Projekt högtalarbygge!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-11-14 12:04

Under 400:-... Den här kanske: http://hifikit.se/index.php?id=2139
Verkar bra enligt "Skrutten" här på forumet.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-19 04:24

admin

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-11-20 11:37

Slartibartfast skrev:http://hifikit.se/show_prod.asp?id=254
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=249

Om det finns några kvar.

[slrt]

Hm, den där rek. delningsfrekvensen, är det inget att bry sig om eller? Jag har sett att flera som har byggt med ca18rly har använt sig av delningsfrekvenser som ligger under den rekomenderade. Vad sätter de rek. delningsfrekvensen efter?

Annars såg den diskanten mycket fin ut för sitt pris! Ljudar den lika bra som det ser ut?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-20 14:39

Under den rekommenderade delningsfrekvensen borde spridningen vara bra, över den börjar man kompromissa.... skulle jag tro

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-11-20 17:10

Kaffekoppen skrev:Under den rekommenderade delningsfrekvensen borde spridningen vara bra, över den börjar man kompromissa.... skulle jag tro

Ahaa, vad dum jag är. Jag har hela tiden läst <4000, vad pinsamt :roll:. Nu får jag ihop allting!

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-12-17 23:06

Har vart inaktiv ett tag, men nu är det dags att beställa! Kör på ca18 rly och diskanten som Slartibart rekomenderade. Lådvolymen kommer nog hamna runt 35 liter och avstämd till ca 29hz. materialet jag tänkt använda är MDF 19 mm!

Bild
Måtten är: H=110 B=21 D=30. Är den för hög och smal? Har detta några negativa verkningar på ljudet? Jag beställer i morgon så kom gärna med invändningar :)!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-17 23:18

CA18RLY har lite "nya" värden... vilka har du tittat på?

Svante har ett program som heter Edge... skicka han ett PM så kanske han kan visa hur man kan leka lite med palceringen av diskanten om du skulle tycka att det vore okej om du flyttade den lite i sidled för att få lite olika avstånd till kanterna.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-19 23:11

Är den för hög och smal? Har detta några negativa verkningar på ljudet?

ja varför är det mode att lådorna ska vara höga å smala? det borde nästan vara akustiskt sämre då det internt blir mindre utrymmen att placera dämpmaterialet på, iaf i elementets omedelbara närhet. jag vill iaf ha dämpmaterial även på sidorna och inte bara bakom elementet och ner i lådan. och en bred låda kan man ju fasa kanterna rejält på och ändå få plats med elementen
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-12-20 00:13

Löptiden till kanten / kanterna är ju a&o Och jag inbillar mig att kort väg till kant lägger ihop kantreflexen bäst med direktljudet. Därav smal baffel?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-12-21 21:31

celef skrev:
Är den för hög och smal? Har detta några negativa verkningar på ljudet?

ja varför är det mode att lådorna ska vara höga å smala? det borde nästan vara akustiskt sämre då det internt blir mindre utrymmen att placera dämpmaterialet på, iaf i elementets omedelbara närhet. jag vill iaf ha dämpmaterial även på sidorna och inte bara bakom elementet och ner i lådan. och en bred låda kan man ju fasa kanterna rejält på och ändå få plats med elementen

Att det är mode har nog med utseendet att göra. Hm, det är sant att det blir mindre dämpning runt elemntet, men den lilla skillnaden detta gör kan väl inte vara påtagligt?

En till grej innan beställningen. Det här med kablar och högtalarfötter, vilken prisklass bör man lägga sig i för att det inte ska "flaskhalsa"?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-12-22 00:14

wert790 skrev:Det här med kablar och högtalarfötter, vilken prisklass bör man lägga sig i för att det inte ska "flaskhalsa"?

sd-fötter och så billiga kablar som möjligt :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-22 01:00

Med dagens heminredningsideal borde väl mer riktverkan vara av godo dåabsortionen och diffrationen för det reflekterade ljudet inte är så stor. Alltså, risk för skrälligt och grötigt ljud i "modert möblerade rum". Lösning: Skicka mer av energin direkt till lyssningsplats. En smal baffel ger mer spridning och alltså motsatt efekt. Men jag tror att det är populärt på grund av att hlgatalren ser mindre ut och inte dominerar möblemanget visuellt så mycket.

Högtalrtassar: SD-fötter kostar väl flera hundra? Jag har anävnt såväl sudd som vanlig möbeltassar. Jag märker ingen skillnad, men kör med SD-fötter ändå, eftersom jag ändå har köpt ett gäng. Se till att högtalaren inte sår direkt på golvet eller på stenhårda fjädrar (kallas "spikes").

Konatkter: Finns en massa olika på elfa och hifikit. Behöver inte vara dyrt alls.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-22 10:39

Haakan_W skrev:sd-fötter och så billiga kablar som möjligt :)

Håkan, när du skriver så billiga kablar som möjligt menar du i stort "vad som helst", även 5mm2 högtalarkabel på SIBA och Börjessons Ljud&Bild?

(Svara JA) :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
bibl

Inläggav bibl » 2007-12-22 13:09

Rekomenderar EKK-Light 1,5mm2 4-ledare på Biltema 98kr för 10m... Funkade suveränt till internkablaget, får dessutom dubblera som högtalarkabel och om man nu tror på bi-wiering så har man ju redan fyra ledare klara :)

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2008-03-14 22:03

Sådärja, nu är projektredovisningen gjord. Blev lite stressigt framåt slutet... Faktum är att den sista komponenten på mitt provisoriska filter löddes dit 15 ( ! ) minuter innan själva redovisningen. Hann inte ens testa dem innan det var dags. Som tur är funkade det, och det lät väldigt bra för att vara så snabbt ihopslängt! Långt över mina förväntningar :)!

Såhär såg det filtret ut:
Bild

Eftersom att det var onogrannt gjort med budgetkomponenter tänkte jag göra om det hela.

Några frågor innan jag sätter igång och beställer hem grejer:

1. Spolar: Jag har tillång till 0,8mm koppartråd att rulla dem med. Räcker det, eller bör jag köpa nått grövre (1,2?)? Har det någon betydelse om lindningen inte ligger perfekt?

2. Kondensatorer: Vad ska jag ha för några?

3. Bör jag kompensera för impedanspeaken på diskanten? Den går upp ca 2 ohm. Blir det någon hörbar försämring?

4. Är det väldigt hörbart om diskanterna inte är fasvända som de ska vara? Har nämligen inte markerat plus och minus på sladdarna :oops:. Vill inte slita på skruvhålen i onödan, de är redan dåliga.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-14 22:34

wert790 skrev:Sådärja, nu är projektredovisningen gjord. Blev lite stressigt framåt slutet... Faktum är att den sista komponenten på mitt provisoriska filter löddes dit 15 ( ! ) minuter innan själva redovisningen. Hann inte ens testa dem innan det var dags. Som tur är funkade det, och det lät väldigt bra för att vara så snabbt ihopslängt! Långt över mina förväntningar :)!

Såhär såg det filtret ut:

Eftersom att det var onogrannt gjort med budgetkomponenter tänkte jag göra om det hela.

Några frågor innan jag sätter igång och beställer hem grejer:

1. Spolar: Jag har tillång till 0,8mm koppartråd att rulla dem med. Räcker det, eller bör jag köpa nått grövre (1,2?)? Har det någon betydelse om lindningen inte ligger perfekt?

2. Kondensatorer: Vad ska jag ha för några?

3. Bör jag kompensera för impedanspeaken på diskanten? Den går upp ca 2 ohm. Blir det någon hörbar försämring?

4. Är det väldigt hörbart om diskanterna inte är fasvända som de ska vara? Har nämligen inte markerat plus och minus på sladdarna :oops:. Vill inte slita på skruvhålen i onödan, de är redan dåliga.

2. Polypropylen MKP (Audyn Cap) från t.ex HiFiKit har bra kvalitet/prisförhållande

4. Det här är viktigaste punkten. Om det är felkopplat spelar inga av dina andra funderingar någon roll, felfasade element fördärvar allt, och kanske allra mest om bara det ena är fel!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-14 22:35

Det är inte så enkelt med alla dessa frågor som eg saknar svar...
Jag tror att din högtalare känns basfattig om den inte står väldigt nära vägg. För filtret är det många gånger viktigare med rätt värden än komponentkvaliten. I fallet med CA18RLY så skulle man kanske vilja ha en spole med grov tråd för att inte elemntets Q skall skjuta ytterligare i höjden. Skulle tippa att ett värde runt 1,6-1,8 mH med 1,4 mm tråd är lämpligt. (Filtret kan du ju tillsvidare sno ifrån granilsson bygge.) 0.8 mm tråd kan vara för grov till diskanten, om så är fallet kopplar man in ett motstånd i serie med spolen.
Polariteten på elementen skall vara rätt som du ritat enligt teorin men eftersom funktionen av beskrivet filter sannolikt inte föjler teorin i praktiken så är det svårt att uttala sig om vad som är bäst - man får helt enkelt prova sig fram. Skruvhålen går nog att fixa med lite lim och tändstickor..
Kompensation för impedans som skjuter i höjden är det som regel ingen större mening med om filtret kan hantera överföringsfunktionen trots felen i impedansen.
Polypropylen kondingar gör oftast inte bort sig.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-14 22:44

http://user.faktiskt.io/grannilsson/Pochette.pdf
Jag såg att det satt en 1.2 mH spole i dessa..

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2008-03-14 23:02

Tack för snabba svar :)!

Skrutten, varför tror du att högtalarna är basfattiga? Övriga sa att det skulle bli för mycket bas om jag dimensionerade högtalarna som det först var tänkt, pga baslyftet i ett mindre rum.

Mina värden till delningsfiltret har jag fått från excelbladet på http://sound.westhost.com/lr-passive.htm. Det är ett sub-bessel-filter. Föreslår du någon annan modell eller metod? Jag har inte riktigt förstått mig på det där med Q, trots att jag läst TLSCB där det nämndes hela tiden. Är det något förhållande mellan resistans/induktans?

Hur kan spolens tråd vara för grov för diskanten? Är det inte resistansen i spolen som kan ställa till med problem?

Jag är som sagt rätt ny inom området, så du får ha överseende med dumma frågor :roll:

EDIT: Är det alltså möjligt att kopiera granilssons filter trots att vi inte använt samma element eller låda? Det skulle i vilket fall kännas tråkigt att inte ha kommit fram till alla värden själv! Någon gång måste man lära sig :)!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-14 23:20

wert790 skrev:Tack för snabba svar :)!

Skrutten, varför tror du att högtalarna är basfattiga? Övriga sa att det skulle bli för mycket bas om jag dimensionerade högtalarna som det först var tänkt, pga baslyftet i ett mindre rum.

Mina värden till delningsfiltret har jag fått från excelbladet på http://sound.westhost.com/lr-passive.htm. Det är ett sub-bessel-filter. Föreslår du någon annan modell eller metod? Jag har inte riktigt förstått mig på det där med Q, trots att jag läst TLSCB där det nämndes hela tiden. Är det något förhållande mellan resistans/induktans?

Hur kan spolens tråd vara för grov för diskanten? Är det inte resistansen i spolen som kan ställa till med problem?

Jag är som sagt rätt ny inom området, så du får ha överseende med dumma frågor :roll:

EDIT: Är det alltså möjligt att kopiera granilssons filter trots att vi inte använt samma element eller låda? Det skulle i vilket fall kännas tråkigt att inte ha kommit fram till alla värden själv! Någon gång måste man lära sig :)!

Hoppsan jag råkade skicka iväg detta på ngt sätt utan kommentar. edit edit...
Jo Basfattiga därför att ingen hänsyn verkar vara tagen till att basen är rundstrålande vid lägrefrekvenser vilket gör ett basfall i direktljudet, runt 3-4dB ökning brukar ge en vettig balans. Om man inte har möjligheter till att mäta upp elementen i lådan innan man skapar delningsfiltret så saknar man mycket information som är grundläggande för att skapa ett filter (det finns dock många som inte håller med om detta). Angående resistansen i spolarna så skall även denna parameter vara i harmoni [s]med[/s] i filtret. Jag vet inte om jag kan förklara allt detta bara så där för det är ju inte helt enkelt för mig heller. Men jag tänker ungefär så här (fortfarande): http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf

Föregående

Återgå till DIY-forum