Dacron dämpmatta

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-23 13:44

Funderar lite på det här med olika sorters fibrer - 3 eller 4 i Acousto-Q...

Polyestervadd innehåller vanligtvis 2 olika fibrer - den ena har lite högre smälttemperatur för att möjliggöra yttätning. De krusas mekaniskt och kemiskt - detta torde väl innebära 4 olika fibrer/krusningar?

Känner mig inte helt övertygad om att Acousto-Q är en speciell produkt utan anar att det mer handlar om tillämpningen - att använda polyestervadd som dämpmaterial i högtalare...

Skulle det vara så torde den här produkten innehålla än fler varianter av fibrerna:

http://www.yourspares.co.uk/parts/ys153301/damping-material-MDM-3.aspx

I naturmaterial gissar jag att det inte finns två identiska fibrer...

Jag har positiva erfarenheter av att använda 2 eller flera material med olika egenskaper, tex en lite tyngre stenullsmatta med lite fluffig polyester över. Skrev med IÖ om det där en gång och beskedet var väl närmast att om man inte vet vad man gör är det bäst att gardera sig... :wink:

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-23 21:55

Jag börjar nog också luta åt att det kanske inte är så stor skillnad på dom olika typerna av polyester vadd. Det är ju i grunden samma material.
Jag har också kommit fram till att min lilla undersökning inte säger så mycket heller. Den lilla lådan jag använt har ju inte så mycket resonanser och dessutom i ett begränsat frekvensområde mellan 1 och 3 kHz ca som verkar väldigt enkla att dämpa ut.
Ska nog försöka med en större låda nästa gång. Visserligen har ju IÖ presenterat en sån här undersökning i MoLT för några år sedan men det skulle vara intressant att testa lite mer själv.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-23 22:01

Sven Tyrland mätte olika dämpmaterals effektivitet i boken "Konstruktion av en monitorhögtalare" (typ 1974). Vill minnas att han monterade en högtalare änden av ett rör fyllt med dämpmaterian och mätte sedan vad som kom ut i andra änden. Har för mig att 30cm fårull dämpade över 90% ner till 300Hz.

Om dina mätningar inte gav vad du önskade kanske du skulle kika på resonansfrekvensen nästa gång. Tyckte det var den avgörande effekten i R&T´s mätningar.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-25 16:07

Jocke skrev:Sven Tyrland mätte olika dämpmaterals effektivitet i boken "Konstruktion av en monitorhögtalare" (typ 1974). Vill minnas att han monterade en högtalare änden av ett rör fyllt med dämpmaterian och mätte sedan vad som kom ut i andra änden. Har för mig att 30cm fårull dämpade över 90% ner till 300Hz.

Om dina mätningar inte gav vad du önskade kanske du skulle kika på resonansfrekvensen nästa gång. Tyckte det var den avgörande effekten i R&T´s mätningar.

jag tror en sådan mätning kan vara lite vansklig, om man istället för dämpmaterial råkade spruta ut ett tjokt lager fogskum, hur hade man då tolkat mätresultatet? att fogskummet är en bra absorbent eller ett bra tätningsmedel?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-25 17:00

celef skrev:
Jocke skrev:Sven Tyrland mätte olika dämpmaterals effektivitet i boken "Konstruktion av en monitorhögtalare" (typ 1974). Vill minnas att han monterade en högtalare änden av ett rör fyllt med dämpmaterian och mätte sedan vad som kom ut i andra änden. Har för mig att 30cm fårull dämpade över 90% ner till 300Hz.

jag tror en sådan mätning kan vara lite vansklig, om man istället för dämpmaterial råkade spruta ut ett tjokt lager fogskum, hur hade man då tolkat mätresultatet? att fogskummet är en bra absorbent eller ett bra tätningsmedel?

:wink:

Vid tillfälle ska jag repetera och referera resultaten - tyckte det verkade vara högst adekvat när det begav sig!^^

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-25 17:03

celef skrev:

De bra isotermiseringsabsorbenterna sänker resonansfrekvensen i lådan, tror du fogskummet gör det också?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-25 17:21

jag menade bara att mätmetoden nog inte är den bästa, om man helt blockerar gångvägen mellan ljudalstraren och ljudupptagaren (med fogskum eller en mdf-skiva eller sand eller annat) vad är det då man mäter?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-11-25 18:40

Här är en gammal R&T-artikel om "Konstruktion av en monitorhögtalare"
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Föregående

Återgå till DIY-forum