Hörlursförstärkare (rör) kit sökes

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

henko

Inläggav henko » 2006-07-17 11:16

Fick detta mail ifrån Sixten på Edgar Audio idag:

Hej Henrik.

119DA är inget som jag sålt tidigare, så de måste beställas.
Risk för lång leveranstid. Priset är 252:-/st.

Menar Du att Du behöver 230V sekundärspänning?
I så fall bör det fungera med två motkopplade 12,6V-trafos, där Du tar ut
glödspnningen mellan dem.

Jag har en billig modell av Engelsk tillverkning, men de är kanske en aning
för klena, 20VA.

Annars kan Du ta en titt på Hammonds 266-serie t.ex.
http://www.hammondmfg.com/266.htm
266M12 borde räcka bra, men Du behöver alltså två stycken. Priset på den är
303:-/st.
Det räcker kanske med en mindre modell också.

Alternativet är en trafo för 230V, t.ex. 229B230 för 235:-
http://www.hammondmfg.com/229.htm
eller 185C230 för 225:- http://www.hammondmfg.com/185.htm
plus en så'n där engelsh trafo för 12,6V. Den kostar 130:-

Det finns ju tyvärr, såvitt jag vet, inga vanliga transformatorer med både
230 och 12,6V, utan det är 6,3 som gäller för glöden.

Lite dyrare de där 119DA. och man ska ha 2st enligt listan...

Har hittat denna:

artnr: 44244 www.kjell.com

Transform 6/9/12/15/18/24 V
Prim 110/220V 1A för inbyggnad
Universaltransformator för inbyggnad.
Primär: 120 alt. 230V.
Sekundär: 6, 9, 12, 15, 18 och 24 Volt.
Max strömuttag: 1A
Mått: 59x56x86 mm.
Vikt: 590 g.

Så jag har emailat svebry jag också om dessa trafos. Även om de har ett alternativ till Hammond 119DA...vi får se. Nu ska jag ringa ELFA och be dem skicka mina kondningar och motstånd! Tjohoo!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-17 12:16

Du kan köra 6,3V till glöden - njet problema.

En linjetrafo (100V-trafo kan ju gå). Kolla Trimlog!!!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-17 13:57

Om du kollar filen "wiring" ser du lite förslag på hur man kan bygga. Så brukar jag bygga men klart snyggare blir det om man bygger på experimentkort:
Bild
eller på ett kopplingsdäck:
Bild

Båda dessa funna på BHIAB.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-17 14:52

En sak till - tredje röret är ett 5751 är ett ECC83 är ett ... kolla http://www.duncamamps.com - där finns så man kan söka rördata och kan få en uppsjö ekvivalenter.
Jag har ett ECC83 och några 6N2P vilket är nästan ekvivalent.

henko

Inläggav henko » 2006-07-18 12:01

http://www.pmillett.com/hybrid_head.htm

Hittade denna sida med mycket info, och måste säga att här ligger framtida projekt och lurar.
Jag vet...man hetsar upp sig och bör göra en sak i taget, men oj vad mycket skoj denna P Millet har på sin sida.

4 st olika kondningar saknades hos elfa och jag får vänta ett par dagar på att de ska komma in....tradigt....

Detta fixade jag via Kjell&Co:

41-100 säkringshållare 11kr

39-280 säkring 10p 22kr

89-071 skruvsortiment 35kr

36-280 kabelgenomföring 6mm 10p 11,50kr

36-281 kabelgenomföring 8mm 10p 17kr

36-028 strömbrytare 25kr

89-287 ledhållare 5mm 11kjr

89-269 led grön 5mm 50p 25kr

39-602 IEC chassie 16kr

37-263 RCA chassiekontakt guld 10p 39kr

37-209 mirkofonkabel 9kr

39-662 audiosignalkabel 5,50kr

Har dock inte fått tag i Svebry då de har semesterstängt...

henko

Inläggav henko » 2006-07-18 22:43

De där experimentkorten kostar ja jävlar.
Men ett par av de där lödstöden däremot är ju inte så dumma.
Har beställt tills på fredag ifrån ELFA dessa:

48-805-55

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-19 19:18

Hur som helst jag tror vi är på V (det är rätt V som i väg - iväg).

Både Henco och undertecknad har börjat shoppa för ett nytt litet projekt.

Det här blir kul speciellt som Henco lovat ställa upp med en bildtråd ... :D

henko

Inläggav henko » 2006-07-20 09:09

:D

Ja, som man brukar säga, ur komponenthögar ska de resa sig. De vilda projekten som ut på hifibyggarna blicka...

Eller nått....

Edgar Audio har just nu 1-2mån lev.tid på H119D. Så det blir till att pilla ihopa så gott det går med det man har så länge. Har en släkting i stålbranschen så jag ska kolla med honom om ett specialchassi med skyddsgaller och allt. Det hade varit häftigt med en egen design! Får se hur entusiastisk han är på ide´n bara...

Just nu rullar J.Cash senaste på Nad C542:an och sprider sentimentalitet i lägenheten, t.o.m mina 2 rottweilertikar ser sorgsna ut... :cry:

henko

Inläggav henko » 2006-07-20 09:18

Såja, då har man en riktig bild på sin nuna!

Ser mest ut som en terrorist på rymmen 8O ...

Är faktiskt en 27årig snäll liten gift man...eller liten nörd som frugan brukar kalla mig samtidigt som hon klappar mig lite på huvudet.

henko

Inläggav henko » 2006-07-20 09:31

Fick mail ifrån SVebry nu och de ska linda upp 1 trafo med alla utgångar på för de båda jag begärde.
Antar att jag få utgångar på :

230 VAC / 50mA & 12,6VAC / 1mA.

Låter bra och enkelt! pris = 300kr inkl. moms

MÅste bara få tillägga att jag köpt Bruce Rozenblits bok "Tube Audio Design" och ska med spänning läsa ut den i sommar! Snegalar lite på hans
försteg "a line level preamp" detta blir ett vinterprojekt med lite tur och överenseénde ifrån frun. :lol:

Upptäcker att han rekommenderar märket TRIAD på transformers och att de har modeller med samma värden i sina scheman som vi ska använda i våran MADamp, kan det vara dessa som Mapletree använder kanske? De är ju faktiskt inte specade på märke i komponentlistan!?

henko

Inläggav henko » 2006-07-20 10:39

Ytterligare ett tips.

Efter att ha varit i kontakt med www.gmf.se så visade det sig att de har 12B4 rör i lager men de var inte upplagda på sida! Nu finner man dem på :
komponenter -> rör -> övriga rör. pris 140:-st

Jag ska innan allt byggande börjar sammanställa en inköpslista med alla delar/pris/detaljist som man kan införskaffa dem hos med länkar till respektive handlare. Kom gärna med förslag för det finns olika pris och olika handlare alla med för och nackdelar. Elfa t.ex kan man bara beställa ifrån ifall man har ett reg. företag, men det gå att handla via deras butiker som privatperson.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 11:06

henko skrev:Såja, då har man en riktig bild på sin nuna!

Ser mest ut som en terrorist på rymmen 8O ...

Är faktiskt en 27årig snäll liten gift man...eller liten nörd som frugan brukar kalla mig samtidigt som hon klappar mig lite på huvudet.

Hallå där - är du inte andrepiloten i planet som körde in WTC-byggnad 2.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 11:19

henko skrev:230 VAC / 50mA & 12,6VAC / 1mA.

12,6VAC 1 A!!!

Låter bra och enkelt! pris = 300kr inkl. moms

henko skrev:MÅste bara få tillägga att jag köpt Bruce Rozenblits bok "Tube Audio Design" och ska med spänning läsa ut den i sommar!

Bra köp - jag tycker Bruce förklarar saker SÅ bra.

henko skrev:Upptäcker att han rekommenderar märket TRIAD på transformers och att de har modeller med samma värden i sina scheman som vi ska använda i våran MADamp, kan det vara dessa som Mapletree använder kanske? De är ju faktiskt inte specade på märke i komponentlistan!?

Hittar men en trafo med samma spec kan man köra med den - fabrikat är oväsentligt.

henko

Inläggav henko » 2006-07-20 11:33

Oj , ska ändra specen till Svebry direkt!

När det gäller 9/11 så vad ska man säga, polisen vet ingenting........

:wink:

Triad verkar inte vara något som finns i Sverige iallafall. Hittade nått i Tyskland men det verkade inte särkilt proffsiga på sin webbsida.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 12:29

henko skrev:Oj , ska ändra specen till Svebry direkt!

Ändra bums - ta till lite 1,5A så du har lite "headroom". :)

henko

Inläggav henko » 2006-07-20 12:46

Blir det starkare kraft ut till jacket då dämpas inte det upp efter rören?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 13:06

henko skrev:Blir det starkare kraft ut till jacket då dämpas inte det upp efter rören?

Nej, men summerar du den ström de tre rören "äter" hamnar du runt 0,9A - det är inte fel att ha sådär 30-50% extra "i fall att ...". Det kan komma en dag när du river förstärkaren för att prova andra rör som kanske drar mer och då har du redan garderat dig.

henko

Inläggav henko » 2006-07-20 17:42

Aha.
Du menar ifall jag kanske skulle vilja uppgradera den till kanske en förförstärkare och vill öka signalens styrka med andra rör eller bara ha en starkare output?
Typ som line-preamp schemat som också finns på MAD?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 18:11

henko skrev:Aha.
Du menar ifall jag kanske skulle vilja uppgradera den till kanske en förförstärkare och vill öka signalens styrka med andra rör eller bara ha en starkare output?
Typ som line-preamp schemat som också finns på MAD?

Till exempel och det känns tryggt att ha kanske 50% extra och inte ligga och tugga på gränsen.
Betänk att när glödtrådarna är kalla har då mycket låg impedans och drar mycket ström precis vid tillslaget.

Så ny har jag fått paket från ELFA och från Edgar ....
Bild
Trafos saknas. :cry:

henko

Inläggav henko » 2006-07-20 19:19

Oj, antar att du var tidigt inne med neställning till Edgar Audio. Till mig sa han att det skulle ta lång tid...buhu...
Lite avis är jag men , men så länge roar jag mig med min G2 amp som ska byggas, har precis borrat hålen i chassit.
se länk : http://www.musikding.de/product_info.ph ... cts_id=795
l
liten men trevlig att ha i lägenheten så att man inte stör grannarna.

Förresten vilken volympoot ör det på bilden? Själv beställde jag Alps. En Typ RK18. 100kr exkl.moms. Är den ok? Jag uppgraderade S-5 Electronics byggsatsen med en sådan och det var en helt sjuk förbättring av ljudet och mjukheten i ökn/sänkning av volymen.

Nästa fråga gäller rörhållarna. Är det 2st 9-pins och en "skruvad" av ngt slag??? Jag ser inte riktigt på bilden...är det till ECC83?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 19:28

henko skrev:Förresten vilken volympoot ör det på bilden? Själv beställde jag Alps. En Typ RK18. 100kr exkl.moms. Är den ok? Jag uppgraderade S-5 Electronics byggsatsen med en sådan och det var en helt sjuk förbättring av ljudet och mjukheten i ökn/sänkning av volymen.

Nästa fråga gäller rörhållarna. Är det 2st 9-pins och en "skruvad" av ngt slag??? Jag ser inte riktigt på bilden...är det till ECC83?

Volympot är typ billigaste, ingen special här.
Lådan är en Hammond stållåda, grålackad. Gillar alu-lådor men de är så idiotdyra - inte Edgars fel.
Rörhållarna är 9-poliga för PCB-montage - ska ha fast dem i någon sorts experimentkort. Har andra men de vill jag inte använda här.
Andra komponenter - billiga och efter spec. Väljer som jag skrivit i min medlemspresentation gärna 1W-motstånd även om jag här valt 0,6W där dpecen sagt så....

henko

Inläggav henko » 2006-07-21 16:08

Bra tips på att göra hål i chassit???

Körde som sagt med en stålborr i vanlig borrmaskin och det blir flis och inge snyggt alls , faktiskt......kan man banka ut hålen med något specialverktig kanske???

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-21 17:20

henko skrev:Bra tips på att göra hål i chassit???

Körde som sagt med en stålborr i vanlig borrmaskin och det blir flis och inge snyggt alls , faktiskt......kan man banka ut hålen med något specialverktig kanske???

Jag kör med en plåtborr (sådan där konformad sak). Jag spänner fast chassit med en träskiva bakom så plåten inte deformas för mycket.
Det finns hålpunchar att köpa - du borrar ett litet hål och skruvar i punchen och drar tills den gått igenom. Inga grader eller nåt. Kostar massor.
I vilket fall - gör en anvisning med en syl eller nåt.

henko

Inläggav henko » 2006-07-21 17:36

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81020

en sådan här menar du eller?

De kostar ifrån 159-2000:- vilken ska man välja? Rätt mycket pengar som skiljer dem åt....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-21 18:50

Sådana fast billiga i pris och kvalitet använder jag. Köpta på Harald Nyborg (som Rusta). Gär bra i aluminium och sådär i stål :?

Betydligt bättre är en sådan här:
Bild
Länk: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=281068.htm
Kostar mer men är suveräna som sagt. Man kan skaffa en för Noval-socklar och en för Oktalsocklar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-25 13:58

Åsså tittar du på det här:
http://users.skynet.be/bestelectrix/
Bild

henko

Inläggav henko » 2006-07-26 00:41

Om jag fattade det rätt ska det vara en mikrofon som behövs, ett dataprogram och sen kan det mätas hej vilt på det man bygger!?
Typ högtalare och dylikt?
Drivs den på usbströmmen?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-26 09:08

Njae ... det är ett USB-ljudkort (AD/DA-omvandlare). Man kan ju bygga in en sån i sin förstärkare och ha USB-direkt in. Antar att det finns vissa PC (bärbara) som saknar ljudkort men kanske har USB-utgång.

Fast man kan ju mäta också - den har mic-ingång och två analoga utgångar.

henko

Inläggav henko » 2006-07-26 11:42

Det hade varit fräckt att ha en sån på MADén, kanske köra mp3 eller nått. Har du byggt en sådan innan eller? Antar att man måpste reglera strömmen ganska lågt ner för att driva den jämfört med rören.
Ska skaffa PAYPAL och beställa direkt!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-26 13:00

henko skrev:Det hade varit fräckt att ha en sån på MADén, kanske köra mp3 eller nått. Har du byggt en sådan innan eller? Antar att man måpste reglera strömmen ganska lågt ner för att driva den jämfört med rören.

Den tar sin drivström från USB-interfejset - du behöver inte mata den med ström/spänning.
Dökäckt tycker jag med. De flesta PC har linjeutgång men här fixar man för alla situationer detta automatiskt. Skulle bara ballt om man hade en krets i vilkan man plucggade sådana där USB-minnen eller spelare.
Tittar på en MP3-spelare som kör med flashminne - finns som byggsats på http://www.sparetimegizmos.com men är betydligt mer komplicerad och dyrare.
Tycker man inte om att löda (SMD) kan man beställa färdigbyggd eller med SMD-kretsarna lödda bara.
henko skrev:Ska skaffa PAYPAL och beställa direkt!

Man kan, säger folk, betala via PayPal utan att ha konto bara man har kreditkort.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum