Morello skrev: extern nättrafo.
Vilken extern nättrafo skulle du rekommendera?
Moderator: Redaktörer
Morello skrev: extern nättrafo.
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Bill,
Din lådda kan bli ett state-of-the-art-försteg med ytterst litet ingrepp.
Och vari skulle detta lilla ingrepp bestå i? Betänk att jag har två allergier - arbete och ge ut pengar
/ B
Ingreppet skulle bestå i en högklassig med enkel buffert(eventuellt med 6 dB förstärkning) samt en extern nättrafo.
paa skrev:Morello skrev: extern nättrafo.
Morello skrev:paa skrev:Morello skrev: extern nättrafo.
Tex en vanlig Mascot som lämnar 15 V AC.
paa skrev:Hur kopplar man bäst så man får ut nollan till plus/minus-matade AP-förstärkare?
Finns det nån snäll elektronikkunnig som kan göra en ritning på en "muting-krets" eller kanske en väldigt enkel passiv förförstärkare...?
Bill50x skrev:Terminologin är ganska intressant. I Sverige säger vi "passivt försteg" vilket väl kan gå an. Men engelskans "passive preamp"? Finns det passiva förstärkare?
/ B
Nefilim skrev:Någon som vet var jag kan få tag i en fjärrstyrd volympot med tillhörande fjärr, samt pris på denna?
Finns det nån snäll elektronikkunnig som kan göra en ritning på en "muting-krets" eller kanske en väldigt enkel passiv förförstärkare...?
henko skrev:Finns det nån snäll elektronikkunnig som kan göra en ritning på en "muting-krets" eller kanske en väldigt enkel passiv förförstärkare...?
Kolla in denna länken som inspiration! Väldigt enkelt och informativt.
http://www.marchandelec.com/ftp/pr41man.pdf
silvervarg skrev:Det som pratades om skulle jag kalla en dämpsats snarare än en muting-krets, eftersom jag bara använder ordet "mute" då det skall bli helt tyst (eller väldigt nära på).
Kopplingen är bara 2 motstånd per kanal i serie.
Dvs:
signal in --- R1 --- signal ut ---- R2 --- Jord.
Exakt hur mycket du vill dämpa beror på din anläggning.
Jag skulle börja med att prova med R1=22K, R2=2.2K
Om du vill kan du förståss ha en omkopplare som kopplar signal_ut till signal_in för att koppla bort dämpningen.
Om du tycker att dämpsatsen dämpar för mycket eller för lite så byter du ut R2 till lite mindre eller lite större värde.
R2 större ger mindre dämpning och R2 mindre ger mer dämpning.
phloam skrev:Japp, definitivt inspirerandeSkulle dock önska mig något ännu enklare... Tack för länk!
En tanke som dök upp.... skulle man inte i princip kunna göra om en kasserad förstärkare el.dyl. - återanvända låda, anslutningar, volymratt... eller slakta en sådan på denna typ av delar??
En CD-spelare av senare årsmodell har har tillräckligt hög utsignal för att styra ut de flesta slutsteg på marknaden. Det enda problemet är att förhållandet mellan signalkällan (CD-spelaren) och effektförstärkaren inte bör vara mindre än 1:5. Dvs om utgångsimpedansen hos CD-spelaren är 1 kohm bör slutstegets ingångsimpedans inte vara mindre än 5 kohm. I annat fall riskerar man diskantfall.
paa skrev:Det var ju snack om att det billigare norska försteget från Embla skulle ha för låg utsignal, men ingen CD-spelare lär väl ha mer utsignal än det i alla fall?
paa skrev:Det var ju snack om att det billigare norska försteget från Embla skulle ha för låg utsignal, men ingen CD-spelare lär väl ha mer utsignal än det i alla fall?
soundbrigade skrev:
Med radio och vanliga analoga servon?? Jag har sett enkla moduler på Kjell&Co och andra ställen.
phloam skrev:Alltså nu vet jag inte vad analoga servon är![]()
Är kanske ingen jättebra ide när man tänker efter...men teoretiskt sett, vad är det som skiljer? Rätt sorts potentiometer i volymratten osv?
soundbrigade skrev:
Såna i modellflygplan. Du vrider en spak 45,85 grader och så gör servot samma utslag - koppla ihop med en potentiometer och voila!
Morello_semester skrev:paa skrev:Morello skrev: extern nättrafo.
n3mmr skrev:Morello_semester skrev:paa skrev:Morello skrev: extern nättrafo.
Elfa har några olika, t ex Mascot eller Tufvasson.
Uppgivna data verkar stämma bra för båda.
paa skrev:n3mmr skrev:Morello_semester skrev:paa skrev:Morello skrev: extern nättrafo.
Elfa har några olika, t ex Mascot eller Tufvasson.
Uppgivna data verkar stämma bra för båda.
Och dom ger +- 15 volt med nolla?
n3mmr skrev:
Man får likrikta i 2 separata ½-vågsdelar (en diod i framriktning till + på en konding för +xV och en backriktad diod från samma sida av AC-sladden till - på en konding för -xV och andra sidan av AC-sladden till mittpunkt), eller också använda kondensatorkoppplade helvågsbryggor, á la Sentec PP9.
½-vågsriktning duger helt utmärkt, om man tar till rejäla kondingar.
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 98 gäster