DIY Waveguide

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-12 13:46

skrutten skrev:Rapid jag är helt med på att principen kan vara oanvändbar men pulssvaret och CSD vanställs inte så kraftigt som man skulle kunna tro.

Pulsmätningen ser ut som nedan:
Tyvärr triggade inte ljudkortet lika men skalorna är samma på bägge kurvorna. Den vänstra kurvan är en plan baffel vid ca 23 ms syns nog en baffel kant. På den högra kurva kan man se att det blir en del reflexitoner inne i tratten, men det kunde varit värre!

Jag skall bygga ihop och provlyssna - enkelheten i formen på tratten är avgörande för att göra detta test.

Kan man få se avklingningen med dB på Y-axeln, gärna som vattenfallsplot för de två?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-12 13:50

Rapid skrev:De syns inte i vanliga amplitud vs frekvens mätningar men är väldigt hörbara, enligt Geddes. Den reflekterade signalen smetar ut ljudet i tid eftersom den är tidsfördröjd. Det går inte att korrigera elektroniskt. Man kan stoppa skummgummi (foam, 30 ppi) i waveguiden för att minska HOM.

Impulsvaret har inte uppstått från ett min-fas system således eller? , annars syns det i frekvensmätningen om man inte utjämnar kurvan.

Nu har jag själv hittat ett svar:
"HOM stands for Higher Order Modes - these are waves that propagate down a horn or waveguide in a non-axial fashion, meaning that they bounce off of the walls etc. Its a relatively new term. The reason that they are so important is that they are non-minimum phase and arrive at a listener delayed in time from the axial wave. This time offset makes them much more audible than minimum phase distortions. Also being non-minimum phase, they cannot be corrected with EQ, etc. Once they are in the sound they cannot be removed."

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-12 14:19

lilltroll skrev:
Svante skrev:
lilltroll skrev:
Svante skrev:
lilltroll skrev:Dr. Svante kan man simulera ovan med två cirkulära linjekällor på något smart sätt - lite halv-analytiskt i alla fall.

??? Cirkulära linjekällor? Mig fatta noll.

Hmm, två cirkelkällor !?

Alltså, jag tror att sätten att simulera är tre:

1. Diffraktion i varje punkt på trattens yta pga krökningen.
2. BEM. Möjligen är det samma sak som 1.
3. FEM.

1. Jag tänker att difraktion enbart sker längs två cirkulära skivor. Det blir inga räta vinklar där diffraktionen äger rum men i alla fall.

Jag vill således ersätta hornet med två linjekällor som är slutna.

Nä, vi pratar inte samma språk riktigt. När jag tittade lite närmare på första inlägget verkar det som att waveguden inte är krökt som ett horn, utan att den har två skarpa hörn. Ett vid öppningen och ett en bit in. Det skulle ge diffraktion längs två cirklar (inte cirkelskivor) och det borde gå att simulera bara man vet hur stark reflexionen är. Då får man gräva fram Peter Svenssons arbete för att få reda på det (inte trivialt, men görbart). Hursomhelst kommer det att bli en ganska impulsformad, men svag reflex (pga den flacka vinkeln) vid kanterna, eftersom de ligger på samma avstånd från källan. Intuitivt verkar det inte särskilt bra (med de skarpa hörnen på samma avstånd), men det är ju inte alltid intuitionen har rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-12 22:15

Svante skrev:
Nä, vi pratar inte samma språk riktigt. När jag tittade lite närmare på första inlägget verkar det som att waveguden inte är krökt som ett horn, utan att den har två skarpa hörn. Ett vid öppningen och ett en bit in. Det skulle ge diffraktion längs två cirklar (inte cirkelskivor) och det borde gå att simulera bara man vet hur stark reflexionen är. Då får man gräva fram Peter Svenssons arbete för att få reda på det (inte trivialt, men görbart). Hursomhelst kommer det att bli en ganska impulsformad, men svag reflex (pga den flacka vinkeln) vid kanterna, eftersom de ligger på samma avstånd från källan. Intuitivt verkar det inte särskilt bra (med de skarpa hörnen på samma avstånd), men det är ju inte alltid intuitionen har rätt.

FANTASI !, ok tillägg, på randen till två cirkelskivor. :wink: Jag höll på att skriva ord som cirkelvektor med det kändes ännu värre.
De där med språk är inte min grej, men som tur finns det sådana som é mf som fixar sånt.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2006-02-12 23:44

lilltroll - Japp, precis :) Det är inte bara diffraktionshorn som har HOM utan även tractrix, exponentialhorn, m.m.

"So how do my waveguides differ from convention CD and from Tratrix devices. Like the Tratrix they have no sharp discontinuities in the area so they have minimized the internal reflections (also know as Higher Order Modes HOM) caused by diffraction in the classical CD horns. But unlike the Tratrix the OS has the least possible slope change and as such it has the least possible internal reflections or HOM. Having a considerable distance of nearly pure conical shape, the OS controls the wavefront very well producing a directivity that is rock solid from 1 kHz up."

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=hug&n=80335

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-13 10:31

En teori om lämplig startvinkel på första delen i waveguiden, är att välja samma vinkel som från domens sfäriska centrum till domens kant.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-14 10:35

Två kommentarer:

1. Startvinkeln bör i de festa fall avgöras av membranets akustiska form*, som på grund av icke-oändliga våghastigheter i materialet, skiljer sig en smula från den mekaniska formen när man passerat några kHz.

2. Man bör inte vara omotiverat rädd för HOM. Det finns godartade såväl som elakartade dylika. De bör skys om de är av senare sorten, med den förra kan faktiskt föbättra den totala TFen, givet att den står i motsatsförhållande till en filterfintrinsisk HOM av motsatt karaktär.

Elakartade HOM är inte ovanliga dock, och bör undvikas med alla medel. De kan göra en högtalare direkt obehaglig att lyssna på. Kan få det att kännas som det "klipper i själva öronen", trots att samma högtalare med konventionella mätmetoder kan verka vara superb.

Vh, iö

- - - - -

*Ett membrans akustiska form är den form som högre frekvensers vågfronter bildar framför membranet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till DIY-forum