Byta nätsladd?Nätbrunn?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-04-14 11:45

Uppar denna tråd lite eftersom jag funderar på att bygga mig en dual-mono förstärkare av två av mina nyligen anlända LYNX-kort.

Konstruktören av LYNX-PCB:t har också gjort ett generellt PSU-kort som jag tänkte nyttja. På layouten för det kortet har man nyligen plockat bort säkringarna för att spara lite plats. Schema hittar ni här: http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=&postid=1482755&stamp=1208076455

Vad tror ni om att använda en nätbrunn med inbyggd säkring, som dessa:
Bild

Datablad:
http://www.ornatus.se/images/stories/pdf/LCR/lcr_serie81_83.pdf

Slipper man att säkra utöver detta?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-14 12:31

Där har du filter i nätbrunnarna.

Sätt ett par säkringar mellan +/+ uttagen på PSUn och förstärkarna. Ingen dör ju av det precis.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-14 17:10

Jag brukar använda nätbrunn som har både säkring och on/off-knapp i samma hölje, tycker det är ganska smidigt, även om jag egentligen inte gillar den extra kontaktövergången. Men oftast är det "viktigare" att avsäkra mellan trafo och likriktare, vi vill gärna optimera elektrolytbatteriet och då får dioderna ibland en uppladdningsström som kan vara flera hundra A hög. Går diod(erna) till kortis och det saknas säkring så brinner ofta trafon. Trafon är ofta dessutom ganska dyr.

Men någon frågade om ljudet blir bättre med nätbrunn? Jag vill svara JA på denna fråga. Om apparaten saknar vettigt EMC-tänk, så är det faktiskt ganska mycket "skräp" som kan leta sig in i apparaten (och vidare ut i signalkedjan).
Monterar man en brunn med inbyggt nätfilter (som passar för lasten) får man ofta ett optimalt montage med jordar etc.

Jag har flera exempel på förstärkare där div. knäppar och sprak försvunnit efter att nätbrunn med lämpligt störskydd monterats. Tyvärr finns det även exempel där ägaren inte märker någon skillnad, ofta beror det på att det är helt fel filter som har blivit monterat.
Jämför med hur petiga vi är att det är rätt värden på filtret till högtalarna, medan vi väljer filter till nätbrunnen som bara är billiga utan att kolla om beräkningarna stämmer ...
Leif

"man lär så länge man har elever"

Föregående

Återgå till DIY-forum