Högtalartävling 2007

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-27 19:22

Varit borta ett par dagar och noterar något jag kom på.

OM man skulle dra igång ett högtalarrejs 2007 - kunde man ju sätta en maxkostnad för element och resonera som så; vem bygger ett 7000-kronors delningsfilter till en 300-kronors TB-bas??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-27 22:49

Om man bygger högtalare för 10kkr paret så är troligen filterkostnaden ganska liten del av totala summan. Om man bygger högtalare med element för 1kkr så är troligen filterkostnaden betydligt större andel av totalkostnaden.
Därför anser jag att det är bra om filterkostnaden ingår. Däremot så kan man få slippa räkna kostnader för lim/skruvar/spånskiva/MDF/färg/faner etc.
Om mera lyxiga saker används som t.ex. SD-fötter så bör de dock räknas med.

Ännu viktigare för ett budgetbygge är att man inte skall behöva några specialverktyg. T.ex. användande av svarv är kanske mindre lämpligt.

Jag anser alltså att det är bättre att öka summan än att exkludera viktiga saker från summan. Tjuvkika lite på Bamsefars regler, de har ju visat sig fungera bra i praktiken, så de är nog en bra utgångspunkt.

henko

Inläggav henko » 2007-02-03 14:59

Efter att ha läst igenom förslagen kanske denna regel skulle kunna gälla!?!:

:arrow: alla "passiva" komponenter har max pristak på 1000.-(ska defineras i budgetlista för bygget)

:arrow: byggmaterial exkluderat (vem lägger ner lapparna på det i denna tävling? wellpapp är ju billigt hahaha)

:arrow: bling,bling upp till var och en! fötter, faner, och guldsladdar!!!inget pristak, men inkluderas inte i bedömning!

Allt för att göra tävlingen till en rolig tillställning istället för en uppvisning i vem som har mest pengar! :)

Har vi en överenskommelse eller är jag ute och cyklar? Alltid kul med en diskussion nördar emmellan!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-03 15:11

henko skrev:Allt för att göra tävlingen till en rolig tillställning istället för en uppvisning i vem som har mest pengar! :)

Har vi en överenskommelse eller är jag ute och cyklar? Alltid kul med en diskussion nördar emmellan!

Notera Henko, att jag ska kyssa dina fötter och tillbedja marken du vandrar på för dessa kloka synpunkter.

Jag är lite minimalist/pragmatiker-fascist (*) och gillar små lösningar - enkelt och billigt. Se min glada signatur!

(*) Diyparadise:s forum har en censurfunktion. Den byter ut vissa "fula" ord mot något annat. Men HÄR har funktionen lyckats byta ut personnamnet Dick mot ordet thingy :D
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-03 15:15

Jag är på!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

henko

Inläggav henko » 2007-02-03 15:21

Soundbrigade: tja ibland har man sina stunder :D

Man kan ju alltid tweaka sina byggen i efterhand! och då spendera tills frugan lämnar en...hahaha :?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-03 15:21

Du är på ...... :?: stan, gång, lyset, EPA, dass .... :?:

henko

Inläggav henko » 2007-02-03 15:34

???
har ingen koll själv men en sak vet jag! Ett bygge har tagit form på papper med öppen baffel tendenser! blir billigt! och fult! men det spelar ingen differans, det blir 12" i botten och bredband på hissvåningarna kanske aktivt (beroende på kostnad) och en liten skrika på översta våningen!
KOstnad??

per/st
bas=165.-
mellan=95.-
skrika=49.-
filter=100.-

summa=409.-.

innanför budget!

sladd och högtalarkontakter=24.- + 9.-

summa tutti= 442.-

med en planka att skruva i så hamnar jag under lappen!!!
hehehe på papper dvs...

Föregående

Återgå till DIY-forum