Ok, rapport kommer här:
Sent i fredags kväll tröttnade jag på att sitta och vänta så jag gjorde ett ryck och kapade till ett par spånskivebitar (ca. 55x70 cm trapetsformade) och tog upp hål för 6,5" element.
Råkade nämligen ha ett antal billiga bredbandare liggande som jag ville leka lite med i väntan på diskanterna. Resultatet blev överraskande bra!
(Jag har provat dessa bredbandare i öppen baffel förrut men då monterade jag elementen i centrum av bafflarna och då gick det rent åt helvete)
Visst fattades det nånting i bägge ändarna av frekvensspektrat (mest nedåt) men det där emellan låter snyggt och framför allt perspektivåtergivningen är kanon!!!
I måndags dök diskanterna upp i brevlådan så då satte jag genast igång attbygga ett par seriösare bafflar. För att göra en lång historia kort så gick snickeriarbetet inte så bra så nu ikväll tänkte jag börja om på nytt med fräscha MDF-bitar och nyvunnet mod
Förresten, jag har fått indikationer på att det kan bli problem om man använder två diskanter. Nånting om kamfiltereffekter och fasfel.
Gäller det även dipolära banddiskanter monterade rakt ovanför varandra? Band verkar ju finnas i alla möjliga längder menar jag, och om de sen består att ett långt eller flera korta borde kanske inte spela så stor roll, eller??