SMAPPP - en planmagnetisk linjespelare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

solhaga

Re: SMAPPP - en planmagnetisk linjespelare

Inläggav solhaga » 2024-08-22 16:43

Tack Froggy och sammel!

Detta var dock bara ett delmål; -sista milstenen på förstudierna. Nu vet jag att det går att bygga SMAPPP och att den kommer att bli bra.

Nu kommer den roliga biten, att bestämma den bästa membrankonfigurationen och membrantypen.
OllBoll på diyaudio håller på med ett liknande projekt DIY midtweeter planar, physically curved and shaded to be used in a dipole CBT där han har breddat aluminiumledaren till 7 mm.
Något som enligt mig borde ge upphov till "dynamisk distorsion", det vill säga kompression/dekompression när membranet flyttar sig.

För att kunna utvärdera detta bättre så bygger jag en mini-SMAPPP bara 50 cm hög, det vill säga fyra magneter hög.
Jag kan på denna också utveckla den färdiga högtalarens montering av membranen samt hur den skall stagas upp.

BosseS

Inläggav BosseS » 2024-08-22 21:45

+1 Jag följer beslutsamheten, ihärdigheten och målmedvetenhet med intresse, imponerande.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2024-08-23 11:36

Intressant tråd!
Jag simulerade en del banddiskanter för 15-20 år sedan men blev aldrig av att jag byggde mitt projekt.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-08-23 14:06

Tack BosseS och xmag.

Jag har legat lite lågt några månader, men nu är det full fart igen.

Jag har sett dina simuleringar xmag, de har också varit uppe i tråden innan.
När jag gjorde mina första banddiskanter för 25 år sedan har jag inte tillgång till vare sig simuleringar eller mätningar.

En planmagnetisk drivning är lite annorlunda än den hos banddiskanter, men mycket av problem är de samma.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2024-08-23 18:31

Kul att mina simuleringar gjorde någon nytta!
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-08-23 19:27

Jag såg dina simuleringar först för något år sedan 8) .
Då hade jag sedan många år tillbaka simulerat min andra generation av banddiskanter samt alla generationerna av AMT:erna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-08-23 23:38

Och jag som tyckte det var avancerat att byta membran på mina Decca-diskanter :D
Spännande bygge att följa!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-08-25 00:11

Tack Bill50x.

Så här monteras mini-SMAPPP:en i korta väggskenor.
Bafflar är under utskrift.

Bild

Det blir nog att jag gör två mini-SMAPPP:ar.
Dels kan jag utvärdera stereobilden om än bara i horisontalled; i vertikalled blir det ju ingen vidare spridning,
dels så kan jag jämföra mellan olika membran.
EQ skall givetvis appliceras för de olika membranen efter mätningarna.

FullhöjdsSMAPPP:en kommer att ha 230 cm höga väggskenor samt stag i stället för en fötter.
Tillverkningen av alla dess 3D-utskrivna delar kommer att ta mycket lång tid, medans jag själv kommer då att hinna med att utvärdera membranmaterial och membrankonfiguration.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-09-04 06:46

Mycket imponerande bygge, Solhaga!

Bill50x skrev:Och jag som tyckte det var avancerat att byta membran på mina Decca-diskanter :D
Spännande bygge att följa!

/ B

Lyckades du? Jag hade Gamma dito, när originalmembranen gick sönder klippte jag till bitar av Mors aluminiumfolie. Ja, det lät i alla fall.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-11 10:06

Tack RJohan!

Efter att ha haft en hel del strul med serieproduktionen av stålplattorna, så har jag istället beställt laserskurna plattor från Fractory i Estland.
Dessa dyker nog upp hos mig i början av nästa vecka.

Under tiden har jag gjort lite spridningsmätningar på min mini-SMAPPP:
Bild

Vid mätningarna nedan har PEQ applicerats för att dämpa Helmholtzresonanser.

Spridningsmätning för Mid vid 1 meter 0 till 30°:
Bild

Spridningsmätning för Top vid 1 meter 0 till 30°:
Bild

Detta ser ju väldigt bra ut!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2024-09-11 10:12

Vackra kurvor!
Snygg vinkelmätare!
Skall bli intressant att följa!

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-13 18:28

De laserskurna plåtarna har anlänt:
Bild
De blir riktigt snygga med matt svart färg.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-09-13 22:26

Det ser ju väldigt fint ut Solhaga.
Impad är jag.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-14 11:50

Tack sammel!

Projektet har inte varit högpriorierat under sommaren, men nu är det dags att köra det i mål.

Bafflarna har haft en tendens att lossna när jag har hanterat prototypen, så jag tänkte mig att de skulle omsluta väggskenorna lite bättre:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Amatoeren

Inläggav Amatoeren » 2024-09-18 19:29

Jag är oerhört imponerad av kreativiten av huvudpersonen i denna tråd! Solhaga, du är min idol :)

En liten fundering dock: Om jag studerar frekvensgången av de olika registren, så undrar jag om du inte funderat på att slopa diskantdelen (top) då mellan (mid) uppvisar samma fina frekvensgång i toppen som diskanten gör? En liten försiktig equalisering av toppen borde göra susen, eller...
Har du hunnit lyssna på dem än eller är det fortfarande på konstruktionsstadiet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-18 20:09

Möjligen är spridningen inte hundra för mellanregistret men för de av med några år på nacken spelar det mindre roll....

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-18 20:38

Tack Amatoeren!

Roger Gustavsson är inne på rätt spår; det är spridningen jag är ute efter med det separata diskantmembranet.

Och jag är långt ifrån klar med konstruktionsstadiet; ett PEN-membran skall snart testas i den nya prototypen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-18 20:49

Att hörseltröskeln för de allra högsta frekvenserna med åren har ökat med kanske 20 dB gör naturligtvis inte medelålders personer med frisk hörsel döva över 13-14 kHz. Vi hör fortfarande höga frekvenser förutsatt att ljudtrycksnivån i toppoktaven är tillräckligt hög (vilket den är i stort sett hela tiden med populärmusik även när det handlar om ett måttligt pådrag).

Nu har jag kommenterat denna myt så många gånger att vi förhoppningsvis slutgiltigt kan förpassa den till skräphögen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Amatoeren

Inläggav Amatoeren » 2024-09-18 21:04

I-or :lol:
Well, det är bara till att koppla in en tongenerator och köra ett svep tills det blir "tyst". I mitt fall händer detta vid cirkus 11,5kHz :cry: men så länge jag hör syrsorna spela en ljummen sommarkväll så ska jag inte klaga. Åldern (69) och ett långt yrkesliv med vinkelslip och tryckluftsverktyg har satt sina spår...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-18 21:48

För egen del börjar det som en gång var extremt känsliga sinnen med åldern att trubbas av något och det är högst irriterande att sonen uppfattar syrsorna på längre håll än jag, men jag hör åtminstone fortfarande stor skillnad vid ekvalisering av den övre delen av toppoktaven.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2024-09-19 10:22

I-or skrev:Att hörseltröskeln för de allra högsta frekvenserna med åren har ökat med kanske 20 dB gör naturligtvis inte medelålders personer med frisk hörsel döva över 13-14 kHz. Vi hör fortfarande höga frekvenser förutsatt att ljudtrycksnivån i toppoktaven är tillräckligt hög (vilket den är i stort sett hela tiden med populärmusik även när det handlar om ett måttligt pådrag).

Nu har jag kommenterat denna myt så många gånger att vi förhoppningsvis slutgiltigt kan förpassa den till skräphögen.

Amatoeren skrev:I-or :lol:
Well, det är bara till att koppla in en tongenerator och köra ett svep tills det blir "tyst". I mitt fall händer detta vid cirkus 11,5kHz :cry: men så länge jag hör syrsorna spela en ljummen sommarkväll så ska jag inte klaga. Åldern (69) och ett långt yrkesliv med vinkelslip och tryckluftsverktyg har satt sina spår...

I-or skrev:För egen del börjar det som en gång var extremt känsliga sinnen med åldern att trubbas av något och det är högst irriterande att sonen uppfattar syrsorna på längre håll än jag, men jag hör åtminstone fortfarande stor skillnad vid ekvalisering av den övre delen av toppoktaven.

Jag hör dåligt, dels pga åldern och dels pga en svår tinnitus.
När jag med hörlurar lyssnar på en tongenerator hör jag sämre där tinnitus toppar för varje öra och vid 11-12kHz avtar det för att inte höra något alls efter 12-13kHz.

Men, när jag lyssnar på mätningar vid olika frekvenser tycks det som att jag hör utan problem med tinnitus men hör inte ända upp till 18-20kHz men betydligt högre än när jag testar specifikt hörseln. När jag lyssnar på musik tycker jag mig höra jag allt jag hört förr.

Har för mig att nylonstrumpan Kjell Stensson (eller om det var dragspelsfiltret Sten Broman eller kanske någon helt annan) en gång sagt att hörseln tycks ha ett musikminne som gör att man hör musik bra även om hörseln är nedsatt. Verkar som att det kan vara så. Eller?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-19 11:56

Vi uppfattar förstås större delen av det musikaliska skeendet även om vi spelar musik via högtalaren i en mobiltelefon med ett passband om sådär 500-7000 Hz.

Över 10 kHz finns mest en del luftighet och uppfattningen av tonhöjd avtar snabbt över ca 5 kHz (något högre än den högsta tonen (C8, 4,2 kHz) för en konsertflygel; Mariah Careys fågelkvitter i låten Emotions når upp till E7 vid 2,6 kHz). Denna luftighet har dock en påfallande stor inverkan på upplevelsen av ljudkvalitet för en normalhörande person. T.ex. låter stora PA-horn med en övre gränsfrekvens om ca 13-14 kHz klart begränsade och även mp3-filer i 128 kb/s med en övre gränsfrekvens om ca 17 kHz låter något högfrekvenstunna (förutom övriga brister relaterade till snålkodningen).

Dessutom är vi trots vår genom livet varierande känslighet i öronen självkalibrerande för vår egen hörsel så att en minskad känslighet p.g.a. ålder, sjukdom eller skada korrigeras av hjärnan (när nedsättningen blir tillräckligt stor så sker dock ett informationsbortfall som inte kan korrigeras). Hörselnedsättningar, utöver normala åldersförändringar, är dock relativt vanliga för äldre personer.

Vi står ut med långt högre ljudtrycksnivåer vid musiklyssning än vid lyssning på sinusar (även sett inom ett s.k. kritiskt band för hörseln). T.ex. uppfattas 80 dB i hörselns känsligaste område som en nästan obehagligt hög ljudnivå med en sinus, medan man med lite pådrag ofta överskrider denna nivå vid musiklyssning även i ganska smala frekvensband. Detta kan vara skälet till att du uppfattar högfrekvensen bättre med musik.

För övrigt bör man vara försiktig med att testa sin övre gränsfrekvens framförallt med hörlurar, där man lätt kan uppnå hörselskadliga nivåer. Om man gör samma test med högtalare så är risken stor att man eldar upp diskantelementen.

Hur som helst bör man alltid sikta på både konstant frekvensgång och god spridning upp till 20 kHz och därmed har vi återfört tråden efter denna urspårning.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2024-09-19 19:20

Tack, det låter rimligt!

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-28 12:47

Lite mätningar med PEN-filmen och de nya plattorna.
Jag har förstärkt ytterdelarna och mittdelen av membranet med smal aluminiumtejp avsedd för fönsterlarmkretsar.

Middelen av membranet:
Bild
Bild
Klart godkänt.

Diskantdelen av membranet:
Bild
Bild
Detta ser ju inte lika bra ut. Notera att distortionstopparna sammanfaller till en del med frekvensgångsdalarna.
Så något suger energi där.

Innan jag fortsätter med BOPP, så skall jag testa PEN med 6mm breda ledare istället för de 3mmsom följer ur magnetflödesdensitetens linjaritet.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2024-09-28 14:37

Du har gjort ett enastående arbete som gör att det kliar i fingrarna.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-30 10:00

PEN 3 mm vs 6 mm breda aluminiumledare:

Bild
3 mm röd.
Bild
3 mm blå.

3 mm breda aluminiumledare är som förväntat markant bättre,
För diskantdelen finns det fortfarande en del att förbättra; jag är inte nöjd med THD -50dB!

Nästa test: 20 µm BOPP

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-10-02 19:02

Lite mätningar på 20 µm BOPP, 3 mm breda ledare.
Tre ledare för mid, ungefär 2 ohm, och en för diskant, ungefär 0,7 ohm.

Så här ser det ut innan korrugering:
Bild

För att behålla korrugeringen har långsidornas kanter och utrymmet mellan membranen försetts med remsor av 60 µm aluminiumtejp.

Jag har mätt membran med återledare i själva membranet, men de mäter sämre än att ha en separat återledare .

Båda membranen har ett fyra ohms motstånd i serie.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-10-02 19:12

Mid SPL och distorsion:
Bild
Bild
Någon dB lägre distorsion än PEN, men mycket rfrån 300Hz!

Tweeter SPL och distorsion:
Bild
Bild
Några dB lägre distorsion än PEN, men jag är inte nöjd hur det ser ut bland annat mellan 5 och 6kHz.

BOPP är ett bra val för mid, men för diskanten måste jag fortsätta; det behöver ju inte vara samma material i båda membranen.
Ett lättare diskantmembran skulle också kanske ge några dB extra; det ligger ju under som det är nu med 5dB (en ledare jämfört med tre för midmembranet).

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-10-02 19:21

Kompression då?

Så här ser det ut från 1W ut (-21dB innivå) till ungefär 50W ut (-3dB innivå då förstärkaren klipper)

Mid:
Bild
Det ser bra ut tills sltsteget klipper vid 50W.
Bild

Diskant:
Bild
Bild
Återigen, jag behöver jobba mer med diskantmembranet.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2024-10-03 00:40

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum