Göra mönsterkort med hjälp av kvartslampa?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-30 20:10

Mich skrev:Är det inte så att man skall undvika vanligt glas, för att det stoppar lite av UV ljuset.
Det är också därför som det brukar vara en glas skiva framför halogen lampor, t.ex. skrivbordslampa.

PS. Har ett svagt minne om detta, men jag kan ha fel.

//Michael

Du har nog helt rätt tror jag. Jag har läst det någonstans har jag för mig. Blir "uv-förlusten" mindre om man har ett så tunnt glas som möjligt? Ska nog satsa på att bygga UV-boxen med riktiga UV-lysrör som är avsedda för detta. Räcker det med ett lysrör, eller ska man ha två? Eller ännu fler...?? Det beror ju givetvis på hur stora kort man tänker göra. Till at börja med så ska jag som sagt bygga Naqref´s LTS-basfilter. Kortet till filtret mäter 100x160 mm. Då kanske det räcker med ett rör...?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-01 11:13

Visst kan man undvika glas men jag har använt glas vid något tillfälle. Tar längre tid.
Man kan köra med en 100W glödlampa också om man ordnar lite luftväxling och kan vänta.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-01 11:35

maal skrev:
Mich skrev:Är det inte så att man skall undvika vanligt glas, för att det stoppar lite av UV ljuset.
Det är också därför som det brukar vara en glas skiva framför halogen lampor, t.ex. skrivbordslampa.

PS. Har ett svagt minne om detta, men jag kan ha fel.

//Michael

Du har nog helt rätt tror jag. Jag har läst det någonstans har jag för mig. Blir "uv-förlusten" mindre om man har ett så tunnt glas som möjligt? Ska nog satsa på att bygga UV-boxen med riktiga UV-lysrör som är avsedda för detta. Räcker det med ett lysrör, eller ska man ha två? Eller ännu fler...?? Det beror ju givetvis på hur stora kort man tänker göra. Till at börja med så ska jag som sagt bygga Naqref´s LTS-basfilter. Kortet till filtret mäter 100x160 mm. Då kanske det räcker med ett rör...?

2 rör, ca 5 cm från "glaset".

Skaffa en akrylglasskiva. En tunn glasskiva av fönsterglas förlänger exponeringen lite, bara.

Kjell&Co har en färdig UVbox för 150x230 mm (räcker för de flesta kort upp till 160x220, eftersom man normalt lämnar 5 mm marginal) som kostar 599. Byggsatsen för en 2rörs (som då klarar lite större kort, kanske 180 x 300??) hamnar på lite mindre, plus då att lådan får man bygga själv. Tänk på att använda tunt glas eller akrylglas i lådans topp.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-12-01 12:39

http://hem.passagen.se/dallespcb/

hobbypulare som gör kretskort.
jag har aldrig beställt av honom själv, men vi har haft en del mailkontakt.

/rickard

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-01 15:54

rikkitikkitavi skrev:http://hem.passagen.se/dallespcb/

hobbypulare som gör kretskort.
jag har aldrig beställt av honom själv, men vi har haft en del mailkontakt.

/rickard

För de enklaste korten verkar det bli billigt...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-12-05 23:18

Naqref™ skrev:Man kan tillägga att en vanlig halogenlampa utstrålar en del UV....

Ska man vara blligast på den säkra sidan så köper man en gammal solarielampa (kanske ett halvkroppsolarie på Myrorna eller nåt för ett par hundra kr) men man kan testa ett vanligt lysrör (som läcker rätt mycket uv-ljus genom det floroscerande skiktet). Jag använde ett halkroppssolarie tidigare. Nu kör jag via Olimex...

Hur länge ska man belysa kortet om man gör som du gjorde, dvs att köra med ett gammalt solarium?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-05 23:47

Naqref™ skrev: Nu kör jag via Olimex...

Det låter bra det där. Men kan du berätta mer. Hur mycket måste man beställa för att få vettiga priser, hur mycket kostar det för hur stora kort?? Leveranstider? Betalningssätt??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-06 09:10

Soundbrigade!

http://www.olimex.com kan vara lämplig läsning. Verkar ligga på från 32 $ för ett enkelsidigt kort. Bulgarien är väl på väg i en EU, men just nu tillkommer kanske tull och moms?

Föregående

Återgå till DIY-forum