Peerless sls 6,5tum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-12 20:19

ollebolle skrev:Om man då vill stämma av en liten låda lågt, kan man inte då använda tre eller fyra mindre (och kortare) portar som då skulle rymmas inom lådan, men tillsammans ha tillräcklig tvärsnittsarea?
Eller finns det anledningar till att man inte gör så? :o

Lite matte: Säg att det lilla röret har 12cm2 area. Vi tar fem styck för att komma upp i den stora portens area. 5 gånger 12 blir 60. o se där arean blir samma som för den stora porten... och således lika lång.

//Michael

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-12 20:27

ollebolle skrev:Bosse löste ju detta problem med dubbel slitsport, och det kanske är en enklare lösning :)

Det var Mattias som gjorde det (Rundberg alltså).
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-12 21:19

Mich skrev:
ollebolle skrev:Om man då vill stämma av en liten låda lågt, kan man inte då använda tre eller fyra mindre (och kortare) portar som då skulle rymmas inom lådan, men tillsammans ha tillräcklig tvärsnittsarea?
Eller finns det anledningar till att man inte gör så? :o

Lite matte: Säg att det lilla röret har 12cm2 area. Vi tar fem styck för att komma upp i den stora portens area. 5 gånger 12 blir 60. o se där arean blir samma som för den stora porten... och således lika lång.

//Michael

Jo, det var ju det som var min idé! Att man kan dela upp en stor ports area i flera små.
Med dina siffror: Konstruktionen kräver 60mm2 portarea. Detta kan fördelas på fem portar med 12cm2-area.
Det blir ju totalt samma tvärsnittsarea.

Min tanke var att längden på 12cm2-portarna blir kortare, än längden för den stora 60cm2-porten givet samma avstämningsfrekvens.
Detta skulle kunna göra att låddjupet räcker till tänkte jag.
På framsidan av lådan får man då ha flera små portar istället för en stor.

Men jag kanske missuppfattat det där med den kortare längden, och då kanske hela iden faller...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-12 21:19

bomellberg skrev:
ollebolle skrev:Bosse löste ju detta problem med dubbel slitsport, och det kanske är en enklare lösning :)

Det var Mattias som gjorde det (Rundberg alltså).

Oj, jag blandade visst ihop redaktörerna lite :) Du har rätt!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-12 21:37

I Rundbergs tråd skrev niklas detta:
niklas skrev:Ja, det ska bli intressant att se hur du löser det där med porten. En 5cm port behöver vara 67 cm i så liten låda.

Som jag förstod det gällde det avstämningsfrekvensen 28Hz.

Tvärsnittsarean av den föreslagna 5cm porten är alltså 19.6cm2.

Min idé var då att kanske använda två portar med halva tvärsnittsarean vardera (9.8cm2), eller kanske tre portar med 1/3 av arean vardera.
Och finessen är att dessa mindre portar då blir kortare än 67cm givet samma avstämningsfrekvens.
67cm längd får ju inte plats, men kanske att det går med 25-30cm portlängd i låda.
Förstår ni hur jag tänker?
Är det fel? :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-10-12 23:17

ollebolle skrev:I Rundbergs tråd skrev niklas detta:
niklas skrev:Ja, det ska bli intressant att se hur du löser det där med porten. En 5cm port behöver vara 67 cm i så liten låda.

Som jag förstod det gällde det avstämningsfrekvensen 28Hz.

Tvärsnittsarean av den föreslagna 5cm porten är alltså 19.6cm2.

Min idé var då att kanske använda två portar med halva tvärsnittsarean vardera (9.8cm2), eller kanske tre portar med 1/3 av arean vardera.
Och finessen är att dessa mindre portar då blir kortare än 67cm givet samma avstämningsfrekvens.
67cm längd får ju inte plats, men kanske att det går med 25-30cm portlängd i låda.
Förstår ni hur jag tänker?
Är det fel? :)

Hej Olle,

Det där var verkligen ingen föreslagen portdimensionering. Det var mer ett konstaterande bara. En sådan port hade inte varit nån höjdare. Lösningen för små lådor som ska avstämmas lågt är slavbas. Har för mig Peerless har en sådan som passar till SLS 6,5-tummaren.

Annars kan man göra det lite enklare för sig och välja ett annat element som trivs i en låda som går att avstämma där man vill... :wink:

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-10-12 23:35

Jag tycker personligen Seas L22RN4X/P verkar mycket roligare :) går som vi vet att få att spela ner till drygt 20 hz i 40-50 l lådor. Funderar själv på ett par såna till mina mini-gurus :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-12 23:44

ollebolle skrev:Förstår ni hur jag tänker?
Ja.

ollebolle skrev:Är det fel? :)
Ja.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-13 00:02

niklas skrev:Det där var verkligen ingen föreslagen portdimensionering. Det var mer ett konstaterande bara. En sådan port hade inte varit nån höjdare. Lösningen för små lådor som ska avstämmas lågt är slavbas. Har för mig Peerless har en sådan som passar till SLS 6,5-tummaren.

Annars kan man göra det lite enklare för sig och välja ett annat element som trivs i en låda som går att avstämma där man vill... :wink:

Jo, jag förstår att din uträkning/simuleing gav dessa värden, inte att du rekommenderar folk att bygga efter dessa siffror rakt av :)

Edit: Slavbas: Ja det kostar lite, och verkar ha sina problem även det :o

Jo man kan välja andra element :)
Jag har kikat runt massor faktiskt, men det är svårt att göra jämförelser tycker jag...

Hela Peerless SLS-serien verkar vara lämpliga för slutna lådor, förutom då denna 6.5".

Sedan finns xls och xxls om man betalar mer...

Bremenbasarna verkar dock bra, men Peter har inga basar nu.

Pontus91 skrev:Jag tycker personligen Seas L22RN4X/P verkar mycket roligare :) går som vi vet att få att spela ner till drygt 20 hz i 40-50 l lådor. Funderar själv på ett par såna till mina mini-gurus :)

Detta verkar vara ett kul element till ett överkomligt pris! :)
Jag har dock ingen egentlig uppfattning om hur de presterar då jag inte hittat mätningar.
Sedan blev jag lite rädd för den där faspluggen. Enligt de trådar jag läst kan den eventuellt ställa till med vissa oväsen.
Dessutom håller det ju inte tätt, utan skapar ju en glipa där luften kan färdas mellan lådan och omgivningen :o
Det kan också komma in skräp i magnetgapet har jag förstått.

Jag vet inte om min oro är befogad, men det känns bättre med den vanliga sorten. Eller? :)
Senast redigerad av ollenorell 2010-10-13 00:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-13 00:05

paa skrev:
Ja.

Ja.

Usch då! :)

Då kvarstår kanske alternativet att med varmluftspistol försöka kröka ett avloppsrör likt min skiss :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-10-13 00:19

ollebolle skrev:
Pontus91 skrev:Jag tycker personligen Seas L22RN4X/P verkar mycket roligare :) går som vi vet att få att spela ner till drygt 20 hz i 40-50 l lådor. Funderar själv på ett par såna till mina mini-gurus :)

Jag har dock ingen egentlig uppfattning om hur de presterar då jag inte hittat mätningar.
Sedan blev jag lite rädd för den där faspluggen. Enligt de trådar jag läst kan den eventuellt ställa till med vissa oväsen.
Dessutom håller det ju inte tätt, utan skapar ju en glipa där luften kan färdas mellan lådan och omgivningen :o

Jag vet inte om min oro är befogad, men det känns bättre med den vanliga sorten. Eller? :)

Det låter ju lite oroväckande :o, men så vitt jag vet är både kodapa och V-8 nöjda med sina :D

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-10-13 00:33

ollebolle skrev:Hela Peerless SLS-serien verkar vara lämpliga för slutna lådor, förutom då denna 6.5".
Ja, det är dom kanske lämpliga för, men de behöver ändå eq för att nå "ända ner". Jag tror att både åttan och tian går fint att använda i portade lådor. Grupplöptiden är det man får se upp med, men jag är tveksam till hur hörbart det är i praktiken nere vid 20-25 Hz i ett rum.
ollebolle skrev:Sedan finns xls och xxls om man betalar mer...

Fast de är väl inte riktigt i samma prisklass som SLS? Är ju nästan uppe i Ino-nivå prismässigt...
ollebolle skrev:

Ja, just faspluggen är en av de komponenter som Ingvar bytt ut i elementet. Men man ska komma ihåg att hans krav inte alltid stämmer överens med ens egna. Jag vet minst två forummedlemmar som kör med dessa basar i orginalutförande och är väldigt nöjda. Tror inte man behöver vara så rädd för en fasplugg... :wink:

Om du är orolig för att du inte ska bli nöjd, eller väldigt rädd om slantarna kan du kanske leta efter begagnade element? Ett annat alternativ kan vara att köra med dubbla SLS 6,5 i varje låda. Lådan behöver då vara dubbelt så stor och det borde bli enklare att få plats med en vettig port. :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-10-13 07:29

ollebolle skrev:
paa skrev:
Ja.

Ja.

Då kvarstår kanske alternativet att med varmluftspistol försöka kröka ett avloppsrör likt min skiss :)

Det finns färdigböjda skarvar för avloppsrör så du slipper krångla :)
Försök få skarvarna på insidan av röret så små som möjligt med nåt klet för att inte förhindra luftflödet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-13 08:32

Men 50 mm avloppsrör ger väl alldeles för liten portareal? Innerdiametern är 46.4 mm. Ska portlängden justeras när man böjer den? Det finns böjar med olika vinkling, 15, 30, 45och 88 grader. http://vvsdelen.jetshop.se/default.aspx ... TP%20b%F6j

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-10-13 08:40

Bild

Var sån jag syftade på, tror att det även finns för 50 mm.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-13 13:17

Ja, det finns sådana i 50, 75 och 110 mm. Dock blir det rätt stora grejor som kanske inte alls passar i en liten låda.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-13 18:12

niklas skrev:
ollebolle skrev:Hela Peerless SLS-serien verkar vara lämpliga för slutna lådor, förutom då denna 6.5".
Ja, det är dom kanske lämpliga för, men de behöver ändå eq för att nå "ända ner". Jag tror att både åttan och tian går fint att använda i portade lådor. Grupplöptiden är det man får se upp med, men jag är tveksam till hur hörbart det är i praktiken nere vid 20-25 Hz i ett rum.

"Ända ner" är det till 20Hz som menas? För det verkar som att Seas h1208 (L22RN4X) går ungefär dit med basreflexavstämning, och det verkar ju kul! :)

Eftersom jag kan för lite läser jag vad andra har kommit fram till, och därför trodde jag att SLS verkar passa bäst till slutna lådor...
Men det kanske är möjligt att basreflexavstämma om du säger det :)
niklas skrev:
ollebolle skrev:Sedan finns xls och xxls om man betalar mer...
Fast de är väl inte riktigt i samma prisklass som SLS? Är ju nästan uppe i Ino-nivå prismässigt...

Jo, detta är ju lite annan prisklass än den jag föst tänkte på.
När man är nybörjare är det kanske dumt att investera för mycket i de första byggena :)
Fördelen med bremenbasar är att man fick köpa dem även om man inte har konstruktörens toppsystem :wink:
niklas skrev:
ollebolle skrev:

Ja, just faspluggen är en av de komponenter som Ingvar bytt ut i elementet. Men man ska komma ihåg att hans krav inte alltid stämmer överens med ens egna. Jag vet minst två forummedlemmar som kör med dessa basar i orginalutförande och är väldigt nöjda. Tror inte man behöver vara så rädd för en fasplugg... :wink:

Om du är orolig för att du inte ska bli nöjd, eller väldigt rädd om slantarna kan du kanske leta efter begagnade element? Ett annat alternativ kan vara att köra med dubbla SLS 6,5 i varje låda. Lådan behöver då vara dubbelt så stor och det borde bli enklare att få plats med en vettig port. :)

Jo, Ingvar har mycket höga krav, men har man det borde ju slutresultatet bli rätt bra :)

Efter att ha studerat lite formler har jag nu förstått att om lådvolymen ökas kan porten göras kortare vid samma avstämningsfrekvens.
Så nu tror jag att jag hängde med på förslaget om dubbla 6.5" i samma låda :)

De böjda avloppskrökarna har jag redan hittat, men jag oroade mig för kanten som blir, men det skriver ni ju också :)
Lennart på hififorum har redan testat diverse krökar :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-13 18:28

ollebolle skrev:De böjda avloppskrökarna har jag redan hittat, men jag oroade mig för kanten som blir, men det skriver ni ju också

Fast det blir inga avgrunder vid skarvarna, lite fogmassa eller liknande och det blir helt slätt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-13 18:36

Luften står ju stilla vid väggarna i ett rör. Det är nog självaste böjen som man skall vara orolig för och inte skarven.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-13 20:43

På så sätt! :)

SLS 6.5" med ett element per låda innebär att porten ej får plats om man inte fuskar :)
Då kan man böja porten. Detta går att göra både med slitsport som Rundberg gjort, eller med plaströr.
Dock kanske denna böj innebär problem :o

Med Seas H1208 (L22RN4X) får porten plats i rätt längd, men elementet har fasplugg som kanske ställer till med små ljud...

Då kanske det eventuella faspluggsproblemet är betydligt mindre än portproblemet :)

Seaselementet är inte fruktansvärt mycket dyrare, och jag tycker båda verkar vara prisvärda :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-13 20:52

ollebolle skrev:På så sätt! :)

SLS 6.5" med ett element per låda innebär att porten ej får plats om man inte fuskar :)

Man kan göra som i denna tråden också:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6457

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-10-13 21:58

peetwa skrev:Luften står ju stilla vid väggarna i ett rör. Det är nog självaste böjen som man skall vara orolig för och inte skarven.

Jag har frågat IÖ om det och fick till svar att själva böjen inte är ett problem men att skarvarna är det. Däremot påpekade han att böjen påverkar längden på röret rätt mycket och att det går sämre att simulera med börja portar.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-13 22:34

Intressant Johan!
Böjarna påverkar alltså portlängden avsevärt.
För mig som knappt kan beräkna en vanlig port känns det lite avancerat :o

paa skrev:
ollebolle skrev:På så sätt! :)

Man kan göra som i denna tråden också:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6457

Den tråden har jag faktiskt läst då jag försökte sätta mig in i ämnet slitsport, och jag läste även tråden till ditt tävlingsbidrag :)

Kan en paa-slitsport göras kortare än motsvarande rör-port?

Kanske är detta en väg att gå för att få porten få plats i en låda för SLS 6.5" :)

Edit: Nu ser jag i tråden:
paa skrev:Längden hade jag valt ungefär lika om jag monterat en port av ett rör.
Finjusteringen gjorde jag med spalthöjden.

Längden verkar bli ungefär densamma.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-13 23:01

Ja och nej.
Med den böjda slitsporten så blir portändarna större och maxflödet genom porten blir större. Det ger möjlighet att minska tvärsnittet, och därmed kunna använda en kortare port.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-14 00:28

Aha! Kanske att det får plats om man gör på det viset :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-10-14 15:09

ollebolle skrev:
paa skrev:
Ja.

Ja.

Tänkte bara komplettera med VAD det är som är fel med ditt tänk.

Att bara få veta att något är fel är ju inget sätt att lära sig saker på.

Felet är att du tycktes utgå ifrån att det är en enskild ports proportioner
som skall vara rätt när det i verkligheten är summan av alla (1-n st) portars
akustiska luftmassor (som minskar med diametern, men ökar med portens
längd) som måste vara rätt - i förhållande till lådans volym och elementets
parametrar, nota bena.

Men - om man vill kan man istället välja att se portarna som enskildheter,
alltså som jag tror du gjorde! Men kom då ihåg att varje port då bara får en
del av lådan (1/4 om det är 4 portar) att arbeta i. Om du räknar på det så
finner du att du får samma svar oavsett hur du väljer att se det (eftersom
båda synsätten ju är riktiga) - längden måste öka, oavsett om den större
arean uppnås genom större portdiameter eller om det sker genom använ-
dandet av flera portar.

Alltså:

Ökar man en ports längd så ökar BÅDE den faktiska luftmassan, och den
övertransformerade akustiska massan.

Men ökar man arean (t ex genom att öka portens diametern eller genom att
öka antalet portar) så ökar luftens massa, men; den akustiska övertrans-
formerade massan MINSKAR* (Av samma skäl som större bromskolvsarea gör
bromsarna känsligare = mera bromsverkan per tryck på pedalen).

Vh, iö

- - - - -

*Att en komponent i ekvationen som avgör den slutgiltiga aktustiska massan
tll och med är kvadratiskt beror på att rörelseenergin är proportionell mot
hastighetens kvadrat. Och halva arean betyder dubbla hastigheten och där-
med fyrdubbla rörelseenergin för den pumpade luften.

I verkligheten är dock sambandet mera komplext än den enskildheten, och
det blir bara dubbla akustiska massan (av areahalvering) eftersom defakto-
massan ju samtidigt halveras av areaminskningen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-14 19:37

johaneriksson skrev:Bild

Var sån jag syftade på, tror att det även finns för 50 mm.

Se upp i avlopssrörsaffären! Det finns det både korta och långa 90-graderskrökar, åtminstone för 70-rör och uppåt! Förmodar att de långa är att föredra då de ger en större radie och sannolikt också därför påverkar flödet mindre. Så här ser innandömet ut i mina burkar, två långa 90-graderskrökar med tratt i ändarna. Anslutningsröret till baffeln fattas (såklart) på bilden...

Bild

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-15 15:52

Tack för förklaringen! Nu förstår jag just varför :)

Glebster: Jag har läst tråden om dina basmoduler. De blev kanonfina ju! :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Re: Peerless sls 6,5tum

Inläggav ollenorell » 2014-05-14 05:34

Som den antagonist jag är har jag funderat lite över hur omöjligt det egentligen är att bygga basreflexlåda med denna Peerless SLS 6,5" 830946.
Problemet är ju som bekant att få plats med röret i lådan. (Eller en vettig slitsport som man då helst inte veckar)

Med en låda som bilden där bredden bara är så mycket elementet kräver och största måttet (höjd eller vad vi ska kalla det) är 600mm får man plats med åtminstone 500mm rör.
Två stycken 40mm avloppsrör är det på bilden. Innerdia är ungefär 36mm vilket ger 2035mm2 area för två rör.
Två rör skall ju enligt en gammal tråd om basreflexrör klara lite mer luftflöde med samma turbulens.
Om 30mm-rör också har 2mm väggar skulle 4 rör ge 2120mm2.
Lådan på bilden ger en innervolym på 13,7L, men portarna tar 1,5L och elementet lite till, så lådan kanske till och med är för liten.
Dock skulle ju användande av isotermisering öka elementets upplevda lådvolym så det kanske inte är så tokigt.

Slitsport skulle ju även kunna tillämpas längs den långa väggen utan att den skulle behöva veckas!

I en fullregisterhögtalare är det kanske inte så lämplig dimensionering på grund av blåsljud i porten, men skulle blåsljuden komma upp i hörbar nivå vid exempelvis aktiv delning på 120Hz? :)
Bilagor
smalsls.JPG
smalsls.JPG (13.79 KiB) Visad 2850 gånger

Användarvisningsbild
StefanA

Re: Peerless sls 6,5tum

Inläggav StefanA » 2014-05-14 19:06

Intressant!
Jag har just beställt sls 6,5" för att bygga ett litet 2.1 system. Problemet är ju att rymma porten i lådan. Jag har tänkt prova en slitsport med en 90 graders böj. Men jag har inte hunnit börja med nån ritning än.

Det ska bli intressant att höra vad du tycker om den när den är klar!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum