Jag knåpade ihop ett passivt "försteg"...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-26 21:40

Morello skrev: extern nättrafo.

Vilken extern nättrafo skulle du rekommendera?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-26 22:44

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Bill,
Din lådda kan bli ett state-of-the-art-försteg med ytterst litet ingrepp. :)

Och vari skulle detta lilla ingrepp bestå i? Betänk att jag har två allergier - arbete och ge ut pengar :-)

/ B

Ingreppet skulle bestå i en högklassig med enkel buffert(eventuellt med 6 dB förstärkning) samt en extern nättrafo.

OK. Extern nättrafo har jag redan (12 v till drivning av reläerna) - en buffer har jag funderat på med tanke på långa kablar å så. Jag har mönsterkort och komponenter liggande till High Fidelitys buffer (är väl 10 år sedan jag skaffade det), kanske jag skulle montera ihop och testa? Eller har du något bättre förslag?

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-27 14:08

Sedan finns en variant med induktiva "potar".
Grabbsen i Malaysia har släppt Maggie (de döper produkterna efter tjusiga kvinnor):
http://diyparadise.com/maggie.html
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-27 14:13

paa skrev:

Tex en vanlig Mascot som lämnar 15 V AC. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-27 15:17

Morello skrev:
paa skrev:

Hur kopplar man bäst så man får ut nollan till plus/minus-matade OP-förstärkare?
Senast redigerad av paa 2006-08-27 15:57, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-27 15:45

paa skrev:Hur kopplar man bäst så man får ut nollan till plus/minus-matade AP-förstärkare?

Osnyggt men inte pråligt - halvvågslikrikta och filterar med ett CRC-filer.
Halvågslikriktning - en diod per + resp - från "övre uttaget på trafon och nedre är således jord.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-03 14:00

Finns det nån snäll elektronikkunnig som kan göra en ritning på en "muting-krets" eller kanske en väldigt enkel passiv förförstärkare...?

Det vore mitt första riktiga DIY-projekt :)

henko

Inläggav henko » 2006-09-03 14:15

Finns det nån snäll elektronikkunnig som kan göra en ritning på en "muting-krets" eller kanske en väldigt enkel passiv förförstärkare...?

Kolla in denna länken som inspiration! Väldigt enkelt och informativt.

http://www.marchandelec.com/ftp/pr41man.pdf

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-03 15:34

Terminologin är ganska intressant. I Sverige säger vi "passivt försteg" vilket väl kan gå an. Men engelskans "passive preamp"? Finns det passiva förstärkare?

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-03 15:36

Bill50x skrev:Terminologin är ganska intressant. I Sverige säger vi "passivt försteg" vilket väl kan gå an. Men engelskans "passive preamp"? Finns det passiva förstärkare?

/ B
:D
Mitt minne är blott ett minne numera.

tobbe_svensk

Inläggav tobbe_svensk » 2006-09-03 18:29

Nefilim skrev:Någon som vet var jag kan få tag i en fjärrstyrd volympot med tillhörande fjärr, samt pris på denna?

En till länk..
http://electronics.dantimax.dk/

/Tobbe

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-04 10:19

Det som pratades om skulle jag kalla en dämpsats snarare än en muting-krets, eftersom jag bara använder ordet "mute" då det skall bli helt tyst (eller väldigt nära på).

Kopplingen är bara 2 motstånd per kanal i serie.
Dvs:
signal in --- R1 --- signal ut ---- R2 --- Jord.

Exakt hur mycket du vill dämpa beror på din anläggning.
Jag skulle börja med att prova med R1=22K, R2=2.2K
Om du vill kan du förståss ha en omkopplare som kopplar signal_ut till signal_in för att koppla bort dämpningen.
Om du tycker att dämpsatsen dämpar för mycket eller för lite så byter du ut R2 till lite mindre eller lite större värde.
R2 större ger mindre dämpning och R2 mindre ger mer dämpning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-04 21:54

henko skrev:

Kolla in denna länken som inspiration! Väldigt enkelt och informativt.

http://www.marchandelec.com/ftp/pr41man.pdf

Japp, definitivt inspirerande :) Skulle dock önska mig något ännu enklare... Tack för länk!

En tanke som dök upp.... skulle man inte i princip kunna göra om en kasserad förstärkare el.dyl. - återanvända låda, anslutningar, volymratt... eller slakta en sådan på denna typ av delar?? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-04 22:03

silvervarg skrev:Det som pratades om skulle jag kalla en dämpsats snarare än en muting-krets, eftersom jag bara använder ordet "mute" då det skall bli helt tyst (eller väldigt nära på).

Kopplingen är bara 2 motstånd per kanal i serie.
Dvs:
signal in --- R1 --- signal ut ---- R2 --- Jord.

Exakt hur mycket du vill dämpa beror på din anläggning.
Jag skulle börja med att prova med R1=22K, R2=2.2K
Om du vill kan du förståss ha en omkopplare som kopplar signal_ut till signal_in för att koppla bort dämpningen.
Om du tycker att dämpsatsen dämpar för mycket eller för lite så byter du ut R2 till lite mindre eller lite större värde.
R2 större ger mindre dämpning och R2 mindre ger mer dämpning.

Stort tack!!! Japp det är dämpning som avses, inte mute :)

Så om jag fattar rätt (blir nog en del dumma frågor är jag rädd :D ) så ska jag alltså "modda" en signalkabel mellan källa och förstärkare?

Lite osäker på hur detta "signal in --- R1 --- signal ut ---- R2 --- Jord" borde se ut rent konkret men återkommer när jag hunnit tänka efter :) Tack igen!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-04 22:45

phloam skrev:Japp, definitivt inspirerande :) Skulle dock önska mig något ännu enklare... Tack för länk!

En tanke som dök upp.... skulle man inte i princip kunna göra om en kasserad förstärkare el.dyl. - återanvända låda, anslutningar, volymratt... eller slakta en sådan på denna typ av delar?? :)

Med radio och vanliga analoga servon?? Jag har sett enkla moduler på Kjell&Co och andra ställen.

henko

Inläggav henko » 2006-09-04 23:03

Vill man göra det jätte enkelt för sig kan man köra 2 volympotar en för varje kanal och 2 ingångar...cd o aux exempelvis...

Se kjell&Co

http://www.kjell.com/?item=90315&path=6 ... 00,6480000

sen 1 switch för att skifta mellan 2 kanaler in.

Se denna länk

http://audionova.nu/docs/PASSIVTFORSTEG.htm

Släng ut switchen och det är supersimpelt! Hur det låter? Ingen aning, bygg o prova kostnaden är 100:-

:D

Tänk dock på...
saxat ifrån audionova.se

En CD-spelare av senare årsmodell har har tillräckligt hög utsignal för att styra ut de flesta slutsteg på marknaden. Det enda problemet är att förhållandet mellan signalkällan (CD-spelaren) och effektförstärkaren inte bör vara mindre än 1:5. Dvs om utgångsimpedansen hos CD-spelaren är 1 kohm bör slutstegets ingångsimpedans inte vara mindre än 5 kohm. I annat fall riskerar man diskantfall.

Jag hittade utgångsimp. i de sista sidorna i manualen till min NAD cd. Sen är det bara att välja rätt pot.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-04 23:28

Det var ju snack om att det billigare norska försteget från Embla skulle ha för låg utsignal, men ingen CD-spelare lär väl ha mer utsignal än det i alla fall?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-05 08:28

paa skrev:Det var ju snack om att det billigare norska försteget från Embla skulle ha för låg utsignal, men ingen CD-spelare lär väl ha mer utsignal än det i alla fall?

Mina stora ryska röras är grymt okänsliga - ett par volt minst ska de ha. Ingen CD lär kunna styra ut dem. Aktiv förförstärkare gäller.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-05 09:59

paa skrev:Det var ju snack om att det billigare norska försteget från Embla skulle ha för låg utsignal, men ingen CD-spelare lär väl ha mer utsignal än det i alla fall?

Inte normalt men världen är inte alltid normal. ;) Det har dykt upp spelare som lämnar 4Vrms och det är definitivt för mycket för Embla-steget.

Varför så hög utspänning kan man undra. För att få ner brusnivån (framförallt viktigt när man har högupplösta format). Ti har i sina datablad för de värre dacarna just kravet på 4Vrms i utnivå för att man ska nå deras siffror om 132dB s/n.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-05 10:00

soundbrigade skrev:
Med radio och vanliga analoga servon?? Jag har sett enkla moduler på Kjell&Co och andra ställen.

Alltså nu vet jag inte vad analoga servon är :oops:

Är kanske ingen jättebra ide när man tänker efter... :) men teoretiskt sett, vad är det som skiljer? Rätt sorts potentiometer i volymratten osv?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-05 10:27

phloam skrev:Alltså nu vet jag inte vad analoga servon är :oops:

Är kanske ingen jättebra ide när man tänker efter... :) men teoretiskt sett, vad är det som skiljer? Rätt sorts potentiometer i volymratten osv?

Såna i modellflygplan. Du vrider en spak 45,85 grader och så gör servot samma utslag - koppla ihop med en potentiometer och voila!

Jag hyser viss skepsis mot elektroniska volymkontroller - därför tycker jag alternativet med elektromekaniska pryttlar är lockande.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-05 10:48

Alltså, fjärrkontroller? Varför vill man ha all elektronik mitt fram mellan högtalarna? Om man sätter hela racken bredvid fåtöljen så kan man ju använda armen som fjärrkontroll. Hmmmm .... var kommer det ifrån egentligen ... ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-05 10:53

soundbrigade skrev:
Såna i modellflygplan. Du vrider en spak 45,85 grader och så gör servot samma utslag - koppla ihop med en potentiometer och voila!

Aha! Så om jag slaktar nån av barnens radiostyrda bilar och en gammal förstärkare så kan jag få ett RCPP-steg?? ;) :) Vore ägigt med en racerkontroll till försteget... ännu ägigare om försteget kunde köra runt på golvet och följa efter en i rummet :D

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-05 12:22

Morello_semester skrev:
paa skrev:

Elfa har några olika, t ex Mascot eller Tufvasson.

Uppgivna data verkar stämma bra för båda.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-05 12:45

n3mmr skrev:
Morello_semester skrev:
paa skrev:

Och dom ger +- 15 volt med nolla?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-05 13:33

paa skrev:
n3mmr skrev:
Morello_semester skrev:
paa skrev:

Och dom ger +- 15 volt med nolla?

Nej.

Man får likrikta i 2 separata ½-vågsdelar (en diod i framriktning till + på en konding för +xV och en backriktad diod från samma sida av AC-sladden till - på en konding för -xV och andra sidan av AC-sladden till mittpunkt), eller också använda kondensatorkoppplade helvågsbryggor, á la Sentec PP9.

½-vågsriktning duger helt utmärkt, om man tar till rejäla kondingar.

orkar inte rita....
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-06 12:30

Tror att jag ska DIY-a ett väldigt enkelt passivt försteg, in/ut/pot i låda, men då jag kan komma att ha flera olika signalkällor så vet jag inte vilka utgångs - eller ingångsimpedanser som kan bli aktuella.

Finns det nåt val av potentiometer som har lite "allround"-egenskaper om man kan säga så? (helst inte DIY-pot :) )

Tack på förhand!

henko

Inläggav henko » 2006-09-06 17:10

25-50k är väl rätt ok för passivt, eller???

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-06 17:14

Är det att föredra en konstantimpedanspotentiomer? (Långt ord :) )
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-07 08:57

n3mmr skrev:
Man får likrikta i 2 separata ½-vågsdelar (en diod i framriktning till + på en konding för +xV och en backriktad diod från samma sida av AC-sladden till - på en konding för -xV och andra sidan av AC-sladden till mittpunkt), eller också använda kondensatorkoppplade helvågsbryggor, á la Sentec PP9.

½-vågsriktning duger helt utmärkt, om man tar till rejäla kondingar.

Hur stora kondingar behövs till nätdelsstabiliseringen för att det inte skall vara hörbart bättre med ännu större, om man bara skall driva några IC-kretsar i ett försteg, eller aktivt filter?
Numera pensionär.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum