Bygga små satelliter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-24 08:55

Jo, jag vet, men jag tänkte på det du sa tidigare,
Vid en delning på 200hz bör basmodulen placeras inom en våglängd från toppsystemet.

Bäst att hålla fast vid det, annars så tillverkar ju inte phloam 10 satelliter och en bamsesub, och vi vill ju ha en sån i tävlingen också :D :D

Kökshögtalaren:

Jag simulerade en 3 liters låda nu, med ett 2tum baselement och en 2,5 tums slavbas, (samt en CT62 som diskant).

Såhär nånting tänker jag då:

Baselementet lastas ner på konen med silikonlim tills den får ung 74dB masskontrollerad känslighet i baffel.

Slavbasen lastas ned tills den får (i det här fallet) 40 Hz i resonansfrekvens, VAS är 3,2

Alltihop i en 3 liters slavbaslåda ger ungefär rak frekvensgång 50Hz till 20khz, typisk Perstromgren kökshögtalare.

Däremot är det svårt med ett basrör, det blir stort och långt på alla sätt och får inte alls plats i lådan.

Nu åker jag väl på att bygga ihop den också för att se om det verkligen blir såhär, men det borde fungera.

Och när jag då har en hög 2-3 tummare framför mig så får det väl bli satelliter av dem .... så sluts cirkeln ... 8O :D

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 09:08

phon skrev:Nu åker jag väl på att bygga ihop den också för att se om det verkligen blir såhär, men det borde fungera.
Ser det där som en riktigt retoriskt fråga :D Sätt igång och bygg :-)

Klarar verkligen de där små tingestarna av att tyngas ner så mycket, och vad händer när du matar dem med så mycket effekt att de 74db känslighet producerar 75db ljudutstrålning vid 60hz?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-24 10:16

Kaffekoppen skrev:jupp, det borde absolut gå... men jag har inget bra exempel.. inte tittat på, eller räknat på något i den stilen. Har du?

I "forntiden" laborerades det en hel del med mittbas och sidosystem. RT:s 70/80-horn och sedan mottaktkopplingen från U-66 som också publicerades i RT (Radio & Television numera Ljud och Bild?). Sedan kom Audio Pro med B2-50/40 osv.

RT publicerade ett antal sidosystem. Jag byggde ett av dem men gillade inte vad jag hörde. De skrotades och jag använde "basarna" (5" Sinus) med en diskant i minilådor till mitt horn. Nu började det låta!

De där hornen var ju inte särskilt populära hos frun. Trots att man kunde använda dem som blombord var de stora och klumpiga. Nästa bas var ett "soffbord" med 2 mottaktkopplade RCF 15"-are. Den var mer uppskattad!

Men likväl framställdes önskemål om en anläggning som tog mindre plats. Resultatet blev att det köptes färdiga prylar. 2 st Audio Pro B2-40 med Wharfedale Diamond som toppar. Diamond var på 2-3 liter bestyckade med en 3-4" bas och+dome.

Så, visst har jag lite erfarenhet av sådana här byggen men jag tror att man ska eftersträva att åstadkomma en "fullregisters" bokhyllehögtalare och lägga till basstöd.

Vad jag kan minnas handlar väl avståndet vid delning om en halv våglängd, eller?

Lycka till med bygget!

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 10:19

Jocke skrev:Vad jag kan minnas handlar väl avståndet vid delning om en halv våglängd, eller? Lycka till med bygget! /Jocke
Man klarar sig med en våglängd, kruxet är att dela så lågt ner att ljudet inte blir riktningsbestämbart, dvs mycket lägre än minisystemen klarar

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-24 13:56

Kaffekoppen skrev: Ser det där som en riktigt retoriskt fråga :D Sätt igång och bygg :-)

Ujujuj, jag misstänkte det 8O Bara att köpa hem element alltså :D

Kaffekoppen skrev:
Klarar verkligen de där små tingestarna av att tyngas ner så mycket, och vad händer när du matar dem med så mycket effekt att de 74db känslighet producerar 75db ljudutstrålning vid 60hz?

Egentligen vill jag inte avslöja knepet, jag tänkte använda det i bamsefars tävling ..... men när du nu ändå har kommit på det så ....

Dom klarar galant att tyngas ner, jag tänkte limma små stag av sugrör mellan konen och bakväggen i högtalaren. Det blir hur stadigt som helst om man tar många rör, konen sitter helt fast 8)

(undrar om jag glömt något nu .... ? ) :oops:

EDIT: var det 75dB ??? Då spricker ju alltihop ...... min design är maximerad att lämna 74dB från 50-20000. :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 13:59

nej, det ser verkligen genomtänkt ut! Kör på :-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-24 23:08

Kaffekoppen skrev:
phon skrev:Det är klart phloam skall bygga en Faktiskt-B*** till tävlingen!
Absolut! :-)

Tackar för uppmuntran :) Jag har fått.... visioner.... 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-24 23:12

Kaffekoppen skrev:Ett delat system bör klara sig ner till 80hz i topparna. Delar man dem med ett andra ordningens filter till ett basmodulsystem (helst med dubbla basmoduler) med fjärde ordningen finns möjlighet att få något trevligt.

Det där med dubbla basmoduler låter intressant!! (se ovan) :) I princip skulle man då alltså kunna dela upp en liten högtalare med baselement i en modul och mid/diskant i en annan? hmmm :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-25 07:26

;-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-04 01:51

En sladdfråga; hur små kan man rimligen göra en satellit om den ska nå ner till det frekvensområde där basen är riktningsokänslig...?? Om den ska vara så liten som möjligt?

En annan fråga mest för förståelsens skull... finns det eg. nån stereoinformation i låg/riktningsokänslig bas, i det frekvensområdet s.a.s.?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-04 07:42

Storleken på lådan beror ju på valda element.

Stereoinformation spelas in i basområdet, sedan är det så att vi alla är olika känsliga för det, personligen så tror jag att man "känner" riktningen före man hör den, och det skall ju harmonisera med resten av högtalaren. Jag vill ha stereo i allt över 100hz om möjligt...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-20 04:14

Lite omstart på tråden....

Jag känner mig lite tvehågsen här. Det verkar som om man lätt hamnar i att bygga halvstora satelliter med en eller två basmoduler, om man vil ha bra ljud. Dvs egentligen ett par "riktiga" högtalare, fast små, plus subbas.

Men från början var jag ju egentligen intresserad av att göra väldigt _små_ satelliter...! Om det nu ens blir fråga om satelliter, då krav på bra basåtergivning förmodligen får kompromissas bort.

Det hela bottnar i att jag är trött på fula, bökiga, plastiga datorhögtalare av tveksam kvalitet. Finns det någon poäng med att åtminstone försöka få bättre ljud i mellanregister/diskant (nåt direkt basljud har jag ju inte nu heller ändå)?

Jag tänker mig alltså något slags litet fullregisterelement av bra kvalitet (TB 3"???) som helst ska sväva ovanför skrivbordet i öronhöjd, utan att skärmen skuggar... Kanske en svag antydan till bas, på något sätt :)

Jag är tillbaka på ruta ett..... med Bose-tanken fast utan sub :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-20 08:22

Fundera iallafall på 4" då annars kommer du sakna bas helt..

Eller två basmodul med 5" som spelar till 15ohz och sedan 3" sateliter ...alltså kompromissa lite med verkligheten med ändå få rätt hyffsat resultat. Inte alltid man kan bygga ideallet ;-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-20 10:00

Kaffekoppen skrev:Fundera iallafall på 4" då annars kommer du sakna bas helt..

Eller två basmodul med 5" som spelar till 15ohz och sedan 3" sateliter ...alltså kompromissa lite med verkligheten med ändå få rätt hyffsat resultat. Inte alltid man kan bygga ideallet ;-)

Ja precis, jag tänke i detta fall kompromissa rätt rejält för att nån gång i framtiden kanske bygga ut....!

Föregående

Återgå till DIY-forum