Tvinnad EKK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-29 14:18

manger skrev:Supra Ply har ju så stor area som möjligt mellan ledarna - man vill alltså minimera induktansen vilket resulterar i ökad kapacitans? På Jenvings hemsida förklara man det med att det är resistansen och främst induktansen som är degraderande för ljudkvaliteten, kapacitansen spelar så inte stor roll. 8O

Tjaa, mäter man på en "normal" kabel så brukar induktansen hamna högre i värde. En teori bakom flätning av kabel är ju att man därigenom sänker induktansen (och i och för sig också höjer kapacitansen). Om sedan den ursprungliga induktansen är tillräckligt hög för att hörbart påverka är en helt annan sak...

Dock finns det förstärkare som är speciellt känsliga för kapacitiv last, och en sådan förstärkare kanske man inte skall belasta med en alltför kapacitiv kabel. Vissa högtalarkonstruktörer hävdar även att en liten induktans i kabeln kan vara ett bra motmedel mot RF-instrålning.

Men banka på, du! :D

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-29 14:43

Almen skrev:Men banka på, du! :D

:D :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-08-29 15:38

Bara ett tips till dem som flätar.

BÖRJA PÅ MITTEN

På det sättet minskar man längden på de trasslande kablarna under själva flätningen.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-08-29 16:47

manger skrev:Mao skulle man egentligen kunna ta 2x1,5mm² eller kanske 2x2,5mm² EKK och valsa dessa mot varandra så pass hårt att de deformeras och får maximal yta mot varandra endast skillda av nån tunn krympslang? :wink:

Ja för då är det ju knappt nå lättare att köpa Supra Ply på en gång :wink: :D
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-29 18:49

Dynamic skrev:Ja för då är det ju knappt nå lättare att köpa Supra Ply på en gång :wink: :D

Jepp! ...å jag som plockade bort Supra Ply:na för att testa EKK! 8O Tillbaks! :D

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-08-29 21:23

manger skrev:ekeponken Blev det nå bra då?

(Undrar om det egentligen finns någon
hörbar skilland mellan rak, tvinnad,
tjejflätad eller fyrflätad EKK?...
Eller kanske det är ett utfall av "funkar
det i stort så funkar det i smått
- även om det inte alltid märks".)
8O :wink:

Jag tror nog egentligen inte att det är någon jätteskillnad, om någon, mellan flätad och ickeflätad. Det är som någon skrev en hobby och jag ville göra det. Men faktum är att jag inte har en tanke på att byta högtalarkabel vilket jag hade tidigare, det är tight, spelglatt, luftigt. Så nu har jag iallafall en mindre parameter att bry mig om. (och dessutom kan jag nöjt titta på kabeln och konstatera att jag har gjort det själv)

Bra tips att börja på mitten förresten.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-30 01:03

OK... Då har jag plockat väck EKK:n och återmonterat mina Supra Ply 3.4/S i sina svarta nätstrumpor. Gjorde en snabb empirisk koll - spelade en skiva jag känner väl. Först på EKK och sen på Ply - ingen som helst skillnad... :)

Tack för all input! :D :wink:

(Dubium sapientiae initium = Tvivel är början till visdom.)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-30 01:28

Almen skrev:Skineffekten ökar med diametern på ledaren. Sammantaget försämras högfrekvensegenskaperna av tjockare ledare på grund av kapacitiva effekter.

Som jag har fattat det, i alla fall. :)

Njae...

Så här är det:

Skinneffekten är namnet på den tendens för elektronerna att mest vilja röra sig i en ledares periferi mer ju högre frekvensen blir, som rådet i en kabel. Ett annat sätt att beskriva skineffekten är att säga att inträngningsdjupet blir mindre och mindre ju högre frekvensen är.

Om man med skineffekten menar den fysikaliska konsekvensen (vilket i sig är en felaktig semantik), så är den faktiskt inte alls vad de flesta tror...

Detta är de fysikaliska konsekvenerna av kabeldiametern, men skineffekten tagen hänsyn till:

1. [Vid frekvenser under skin-knäet] Resistansen minskar proportinellt med kabelns AREA vid låga frekvenser. En given längd på en kabel med arean 1 mm^2 och resistansen 0,4 ohm, får alltså en resistans på bara 0,1 ohm om vi skulle öka arean till 4 mm^2.

2. [Vid frekvenser över skin-knäet] Resistansen minskar proporionellt med kabelns OMKRETS vid höga frekvenser. En given längd på en kabel med arean 1 mm^2 och mång-kHz-resistansen (ja, det skall fortfarande heta resistans faktiskt, inte impedans) 0,6 ohm, får alltså resistansen 0,3 ohm om man ökar arean till 4 mm^2.

Kort sagt: Kabeln blir bättre BÅDE vid låga och vid höga frekvenser när man ökar arean på den!

Dock kan man se att skillnaden blir större för de grova kabeln (0,1 vs 0,3) än för de finare (0,4 vs 0,8).

Detta kan beskrivas som att kabelns intrinciska skin-knä hamnar lägra i frekvens för de grövre kabeln, men - i verkligheten är kbelns intrinsiska knä helt ointressant! Det intressanta är ju hur skineffekten påverkar ljudet, och då är det viktigt att ha med balastningsimpedansen från högtalarens. I det fallet finner man faktiskt (mot mångas tro) att den grövre kabelns är bättre på allt - även skinknäet hamnar högre i frekvens alltså.

Jämför man däremot en 4 mm^2 kabel mot fyra parallellkopplade 1 mm^2 kablar, så är de senare bättre, men det fordrar att kardelerna är separatisolerade, och att kabelns geometri i övrigt inte gör att induktansen bli den dominerande faktorn.

Eftersom induktansen för det mesta ÄR den dominerande faktorn sett till HF-impedansökningen, kan skineffekten för det mesta försummas helt. I varje fall i högtalarkablar. (För antennkablar i långa sträckor blir det en helt annan historia.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-30 09:10

IngOehman skrev:
Almen skrev:Som jag har fattat det, i alla fall. :)

Njae...

Så här är det:

---

Vh, iö

Hm. Får nog sätta mig ned med papper och penna. :)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-30 10:51

IngOehman skrev:Kort sagt: Kabeln blir bättre BÅDE vid låga och vid höga frekvenser när man ökar arean på den!... // ...Jämför man däremot en 4 mm^2 kabel mot fyra parallellkopplade 1 mm^2 kablar, så är de senare bättre, men det fordrar att kardelerna är separatisolerade, och att kabelns geometri i övrigt inte gör att induktansen bli den dominerande faktorn.

Mao så skulle en styrkabel på 20x1mm² med separata ledare mycket väl vara vara den bästa högtalarkabeln med tanke på motståndet, induktionen och skin-effekten? Men hur förhåller det sig då om den enskilda tråden på 1mm² är solid eller mångtrådig (typ 30×0,26)?

IngOehman skrev:...kabelns intrinciska skin-knä...

Jag förstår att det är beroende på vald kabel och högtalare men ungefär var i frekvens infaller skin-knäet? (...och vad betyder "intrinciska"?)

IngOehman skrev:För antennkablar i långa sträckor blir det en helt annan historia.

Hur långa sträckor talar vi om då? (Jag ska snart dra ny TV/Bredbandskabel kors och tvärs i hela huset...) Kan man ev kompensera skin-effekten med en bättre antennkabel? (...typ/modell :wink: )

Föregående

Återgå till DIY-forum