. Observera att det kan vara klokt att placera elementet asymmetriskt relativt kaviteten och du får även räkna med användning av absorbent.
sammel skrev:Bra jobbat RSG.
Det värsta är att jag blir sugen på att krympa min
mellanregisterlåda. Man blir lite inspirerad
rigi skrev:Borde det inte vara smidigt att 3d printa en korg till baselementet?
Börjar bli väldigt sugen på att modifiera mina toppar. Delar ju redan nu vid 200hz.
rigi skrev:Borde det inte vara smidigt att 3d printa en korg till baselementet?
Börjar bli väldigt sugen på att modifiera mina toppar. Delar ju redan nu vid 200hz.
I-or skrev:Det krävs bara högfrekvensabsorption, så minimalt med absorbent är det som gäller. Sedan fungerar det uppenbarligen väl utan asymmetriskt montage.
Det bör även noteras att närfältsmätningar inte är helt representativa för vad som gäller i fjärrfältet. Detta gäller av olika skäl både för låga och höga frekvenser.
petersteindl skrev:Jag använder ren fårull. Har alltid fungerat bäst. Både mätning och lyssning. Mattan är 2-2,5 cm tjock.
RSG skrev:Inväntar lite högre temperaturer innan jag ger mig ut igen med all utrustning för lite mer utomhusmätningar.
Sugen på att se resultatet i den mindre kaviteten.
I-or skrev:RSG skrev:Inväntar lite högre temperaturer innan jag ger mig ut igen med all utrustning för lite mer utomhusmätningar.
Sugen på att se resultatet i den mindre kaviteten.
Du behöver inte mäta igen vad gäller lågfrekvensen. Du kan utnyttja skillnaden mellan din tidigare när- och fjärrfältsmätning och applicera denna för att räkna om de senaste närfältsresultaten till fjärrfältet, vilket blir betydligt bekvämare.
petersteindl skrev:Det gamla och bäst ansedda fyllningsmedlet för stativ har varit sand.
RSG skrev:Och medans ni andra funderar över gjutrör så uppskattar jag den milda temperaturen och måttliga vinden med lite mörkerkörning.
Utomhusmätningar!!!
Strax under nollan och,,, mööörkt...
Mätspänning 2.83 V.
Mätavstånd 1 meter.
Mäthöjd mellan bas och diskant.
Fönstrat 10 ms.
Kaviteten är nu alltså 1.5L, och dämpad enligt flufffluff i tidigare inlägg.
2 L: Röd
1.5 L: Blå
Jag är mållös,,, isch...![]()
Kanske liiiite aningens hög nivå vid 200 Hz, åsså den där svackan vid 450 Hz...
Men så har jag gjort lite andra mätningar samtidigt som jag bör reflektera över en stund först.
/Johan
jansch skrev:Ser ut som frekvensgången för en Shure SM57 mikrofon!
Det låter nog väldigt mycket som 70-tals pop.
Kraniet skrev:Peaken vid 800 Hz vill man nog ta ner nån dB.
Men tänker man sig använda EQ så är det ju enkelt att tweaka till kurvan
Intressant koncept ändå. Jag har inte insett det förr att man kan tjäna så på att minska volymen till mellanregistret. Tjänar ju 1dB även vid 300-400 Hz i den här jämförelsen.
Men dippen vid 450 är ju lite olycklig, vad beror den på kan man ju undra
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster