Livsfarlig idé!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2003-11-10 00:09

Fuling: Hur långa ska banden bli?

Tror Bernt kör med 40X25X10mm magneter brukar vara standard i dessa sammanhang, även jag kör med dessa

Sträva efter att få så starkt magnetfält som möjligt, typ dubbla magneter, och litet mellanrum mellan band och magneter.

När det är tal om korta band kan det bli svårt att få till en vettig impedans.
Senast redigerad av Mylar 2003-11-10 00:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2003-11-10 00:16

Bernt: kör du nå'n typ av upphängning av banden (fjädring) eller hänger dom slappt?
Dom verkar inte vara korrugerade

STOR ljudskillnad mellan slappt band och ett spänstigt fjädrande band

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-10 00:31

Tja, jag har inte bestämt nånting än men nånting ganska likt Bernts borde bli bra, kanske lite längre.

Jag har eventuellt en affär på gång med en kille i England som har ett parti små dipolära banddiskanter till salu, och om jag kan få ett bra pris av honom så kanske jag kör med köpediskanter.

Fast även om jag köper dessa så betyder ju inte det att jag inte kan bygga ett par egna av ren nyfikenhet.
Det där med magneter verkar inte så "bara", är det kritiskt att det är den storlek som är på ritningen man går efter eller kan man köra med fler fast mindre?
Elfa har små ferritblock som faktiskt var billiga. Dock kanske de inte ens är magnetiserade "åt rätt håll", vad vet jag.

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2003-11-10 00:37

Jo det är så bara, så länge dom är polariserade så att du har nord respektive syd på varsin sida om bandet spelare det ingen roll.
Sen styrkan på magneterna så klart.

Snuskigt enkelt att bygga med band, förutom fipplet med membranen och bångstyriga magneter, när du limmar en rad så vill dom stöta bort varandra, så det tar en stund att limma ett par meter magneter 8O

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2003-11-10 00:40

ELFAS magneter är små och SNORDYRA undvik dom

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-10 00:49

1:93 per styck för de största om man köper över 50, är det så farligt dyrt? I och för sig lär det ju gå åt enorma mängder med tanke på storleken (20x10x5mm) så det blir väl dyrt ändå.

Tänkte mest köpa dem till något litet prototypbygge bara för att få lite känsla och handlag för grejorna, magneter till nåt eventuellt "riktigt" bygge köper jag i så fall på nån fabrik.

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2003-11-10 00:56

1.93 +moms
Okej ifall du vill bygga en prototyp, vilket jag tycker du ska göra.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-11-10 01:16

Jag menade "Tagliatelle" och "Loudfix" artiklarna.
Det är 40 x 25 x 10 jag har, försäljaren på Sura Magnets visste precis vilka som högtalarbyggare brukar köpa. Minns inte styckpriset men det hamnade på 800 kr för båda tillsammans. Jag kör dubbla lager magneter, skulle tro att känsligheten ligger på cirka 85 dB. Stordatorband som bärfolie funkar MYCKET bättre än microporeband.
Jag har bandet ganska löst upphängt. 6 dB filter, delar vid 1200 Hz. Funkar bra.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2003-11-10 02:09

Har funderat lite på en push/pull baspanel (magnepanklon)
Har inte spånat färdigt än
Med lösa 35x6x3mm magneter går det åt uppemot 4000st 8O
för två 20x200cm paneler (den aktiva delen av membranet)
Även funderat lite på magnetband (magnetiserat gummi)
9x7x1000mm, vet inte om Magnepan använder dessa längre? Satt iaf i gammla Tympani, dimensionerna var då ~10x3mm.

9x7x1000 kostar ~30-35:- +moms, med 68m/panel så blir det en slant det också

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-11-10 10:16

För att simulera magnetfält finns ett utmärkt program som är gratis och heter Femm!

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-10 14:22

Mylar: Kolla på http://mogens.proinco.net/lafolia/

Bernt: 85dB säger du, det verkar lite i minsta laget för mig. Mina basar ligger på 88dB och jag har ingen lust att dämpa basarna med seriemotstånd.
Går det inte att lägga tredubbla magnetlager istället för dubbla, och vad händer i så fall med verkningsgraden?

Biamping vore ju kanske ett alternativ annars för förstärkare har jag ju gott om.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-11-10 14:22

Var finns det programmet att hämta?

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2003-11-11 00:33

Fuling: jodå Lafolia är jag bekant med, var på väg att bygga ett par i början av -90 talet.

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-11 12:27

LaFolia verkar vara en bra konstruktion men det är nog varken särskilt enkelt eller billigt att få ihop ett par.

Mina planer som de ser ut för närvarande är att få hem fyra st. Neo3 dipol-banddiskanter från England och montera dessa i öppna bafflar tillsammans med mina Scanspeak 8545.
Filtret får bli enklast möjliga (6db till diskanterna och basarna kanske klarar sig utan annars ska det räcka med 6dB där också)

7" basar i öppna bafflar kommer ju inte att kunna ge så mycket väsen ifrån sig så det blir nog att komplettera med ett par Peerless långslagiga 10" i slutna lådor. Mellan baslådor och paneler tänkte jag köra aktiv delning.

Så ser mina preliminära planer på det området ut, det första steget blir att få hem diskanterna och provköra dem ihop med basarna i ett par provisoriska bafflar för att se (ok, höra) om det över huvud taget är något att spinna vidare på.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-11-11 18:29

Här är Femm, ett mycket bra program för tillverkning av högtalare!
http://femm.foster-miller.net/index.html

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2003-11-12 18:49

Nå'n som har ett bra knep vad gäller limning av foliebanor på plastfolie? Eller på ett bra lim?

Har även provat att etsa (funka inge bra)
Ska dock exprimentera mer med detta

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-11-15 02:29

Spraylim funkar jättebra. Spraya bandet och lägg sedan försiktigt på folieremsorna, håll dom lätt spända och lägg på dom en bit i taget. Limmet är klibbigt länge så det är ganska gott om tid.

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-15 12:46

Jag fick hem mylarfilmen jag beställde från den där modellflygfirman häromdan. Tunn var ordet! Tro om den duger som folie till banddiskanter också, men den kanske är för tunn...

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-11-17 10:20

Fuling: 85 dB är inte hela sanningen eftersom spridningen är annorlunda. Bandet sprider inte i höjdled, och min erfarenhet är att man faktiskt bör ha lite högre känslighet i basarna.
Biamping och aktiv delning på signalnivå har jag själv kört med, då kan man ha vilka element som helst. Bara att ställa nivåerna i aktiva filtret.
Tredubbla lager magneter har jag själv tänkt montera när jag får tid, magneterna har jag.
Jag kan också rekommendera dipolbasar. Se http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-17 16:11

Bernt: Intressant det du säger. Jag är väldigt intresserad av att bygga ett par "fullstora" banddiskanter så fort tillfälle (=pengar) finnes.
Biamping verkar definitivt vara en bra idé i det här sammanhanget och om man kör med rörförstärkare så ger det ju möjligheter att anpassa utgångstransformatorernas kärnor och lindningar till de aktuella frekvensområdena.

Fick förresten mail från killen i England med Neo3-diskanterna. Han skickar den här veckan så nästa vecka borde jag kunna provlyssna banddiskanter och Scanspeakbasar i öppna bafflar :D

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-11-26 13:16

Glöm inte att avlägga rapport.

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-26 17:52

Ok, rapport kommer här:

Sent i fredags kväll tröttnade jag på att sitta och vänta så jag gjorde ett ryck och kapade till ett par spånskivebitar (ca. 55x70 cm trapetsformade) och tog upp hål för 6,5" element.
Råkade nämligen ha ett antal billiga bredbandare liggande som jag ville leka lite med i väntan på diskanterna. Resultatet blev överraskande bra!
(Jag har provat dessa bredbandare i öppen baffel förrut men då monterade jag elementen i centrum av bafflarna och då gick det rent åt helvete)
Visst fattades det nånting i bägge ändarna av frekvensspektrat (mest nedåt) men det där emellan låter snyggt och framför allt perspektivåtergivningen är kanon!!!

I måndags dök diskanterna upp i brevlådan så då satte jag genast igång attbygga ett par seriösare bafflar. För att göra en lång historia kort så gick snickeriarbetet inte så bra så nu ikväll tänkte jag börja om på nytt med fräscha MDF-bitar och nyvunnet mod :D

Förresten, jag har fått indikationer på att det kan bli problem om man använder två diskanter. Nånting om kamfiltereffekter och fasfel.
Gäller det även dipolära banddiskanter monterade rakt ovanför varandra? Band verkar ju finnas i alla möjliga längder menar jag, och om de sen består att ett långt eller flera korta borde kanske inte spela så stor roll, eller??

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-11-27 10:12

Prova! Jag känner inte till detta problem, jag hade testat med en experimentuppsättning först innan jag byggt den "fina" baffeln.
Intressant med bredbandarna.

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-27 11:02

Det dröjer förhoppningsvis inte så länge förrän jag kan provköra bafflarna nu, ska fräsa hål för elementen ikväll. Baslådor (eller rättare sagt basbafflar) dröjer nog en månad till av ekonomiska skäl.
Det jag läste om kamfiltereffekter verkade gälla dometweeters, och det är ju en viss skillnad.

Bredbandarna köpte jag av Sixten (edgaraudio.se) för en hunding styck eller nåt i den stilen. Inte jätte-hifi kanske, men de duger bra till experiment.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-11-27 11:03

Här är förresten en högintressant länk till en tråd om bandbygge på DIY-Fourum: http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1140
Senast redigerad av Bernt_inaktiv 2003-11-27 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-27 12:33

Jo, den tråden har jag följt med stort intresse från att den startade.
Det är mest en fråga om pengar innan jag sätter igång med ett bandprojekt, det kan nog dröja en tid för jag har ett stoooort förstärkarprojekt som ligger och spökar i bakgrunden, det kommer nog att äta upp min hifibudget ett bra tag framåt.

Dessutom måste jag hitta någon vettig lösning för veckningen av banden också. Att hitta kugghjul är säkert ganska lätt men att hitta breda kgghjul är nog en annan femma.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2003-11-27 13:44

Jag har läst igenom denna tråd och drar mig till minnes mina egna expirement för många år sedan, inspirerad av den danska tidningen High Fidelity...

Apparater för att skära papper/foton/ritningar fich jag att funka bra om man la folien mellan två ark papper, det gick t.o.m. att vika folien i flera lager för att få längre band. På papperet kan man markera vart man ska skära alternativt använda ett skjutmått vid skärandet av varje remsa.

Rullkniv funkade riktigt bra det också. Finns bl.a hos Clas Ohlson. Som skärunderlag använde jag en korkaktig, svagt klibbande "anslagstavla". Jag vet inte vad den heter, kanske var det 3M som gjorde dom. Det skulle användas som anslagstavlar för små papperslappar (typ postit lappar fast utan klister).

Denna "anslagstavla" var ruskigt bra att fixera folien under montering/limning. Mycket enklare än slät bordsyta med vatten eller hur de nu gjorde i den danska tidningen.

Någon nämnde etsa. Jag fick det att funka någorlunda. Använde aluminiumfolie på en plastfilm, frysfolie tror jag den kallas. Mönstret lades med så kallad kurvtejp. Bandet rullades upp i en plastmojäng som användes vid framkallning av fotofilm.

Breda kugghjul. Jag bad någon tillverka dessa åt mig men det borde väl gå att limma ihop flera smala?

/Mathias

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-27 13:52

Intressanta förslag det där!
Flera kugghjul i bredd kan ju kanske vara en idé, ja.
Jag ska sätta igång och leta efter lämpliga hjul såfort jag får tid.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2003-11-27 14:33

Förr fanns det kugghjul i Clas Ohlson me nu finner jagg inga.

/Mathias

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2003-11-27 19:23

Ja, jag minns också att de hade kugghjul.
Elfa kanske, de har i alla fall kuggremshjul... Lite fel form bara :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum