minimikrodesignmonitor!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-03 15:57

Jag kan tänka mig så här ungefär (inget bestämt):

Först - själva högtalaren. Elementkandidater och tillhörande roliga volym-idéer. Bara så man inte villar bort grundidén!

Sen, en liten vision: Man bygger en lika pytteliten förstärkare i enhetlig design, i princip som en riktig fast minimikro :) Volym, in/ut, on/off.
Fördel - man kan ha förstärkaren till andra småhögtalare..?

Önskedröm: En liten förstärkar"modul" som kan fästas ihop med högtalaren, "snap on".... (och en "dummy"del till andra högtalaren för designsymmetri... eller två små mono-block!? :D hmmm kanske inte hehe)

Eller naturligtvis bygga in om man vill det! (vettigast kanske... om man nu vill vara vettig :) )

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-04 11:30

AMP 3

# Excellent sound!
# Single 12V supply Operation (max 14.7V). Stabilized power not required.
# Works very well of a 12V battery
# Typically 0.05% THD+N @ 2x13W 4Ω, 14.5V
2x25W @ 4Ω, 10% THD+N
2x14W @ 8Ω, 10.0% THD+N
# High Efficiency:
88% @ 13.5W 8Ω
81% @ 25W 4Ω

Från 41hz. På amp6 sitter det bara hålmonterat, har för mig att det är samma som denna annars.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-08 22:20

Bara för allt snack om förstärkare spårade jag ur lite och håller på med en förstärkar-DESIGN (det på insidan är däremot högst ordinärt!) som kommer slå samtliga med häpnad! :mrgreen: *hemligt* Så det där är praktiskt taget i hamn.

Istället så är det största problemet nu själva designidén till småhögtalarna (kan nog tyvärr inte använda samma koncept där). Vill hitta på nåt lite kul där också....!

Annars undrar jag vad som anses om följande element:

Philips 3x8" oval, 125 kr st

Pro Audio 3" 98:- st Väldigt lika ett par jag har hemma i ett par små Altec Lansing bakhögtalare för dator.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-15 17:50

Jag bumpar med en mest teoretisk fråga:

Om man nu har två bredbandselement i en och samma låda/enhet, vad händer om dessa inte är avskiljda från varandra i varsin "volym"?

Skulle det dels överhuvudtaget bli nån vinst med att ha två element i en större volym (än ett i var sin mindre), dels bli en massa missljud/ömsesidig påverkan eller andra konstiga fenomen - ja, vad skulle egentligen hända?

Alltså: Är ett element (överhuvudtaget) i rätt volym precis lika effektivt som två likadana i dubbla volymen?

Samt: vad sker om vänster/höger högtalare tillåts påverka varandra "inifrån volymen" s.a.s. Jag tänker på hur många stereokassetbandspelare är tillverkade, med ett gemensamt skal med två bredbandare i - vad vore bättre? (Om vi talar köksradio och inte hifi :) )

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-15 23:52

Skippa philipsen.

Har du kollat tangband? Dom har en del som fina bredbandare. Lågt pris.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-16 00:02

En smidig sak man kan göra med två identiska bredbandare i samma låda är att rulla av den ena där baffelsteget börjar via en enkel spole. Då slipper man plocka ner nivån med mer advancerad baffelstegskompensering och tjänar känslighet.

Kör du dock båda full-range så får du problem i diskantområdet samt just att du måste dämpa nivån på dom.

Föregående

Återgå till DIY-forum