ollebolle skrev:Jag vill väl uppnå 4ohm på sekundärsidan?
Du har "4 ohm" på sekundärsidan. Det är högtalaren som utgör de fyra ohmen.
Att det står 4 ohm vid vissa av uttagen på sekundärsidan beror på att ...om du kopplar in en last på 4 ohm där så reflekteras den till primärsidan till att bli t.ex. 2500 ohm (för det gula uttaget på sekundärsidan).
att det står 4ohm @ 2500 är alltså bakvänt egentligen. Trafon kan ju inte bestämma vad högtalaren har för impedans. Vettigare vore om det hade stått 2500 @ 4ohm (dvs vid 4 ohms belastning på sekundären får primären en impedans på 2500 ohm, om du kopplat in högtalaren på det gula uttaget på sekundären).
ollebolle skrev:Men vilken impedans vill jag ha på primärsidan?
Det korta och lite tumregelaktiga svaret är: Den impedans som ger dig mest distortionsfri uteffekt.
Jag skulle rekommendera att du sätter dit fyra stycken högtalarkontakter till, så kan du snabbt växla och testa hur det funkar när du kopplar högtalaren till vit, gul, grön eller orange.
För att få ett hum om vilken primärimpedans som är lämplig kan du också kika i PDF-filen som du länkade till.
Under "OPERATING CHARACTERISTICS" -> Pentode section -> A.F. power amplifier, class A... ser du lämplig belastningsimpedans (primärimpedans) där det står "Load resistance".
Det är angivet för två olika arbetsförhållanden (spänningar och strömmar) för röret, och här rekommenderar man alltså 4500ohm alternativt 8000ohm.