JB skrev:Men om man ökar delningsfrekvensen lite till säg 100-300 hz? Skulle det bli mycket enklare att få till en snygg delning då?
200 Hz:

Fortfarande inte riktigt vad man vill, men bättre.
Moderator: Redaktörer
JB skrev:Men om man ökar delningsfrekvensen lite till säg 100-300 hz? Skulle det bli mycket enklare att få till en snygg delning då?
JB skrev:Svante skrev:JB skrev:Men om man ökar delningsfrekvensen lite till säg 100-300 hz? Skulle det bli mycket enklare att få till en snygg delning då?
400 hz då?
Svante skrev:JB skrev:Svante skrev:JB skrev:Men om man ökar delningsfrekvensen lite till säg 100-300 hz? Skulle det bli mycket enklare att få till en snygg delning då?
400 hz då?
JB skrev:Svante skrev:JB skrev:Svante skrev:JB skrev:Men om man ökar delningsfrekvensen lite till säg 100-300 hz? Skulle det bli mycket enklare att få till en snygg delning då?
400 hz då?
Hmm här börjar det väl likna nått ivarjefall?!
JB skrev:Aha men det är väl kanske bäst att man bygger ett filter med rätt brant delning då kanske vid 400 hz, gula kurvan tex ser väl ganska bra ut? Vilka komponenter skulle du rekommendera till dessa högtalare?
Svante skrev:JB skrev:Aha men det är väl kanske bäst att man bygger ett filter med rätt brant delning då kanske vid 400 hz, gula kurvan tex ser väl ganska bra ut? Vilka komponenter skulle du rekommendera till dessa högtalare?
Alltså, vänta nu, är det en sub vi pratar om, eller är det en del av en fullregisterhögtalare?
För är det en sub, som inte står på samma ställer som sidohögtalarna, så kommer det att gå att höra var de står, och det är inte bra. Dessutom så måste man veta om elementen funkar bra upp till 400 Hz, så att de inte bryter upp där eller strax över.
Simuleringarna tar inte hänsyn till uppbrytningar eller baffelsteg, sånt måste man kolla innan man delar högt. Jag skulle dela aktivt och lågt, då kan du dessutom höja lågbasen lite.
Svante skrev:JB skrev:Svante skrev:JB skrev:Men om man ökar delningsfrekvensen lite till säg 100-300 hz? Skulle det bli mycket enklare att få till en snygg delning då?
400 hz då? Hmm här börjar det väl likna nått ivarjefall?!
Mm, det är väl ungefär så lågt man brukar lägga passiv delning som lägst, det går att få till om man pillar på värdena, kanske ner till 300 Hz eller så, typiskt.
manger skrev:...om ni vill vetaJag har tänkt koppla in ett "basstöd" i min kombi och har ingen lågnivåutgång. Får alltså koppla från befintliga bak/bas-högtalare till högnivåingången. MEN! Då vill jag inte att de gamla bak/bashögtalarna skall försöka spela djupare än 80-100Hz.
IngOehman skrev:Jo just det, sen skall jag såklart ta mitt ansvar och försvara mitt varumärke mot missbruk också!
IngOehman skrev:Vilken resistans har du utgått ifrån att de har Svante?
Svante skrev:IngOehman skrev:Vilken resistans har du utgått ifrån att de har Svante?
Ehh, ja de är nog typ supraledande, ja...0 ohm alltså. Det gör förstås att de mest extremt resonanda beteendena jag visade på inte blir lika resonanta i verkligheten. Speciellt som det är tal om ganska stora spolar för de lägsta delningsfrekvenserna.
Hursomhelst så är det fortfarande så att tabellfilter inte funkar därnere eftersom lasten inte är en ren resistans där.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 78 gäster