DIY gitarrförstärkare med rör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-12 19:07

soundbrigade skrev:En kompis berättade att han byggde en gitarrförstärkare åt några kompisar en gång. De blev jättenesvikna för den distade inget. Då slet han ut utg-trafon och satte dit en nättrafo.

Receptet verkar vara att ta en något för liten trafo och skära bort djupaste basen i förstärkaren. En 25W trafo verkar vara lagom för 50W under förutsättning att primären tål rörens ström.

Högtalarelement plockade ur gamla radiogrammofoner från 50-60-tal bör funka fint för gitarr, annars säljer Ljudia Celestion.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-12 19:47

Och kom ihåg att den gamla 25-wattaren låter överlägset bäst! Den är visst grönmärkt har jag för mig.

Vh, iö

- - - - -

PS. Å visst, klart det skall vara en fyrtolva, men kan någon förklara vad det beror på att, trots att hela branschen är överens om att en sådan låter bäst när man står några meter framför den, så spelar nästan alla in fyrtolvor genom att trycka in en sunkig SM57:a i det övre högra elementet!?

Det hela är helt obegripligt!

Alla som jag talat med (som har provat) håller med om att fyrtolvan låter mycket bättre i verkligheten, men ändå så spelar alla in den med samma värdelösa recept, så den låter sunkdåligt. :( :o
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-12 20:55

IngOehman skrev:Och kom ihåg att den gamla 25-wattaren låter överlägset bäst! Den är visst grönmärkt har jag för mig.

Det måste vara denna du tänker på, Länk
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-12 20:59

För mig är det lite mer pengar än jag tänkt mig, men sonen fyller 20 i höst så man får väl offra sig ....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-12 21:18

Högtalarelementet är en mycket kritisk del av en gitarrkombo. Jag och Latmasken mätte nyligen frekvensgången på tvenne gitarrförstärkare. Den ena var en Traynor YGLIII och den andra en Fender Super Twin Reverb. Båda stärkarna låter enligt oss mycket, mycket bra. Båda är 100 % rör, har två stycken 10" och den akustiska frekvensgången är snygg, utan fula resonanser och dylikt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-12 22:31

Jax skrev:
soundbrigade skrev:En kompis berättade att han byggde en gitarrförstärkare åt några kompisar en gång. De blev jättenesvikna för den distade inget. Då slet han ut utg-trafon och satte dit en nättrafo.

Receptet verkar vara att ta en något för liten trafo och skära bort djupaste basen i förstärkaren. En 25W trafo verkar vara lagom för 50W under förutsättning att primären tål rörens ström.

Jag förstår inte alla ord, men var det pga att primären inte tålde rörens ström som utgångstrafon i min Laney LC-15 (helrör, 15 W klass AB) pajade, tro?

Har någon förresten tips på lika förträffliga högtalarelement som den nämnda Greenback 12"-aren, fast i 10"-format?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2006-02-13 12:47

<OT>

E:
LC15 har vissa problem med överhettning, på mitt exemplar har en del smältlim som finns inuti bygget smält och ringlat ner mot bottenplåten.

Jag har även minnen av att jag läst om att plaströrsocklarna har smält i vissa förstärkare. Troligen läste jag det på planket på gmf.se.

Gissningen säger att det antingen är rörsocklarna eller någon av de lömskt placerade säkringarna som sitter mellan de 2 kretskorten omgivna av en massa högspänning...

Har också för mig att lc15 går i klass A, ungefär samma uppbyggnad som vox:arna.

Den stora nackdelen med lc15 är det lilla pappiga 8"-elementet som inte riktigt hänger med upp i volym vilket gör det svårt att använda stärkaren till annat än övning hemma.

Tids nog skall min kopplas till tvåtolva och visa vad den går för...

</OT>

// Pontus
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-23 19:55

IÖ nämnde "grönt" något... :D

Dax att fixa något som kan ta hand om de distade rörtonerna från den gröna brödrosten:
Bild
Bild
Bild

Det där membranet är styvt upphängt och verkar vara medvetet gjort för att bryta upp. Hehe. 8O :D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 11:47

IngOehman skrev:Och kom ihåg att den gamla 25-wattaren låter överlägset bäst! Den är visst grönmärkt har jag för mig.

Vh, iö

- - - - -

PS. Å visst, klart det skall vara en fyrtolva, men kan någon förklara vad det beror på att, trots att hela branschen är överens om att en sådan låter bäst när man står några meter framför den, så spelar nästan alla in fyrtolvor genom att trycka in en sunkig SM57:a i det övre högra elementet!?

Det hela är helt obegripligt!

Alla som jag talat med (som har provat) håller med om att fyrtolvan låter mycket bättre i verkligheten, men ändå så spelar alla in den med samma värdelösa recept, så den låter sunkdåligt. :( :o

Efter lite experiment med folk verkar det som att det är ljudnivån det handlar om - folk spelar inte så starkt hemma som man kan göra med en fyrtolva i verkligheten. Spelar man svagt låter det tunt och det kompenseras i någon mening med en en njure på nära avstånd.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till DIY-forum