Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Och jag som tyckte det var avancerat att byta membran på mina Decca-diskanter
Spännande bygge att följa!
/ B
I-or skrev:Att hörseltröskeln för de allra högsta frekvenserna med åren har ökat med kanske 20 dB gör naturligtvis inte medelålders personer med frisk hörsel döva över 13-14 kHz. Vi hör fortfarande höga frekvenser förutsatt att ljudtrycksnivån i toppoktaven är tillräckligt hög (vilket den är i stort sett hela tiden med populärmusik även när det handlar om ett måttligt pådrag).
Nu har jag kommenterat denna myt så många gånger att vi förhoppningsvis slutgiltigt kan förpassa den till skräphögen.
Amatoeren skrev:I-or![]()
Well, det är bara till att koppla in en tongenerator och köra ett svep tills det blir "tyst". I mitt fall händer detta vid cirkus 11,5kHzmen så länge jag hör syrsorna spela en ljummen sommarkväll så ska jag inte klaga. Åldern (69) och ett långt yrkesliv med vinkelslip och tryckluftsverktyg har satt sina spår...
I-or skrev:För egen del börjar det som en gång var extremt känsliga sinnen med åldern att trubbas av något och det är högst irriterande att sonen uppfattar syrsorna på längre håll än jag, men jag hör åtminstone fortfarande stor skillnad vid ekvalisering av den övre delen av toppoktaven.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster