Moderator: Redaktörer
danne_linkinpark skrev:Nån annan som har någon ide???
danne_linkinpark skrev:Men har ju byggt om den nu och den brummar inget
UrSv skrev:Kan inte nog rekommendera peranders prylar.
Annars har en grabbhalva på DiyAudio rippat lite direkt från Elektor och låtsas som om han gjort grejorna själv.
http://mitglied.lycos.de/promitheus/del ... oroids.htm
Senaste bygget i AoE med Tripath hade mjukstart (vill jag minnas) och flera andra byggen också.
W201 skrev:Lazyworm!
SJ 50 och SK 135 nytillverkas fortfarande. Dock är det inte nog inte Hitachi som gör dem längre. Priset har gått ner mycket - tack för det!![]()
/Alexander
soundbrigade skrev:Jävla Danne!!!!!!!!!
Har plockat fram en gammal Elektor-tidning och spanar på ett slutsteg med 2SJ50/2SK135 (man kan köra ett par IRF530/9530 - billigare). Lite roligt är att man kör med en ECC88 som spänningsförstärkare ... Kollar med BHIAB - ca 125 spänn för en trissa blir 500 spänn för två par. Sugen på att testa!
.
Morello, här kommer en seriös undran.
I mina 4 steg sitter 5 par SJ 50 / SK 135 per kanal - icke trimbara.
Steget är förmodligen byggt med matchade trissor? Det känns som om denna koppling kan ge upphov till en del dist - i synnerhet om man varit och reparerat i steget.
Vad skulle annars ge det typiska "sweet" soundet, som hörs över hela effektskalan från 0,05 W (?) till 500 W? Drivsteget?
Har svårt att tro att ingångssteg eller drivsteg skulle dista mer än utgångssektionen?
Stegen är extremt enkelt byggda - vet ej vad som annars skulle ge denna typiska klangfärg. De är i princip helt fria från brus och brum - inte ens med full förstärkning kan man höra väsande från diskanten om man inte kommer så nära som 2 - 3 dm.
Att sedan mina slutsteg är lite av individer klangmässigt tar jag som ett belägg för min hypotes...
Sen har jag även jobbat och lyssnat mycket på ett mindre steg med 2 par trissor i samma set up. Det hade samma karaktär, även om det kanske inte var så utpräglat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 100 gäster