Moderator: Redaktörer
silvervarg skrev:Jag blir lite osäker på vad som bör vara klart och vad som inte skall vara klart i den konsturktion du söker?
Skall det finnas en fullständig beskrivning med att du bara vill köpa element +filterkomonenter?
Nu finns det inte så överdrivet mycket konstruktioner i den prisklassen, speciellt om de skall vara så pass nya att elementen fortfarande går att köpa nya.
Kraniet skrev:varför en sådan definitiv budget? Jag menar man kan ju använda många dyra element och så. Men med tanke på att pris=prestand inte är sant så blir det ju lite haltande. Då blir det ju bara en kosmetisk grej som inte fyller nån funktion ljudmässigt.
Så vad är du egentligen ute efter?
men är syftet att de ska låta bra, se häftiga/dyra ut eller vad? Du kanske har sagt det tidigare i tråden men jag verkar inte kunna se det. Det du har sagt är att du vill ha en topp/underdel och att den gärna får se bra ut, om jag förstått rätt?
Jag tror tex det blir väldigt svårt att överträffa Morellos högtalare i ljudkvalité. Iaf om man ska jämföra med de konstruktörer som räknats upp. Bortsett Ino då fast de går väl inte räkna med kanske.
Med den typen av budget har du ju möjlighet att bygga nåt riktigt seriöst.
Varför bygga kloner av dyra högtalare som inte var speciellt lyckade ens från fabrik?
Kaffekoppen skrev:Speca egna element inom den budgetten![]()
![]()
![]()
Nej, det låter sig sannerliggen inte göras!
Dessutom kan jag verkligen inte hålla med dig om att det skulle saknas bra mellanregister tillgängliga för DIY
JockScott skrev:Med den typen av budget har du ju möjlighet att bygga nåt riktigt seriöst.
Varför bygga kloner av dyra högtalare som inte var speciellt lyckade ens från fabrik?
Max: Har du slarvläst? I början av tråden står det ganska klart och tydligt, jag har inte kunskapen varken teoretiska eller tekniska kunskapen att konstuera en högtalare.
Starta en ny tråd om det isåfall. Här kluddar vi inte vidare på sidorspårMax_Headroom skrev:Kaffekoppen skrev:Speca egna element inom den budgetten![]()
![]()
![]()
Nej, det låter sig sannerliggen inte göras!
Dessutom kan jag verkligen inte hålla med dig om att det skulle saknas bra mellanregister tillgängliga för DIY
Speca egna element (inom vissa ramar, i och för sig):
http://www.flexunits.com/iz.asp?id=4|a|132|||
Tipsa gärna om bra mellanregister för DIY. JBL har nåt, det vet jag, seas har ett, scan speak har väl ett dom också, men båda dom är små, så några höga ljudtryck lär det inte bli...
PHL har, men jag har inga uppgifter om spridning och uppbrytningar. Annars verkar dom intressanta.
Så, visst, det finns. Men samma mängd som basar och diskanter (som det enligt mig finns ganska gott om dugliga) är det inte. Detta trots att det nog är det viktigaste området för att en högtalare ska låte bra. Eller kasnke just därför: Det är svårt att göra bra mellanregisterelement, särskilt om det ska gå att spela högt också, och det ska det ju.
Hej
Ett alternativ kan väl Linkwitz Orion vara? Finns flera i Svedala som byggt, så hjälp borde gå att få.
http://www.linkwitzlab.com/orion_ec.htm
Morello skrev:Nej, det går inte att dela kabinettet eftersom den övre basen arbetar i ett kabinett, vilket sträcker sig upp bakom mellanregistret
Kaffekoppen skrev:Njae Håkan, då måste djupet ändras för att bibehålla samma volym, kabinettresonanser hamnar annorlunda osv..
Morello skrev:Jag måste kontrollera med Ingvar om Ino Audio fortfaramde saluför baselementen.
Har man rum och elektronik som ger mina 3-vägare rättvisa, är det ju ett bra projekt inom ramen för 25 kkr. Tror det kostar runt 20 kkr att bygga ett par.
steveo1234 skrev:Morello skrev:Jag måste kontrollera med Ingvar om Ino Audio fortfaramde saluför baselementen.
Har man rum och elektronik som ger mina 3-vägare rättvisa, är det ju ett bra projekt inom ramen för 25 kkr. Tror det kostar runt 20 kkr att bygga ett par.
Hej!
Vilka krav ställer du då på rum och elektronik enligt ovan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 213 gäster