Bygga egen förstärkare? Behöver tips.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-26 22:37

Efter lite meckande och funderade så måste jag säga att jag är ganska nöjd. Just nu har jag lite problem med ett konstant knäppande, ganska lågt i volym, man hör det på ca en halvmeters avstånd. Detta kan ju helt klart bero på dålig jordning då chassit inte är klart... ligger nu glatt i en pappkartong, monterat på en 4mm aluminium durkplåt. Jordkabeln är dragen direkt till förstärkarkortet så "chassit" är inte jordat. Verkar vara väldigt känsligt för störningar då högtalaren flippade ur när min mobiltelefon ringde.

Angående mitt problem med att bara mellanregistret spelas... jag vet inte riktigt vad jag kan ta till där. Högtalaren jag labbar med är en främre satelit från Logitech Z-5500 datorhögtalare. Jag har kopplat:
Dator>Z-5500>Gainklon>högtalare. Kan gain bli för högt?

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-26 23:50

En sån högtalare har väl bara mellanregister? :)

Har du ett konstant knäppande utan att du spelar? Gissar då på taskig ledningsdragning/jordning och att du har någon elektroniskt styrd apparatur i närheten som hittar in i kretsen.

Ta en bild och posta.. lägg även in krestschema.

/Peter

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2007-12-27 01:08

Ja sant att dom är bredbandare men dom låter annorlunda nu. Så pass att klappningar i musik låter illa.

Angående störningarna... var ganska enkelt att diagnostisera. :oops: Lyfte kartongen med rasket och det blev knäpptyst. Den stod på baslådan/förstärkarmodulen.

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2008-01-14 16:26

Jag har nu försökt koppla in kanal 2. Detta skapade dock stora problem.

Kanal 1 är död. Kanal 2 spelar men med väldigt mycket brus. När jag sysslade med kanal 1 tidigare, så råkade jag kortsluta V- och PG- med multimetern när jag skulle mäta. Varför kanal 2 brusar är jag inte säker. Jordkabeln sitter i CHG i båda korten och dom går ihop med jordstiftet på nätkabelns kontakt. Jag har alltså ingen jordning i chassit då det inte är klart än.

Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon elschema, det enda jag har är den här bilden:

Bild

Komponenterna:
LM3875TF – National Semiconductor chip amplifier 2
1500uF 50v – Panasonic FC Capacitor 4
22k ohm – Caddock MK132 resistor (R2 and RNFB) 4
680 ohm – Riken Ohm 0.5w resistor (R3) 2
220 ohm – Caddock MK132 resistor (R1) 2
MUR860 – On Semiconductor fast diode 8
4.7uF 50v – Black Gate N-type capacitor 2

Jag har en Nuvotem Toriod trafo på 2x18V 225VA.

Jag mäter +25,6V mellan V+ och PG+ samt V- och PG- på förstärkarkorten.

Har ni några tips?

Jag kan inte visuellt se några problem med korten/komponenterna.

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-01-16 23:49

Mäta massor är ett bra sätt att hitta vad som är fel.
Börja med att mäta utan ström för att se om du kan hitta en komponent som är trasig.
Mätningar som skall göras med strömmen på görs lämpligast genom att fästa mätkablarna innan strömmen slås på och tas loss en stund efter att strömmen slagits av.

Mät gärna med så lite som möjligt inkopplat.
Eftersom du tror att du har kortslutit nätdelen i kanal 1 så skulle jag kontrollera dioderna i nätdelen till kanal 1 först.

Användarvisningsbild
Tompa_

Inläggav Tompa_ » 2008-01-17 20:24

silvervarg skrev:Mäta massor är ett bra sätt att hitta vad som är fel.
Börja med att mäta utan ström för att se om du kan hitta en komponent som är trasig.
Mätningar som skall göras med strömmen på görs lämpligast genom att fästa mätkablarna innan strömmen slås på och tas loss en stund efter att strömmen slagits av.

Mät gärna med så lite som möjligt inkopplat.
Eftersom du tror att du har kortslutit nätdelen i kanal 1 så skulle jag kontrollera dioderna i nätdelen till kanal 1 först.

Jag var kanske lite otydlig. Jag har ström fram till båda förstärkarkorten men inget ljud i kanal 1 och dåligt ljud i kanal 2.

MVH
Tommy

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-01-22 23:19

Har du provat att mäta över några enstaka komponenter utan ström?
Tyvärr har du ett helt kretskort med saker på som kan störa, men prova i alla fall att mäta utan ström med så lite som möjligt inkopplat.

T.ex. Mätning över dioderna (diod-läge på multimetern) kan avslöja om någon diod har kortis eller avbrott. Om du t.ex. har avbrott i en diod så kan du få halvvågslikriktat och därmed högre brus.
Prova gärna att byta vilket nätkort som matar vilken modul för att se om felen flyttar sig.

Mätning över elektrolyt-kondensatorer bör avslöja om de är trasiga. Multimetern (i låge ressitansmätninig) skickar ut en liten ström, och den kommer långsamt att ladda upp kondensatorn, så du bör vid hel kondensator se att "motståndet" ökar med tiden.

Rena motstånd är förståss lätta att mäta, men de brukar synas om de blivit brända genom missfärgning, så det är knappt lönt att mäta dem.

Om du mätt allt och det ser bra ut så har du i princip uteslutit allt utom förstärkarchippen, och då är det ganska säkert att dessa är brända.

Återkom gärna med så mycket information du lyckas få ut vid mätningarna som möjligt.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2008-01-23 09:39

En bild underlättar alltid.. alternativt en skiss på hur du koplat allt :)

/JZ

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-01-23 22:27

Värdet på matningsspänningen verkar rätt såvida du har -spänning mellan V- och CHG och +spänning på V+ i förhållande till CHG.
(sätt instruments - anslutning till CHG vid bägge mätningarna)
Med spänningen frånkopplad kan du mäta upp framspänningfallet på likriktar dioderna (som silvervarg redan nämnt) ca 0.6 V(?) ska det vara.
Kolla alla lödningar, att det är ordentligt gjorda.
Kondensatorerna är sannolikt inte trasiga.

Om du behöver hjälp och kan ta dig till Lövånger så kan jag hjälpa dig skicka bara ett PM så.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Föregående

Återgå till DIY-forum