garagelackering med tvåkomplack

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-04-13 20:12

kaffekoppen, jo det är nog bättre ska du se 8)

va ute en sväng i måleriet idag. det bra spacklet heter Wurth GTZ Plus, det är identiskt med standox´s variant har jag märkt. ett 2komp polyesterspackel. det går att lägga lack direkt på om man så vill behöver ej grunda. vet dock inte om det finns i små förpackningar dom vi har är 5-6 liter, men dom borde finnas i mindre. den erfarenheten jag har av snabbspackel (1komp det där vita..) är att det lossnar när man håller på o slipar. blir dessutom stenhårt, not good. och om man måste vänta tills det stelnat och härdat så kan man lika gärna köra med riktigt spackel, dom borde kalla det sopspackel egentligen.. :lol:
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-13 21:14

housemicke skrev:kaffekoppen, jo det är nog bättre ska du se 8)

va ute en sväng i måleriet idag. det bra spacklet heter Wurth GTZ Plus, det är identiskt med standox´s variant har jag märkt. ett 2komp polyesterspackel. det går att lägga lack direkt på om man så vill behöver ej grunda. vet dock inte om det finns i små förpackningar dom vi har är 5-6 liter, men dom borde finnas i mindre. den erfarenheten jag har av snabbspackel (1komp det där vita..) är att det lossnar när man håller på o slipar. blir dessutom stenhårt, not good. och om man måste vänta tills det stelnat och härdat så kan man lika gärna köra med riktigt spackel, dom borde kalla det sopspackel egentligen.. :lol:

Jag använder Wurth GTZ Plus när jag spacklar och det är det bästa spackel jag har provat. Plastic padding pp100 är väl ungefär lika bra.
Mina burkar är 1,3 liter.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-13 21:23

Kaffekoppen skrev:Housemicke,

Bra tips! Är de spacklen bättre än platic pudding? Minns när jag jobbade med snickerispackel. Rysligt svårt att få bra yta - och sedan sket det sig ju när man sprutade på det...

Snickerispackel är ju något helt annat, inget man använder till bil och båt i alla fall.

Plastic Padding eller motsvarande Stålspackel etc, används ju med fördel och enbart till grovspackling, där större nivåskillnader skall jämnas ut.

Sprutspacklet används för att utjämna ytterst små ojämnheter, grunden för fin billack, pianolack etc.
Förutsätter naturligtvis att man innehar en slipteknik som medger det resultatet.
Plastic Padding (polyesterspackel) är alltså inget alternativ i det fallet.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-13 21:40

kul med så matnyttig tråd! ragnwald, när du har sprutspacklat vad är det du brukar grunda med på sprutspacklet så det inte ska suga så mycket? Ska man fråga efter primer eller grundfärg innan billack eller nåt? :)

många lager = mycket pengar.. :o

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-04-13 23:47

du ska grunda med nåt som är till för att va grund till den sorts färg du använder/tänker använda. olika till olika färger
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-13 23:54

tack housemicke jag tänkte väl att det skulle vara nåt sånt :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-14 01:32

En till röst för Plastic Padding PP100, lättslipat och kan övermålas direkt.
Stinker apa, men vafasen...

HouseMicke; stinker ditt polyesterspackel? (kan vara bra att hitta ett alternativ till PP)

Många bra tips i tråden!
Inaktiv

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-04-14 01:35

nae luktar inte så värst mycket, luktar gott iaf

/ din rasp i röven

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-14 01:42

Snabbt svar, tack. Ska nog införskaffa det spacktaklet för nästa tillfälle.
PP satte djupa intryck i luktsinnet...
;)
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-14 01:52

Ragnwald skrev:Snickerispackel är ju något helt annat, inget man använder till bil och båt i alla fall..
Iallafall inte till 2-komponentslack iallafall ;-) Det var ju därför det sket sig. Du skulle bara veta hur mycket jag önskar jag hade haft den kunskapen för 8 år sedan...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-14 01:54

housemicke skrev:.. dom borde kalla det sopspackel egentligen.. :lol:
Jajjamensan! Det är underbart med folk som kan bidra med bra tips!

Föregående

Återgå till DIY-forum