Jag vill gärna ha dsp:n i egen egen låda,
men funderar ibland på datorbaserat men har inte landat
där än, men man vet aldrig

Moderator: Redaktörer
Glebster skrev:Upplever inte mätandet som ett problem (om jag tex lånar en UMIK och kör REW) utan det är snarare valet av lämplig PEQ/DSP som ger mig huvudbry. Tanken har varit att ha en separat mindre enhet såsom minidsp eller dsp-sl. Att istället använda en dator med lämpligt ljudkort och mjukvara för signalhantering kanske kan vara vägen framå men vad är det egentligen som krävs rent hårdvarumässigt isf? Duger en begagnad (tyst) dator?
Nästa steg är oavsett att försöka lite mer med dsp-sl och iWoofer och montera basarna på sin slutgiltiga placering.
Glebster skrev:Upplever inte mätandet som ett problem (om jag tex lånar en UMIK och kör REW) utan det är snarare valet av lämplig PEQ/DSP som ger mig huvudbry. Tanken har varit att ha en separat mindre enhet såsom minidsp eller dsp-sl. Att istället använda en dator med lämpligt ljudkort och mjukvara för signalhantering kanske kan vara vägen framå men vad är det egentligen som krävs rent hårdvarumässigt isf? Duger en begagnad (tyst) dator?
Nästa steg är oavsett att försöka lite mer med dsp-sl och iWoofer och montera basarna på sin slutgiltiga placering.
I-or skrev:Du bör mäta även summan av huvudhögtalarna på samma sätt som du har gjort ovan och ställa in nivån på slutsteget efter detta. Om man väljer enstaka frekvenser kommer rumsinverkan att få alldeles för stort genomslag.
I-or skrev:Kom ihåg att du genomsnittligt ska ha något högre nivå, ca +3 dB under 50 Hz, än högre upp i frekvens för att ungefärligen motsvara typisk musikstudiofrekvensgång och Harmans trained listener-kurva: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=71462&hilit=genelec&start=610
Om du tänker använda systemet för film ska dock frekvensgången idealt sett vara konstant här. Irriterande, men så är det tyvärr p.g.a. den knasiga musikinspelningsbranschen.
Glebster skrev:Tack för feedback. En dator kanske inte är så dumt trots allt.
Testade lite mer i morse och DSP-SL verkar faktiskt göra ett hyggligt jobb med att automatiskt notcha bort de värsta rumsmoderna. Har en nasty på ca 38 Hz som kommer från rummets djup på ca 4,5 m.
Efter en sådan operation lyckades jag dessutom höja kurvan lite i botten (20 - 35 Hz) med ca 10dB. DSPn har ett permanent HP-filter vid 20 Hz på gott och på ont. iPhonen hanterar oavsett frekvenser under 30 Hz med begränsad framgång. Tyvärr saknar jag skärmdump som visar resultatet.
Före och efter automatisk korrigering (mot "linear" preference)
Grön: före utan smothening (dessutom avbruten vid ca 100 Hz)
Svart och röd: före med smothening (2 separata mätningar från samma punkt)
Blå: efter med smothening
Glebster skrev:Toppen kring 38Hz är till följd av en rumsmod och som du ser är den redan kraftigt reducerad. Tror faktiskt den redan ser lite bättre ut efter min house curve men ska se om jag kan få till en ytterligare smalbandig reduktion vid puckeln vid nästa tillfälle jag testar.
automagiskt
I-or skrev:Nja, hörbarheten är inte större än för vilken annan topp i frekvensgången som helst, t.ex. om den kom direkt från en vansinnigt felaktigt konstruerad högtalare med extremt högt Q-värde eller från en felinställd equalizer. Rumsresonanser är huvudsakligen av minimumfastyp, vilket medför att om man utjämnar frekvensgången, så förbättrar man automagiskt även impulssvaret.
Dessutom bör man alltså sikta på en mindre höjning av frekvensgången under ca 50 Hz om det är musikåtergivning som det handlar om.
I-or skrev:Det spelar ingen roll om det handlar om akustiska resonanser, mekaniska resonanser eller elektriska resonanser eftersom egenskaperna i frekvens- och tidsdomänen blir desamma.
Glebster skrev:Aktuell mätning i sweetspot. Avser inte göra fler ändringar innan basarna är i sin slutgiltiga position.
steveo1234 skrev:I-or skrev:Det spelar ingen roll om det handlar om akustiska resonanser, mekaniska resonanser eller elektriska resonanser eftersom egenskaperna i frekvens- och tidsdomänen blir desamma.
Aaaaamen.
Kommer jag ihåg så fel? Vilka resonanser är det som klingar av långsamt över tiden då?
I-or skrev:Det tycks vara ganska vanligt i diverse equalizers att 20 Hz är lägsta ingreppsfrekvens, vilket är en onödig begränsning. En användbar funktion är för övrigt högpassfilter, vilka man kan ställa in med en ingreppsfrekvens ca en ters under portavstämningsfrekvensen för undvikande av distorsion från stora, men akustiskt ineffektiva, konutslag.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster