Vad gäller lödning så föresår jag att du skaffar eller lånar utrustning för att fixa det själv. Då lär du ju dig på köpet, och det blir äkta DIY
Moderator: Redaktörer
Om du anger vilka mått (bredd + avst mellan +&- ledare) kabeln har så borde det gå att räkna ut karaktäristisk impedans. (Men jag har ingen formel ihuvudet för det) Förutsatt att ledarna ligger ganska tätt så borde den bli låg, antagligen under 50Ohm. Kapacitansen blir nog inget problem, det är den normalt inte i högtalarkablar.
Vad gäller lödning så föresår jag att du skaffar eller lånar utrustning för att fixa det själv. Då lär du ju dig på köpet, och det blir äkta DIY Smile
tvett skrev:http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#impeqalize
tvett skrev:Hittade länken i en tråd på hf om rc-länkar... hur skiljer sig formlerna åt?
Svante skrev:Syftet med RC-länken är inte att leda bort diskant till jord. Den verkar vid mycket högre frekvenser än så, det handlar om frekvenser där den elektriska våglängden i kabeln är av samma storleksordning som kabelns längd. Megahertz, typ.
Detta är långt över det hörbara området.
Syftet är att göra kabeln till en lättare last för förstärkaren, så att den inte börjar självsvänga (vilket alla förstärkare borde klara utan specialavslutade kablar).
Det är väsensskillnad på RC-länken (=avslutningen) i högtalarkabelsammanhang och RC-länken (=konjugatlänken) i filtersammanhang, och de verkar i helt olika frekvensområden.
Svante skrev:På 1 svarar jag...Nä, jag vet inte vad det ska vara för värden, och det beror på att jag inte kan räkna ut den karaktäristiska impedansen för din kabel. Men om man tar en vanlig kabel, så har den en karaktäristisk impedans på några tiotal ohm, kanske 50 och då ska motståndet R också vara på 50 ohm. Sen ska det motståndet bara vara inkopplat vid riktigt höga frekvenser, säg över 1 MHz. Då ska kondensatorn vara på 1/(2*pi*50*1 000 000)=3 nF. Värdet på kondensatorn är inte kritiskt och värdet på motståndet är inte jättenoga och det blir iaf inte sämre av att sätta dit ett motstånd med fel värde. Är motståndet på 50 ohm och karaktäristiska impedansen på 70 så är det ingen katastrof.
tvett skrev:Mjo jag har läst båda. Det är samma formel och samma krets man använder men vid helt olika frekvenser, right? Var har man lagt frekvensen på hemsidans uträkning?
RogerGustavsson skrev:Formeln för uträkning av RC-värdena har nog visats tidigare. Naqref torde kunna den om inte annat....
RogerGustavsson skrev:Kabelns serieresistans är i princip omöjlig att mäta med ett sådan instrument. Serieresistansen med den kabelarea du anger är oinstressant, den är betydelselös. Det som ska mätas är induktans och kapacitans och då behövs helt andra mätredskap.
JockScott skrev:RogerGustavsson skrev:Kabelns serieresistans är i princip omöjlig att mäta med ett sådan instrument. Serieresistansen med den kabelarea du anger är oinstressant, den är betydelselös. Det som ska mätas är induktans och kapacitans och då behövs helt andra mätredskap.
Jag har tidigare fått intrycket att det är motståndet och induktans som är viktiga då man avgör vilka värden på komponenterna. Motståndet är ju mätt, men lite varierande resultat och induktansen ska väl gå att räkna på med hjälp av kabeldimensionerna?
RogerGustavsson skrev:Naqref använder flera motstånd och kondensatorer då egeninduktansen hos dessa är betydande i det sammanhanget (LTS låginduktiva kabel). Att bara höfta till några värden förstår jag inte vitsen med. Då kan man lika gärna utesluta hela RC-länken. Det finns väl ingen väg runt en npggrann mätning om denna ska få avsedd funktion?
JockScott skrev:RogerGustavsson skrev:Kabelns serieresistans är i princip omöjlig att mäta med ett sådan instrument. Serieresistansen med den kabelarea du anger är oinstressant, den är betydelselös. Det som ska mätas är induktans och kapacitans och då behövs helt andra mätredskap.
Jag har tidigare fått intrycket att det är motståndet och induktans som är viktiga då man avgör vilka värden på komponenterna. Motståndet är ju mätt, men lite varierande resultat och induktansen ska väl gå att räkna på med hjälp av kabeldimensionerna?
JockScott skrev:Någon som nu kan hjälpa mig med rätt värden.
Har köpt en enkel multimeter från Jula (99:-) och mätt motståndet på kablarna. Det varierar väldigt mycket från något enstaka tiotal till kanske upp mot 170 ohm enligt mätaren (varierar hela tiden)
Jag mäter utan att ha kablarna inkopplade i varsin ände av dem...antar att det är så man ska göra eller?
Någon som kan ge tips på värden jag ska gå efter då jag gör denna RC, zobel, konjugatlänk (verkar finnas många namn)?
Kablarna är som sagt också 2,5m långa, 30mm bred kopparfolie 0,1mm tjock. Och isoleringen mellan dem är väl 1-2 mm kanske.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster