Byta op-ampar - tänker jag rätt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-12 14:14

Som jag ser det är diod D102 felvänd, man utnyttjar inte zenereffekten åt det hållet. Dioden ger här endast 0.6 V och förstärkaren bör alltså klart gå i klass B. Det kan nu vara så att den är felritad, men det kollar du enkelt genom att mäta spänningen över dioden.

Annars kan du labba med att kolla strömmen genom sluttrissorna samtidigt som du löder in en eller två extra dioder (typ 1N4003 eller liknande åt det håll som ritningen visar) samtidigt som du kollar vad du får för ström genom sluttrissorna.
Du bör säkert ha 2 - 3 volt mellan basarna på drivtrissorna för att slippa klass B.

Om du vill ha en koppling som är justerbar kan du "zenerkoppla" en transistor. Det blir två motstånd en pot och en konding samt en transistor som enkelt ersätter din diod. Hela kopplingen är enkel att bygga runt poten.

Om du vill studera slutstegen närmare rekommenderas "Analoga kretsar" utgiven av Liber förlag (9789147 018444) där nästan ett identiskt slutsteg används som exempel.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-12 17:59

snubber skrev: Det kan nu vara så att den är felritad, men det kollar du enkelt genom att mäta spänningen över dioden.

Jag mäter upp 2,1 V över dioden.
Felritad alltså?
Tack för tipset på boken. Den ska jag skaffa via biblioteket.
M v h

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-12 18:24

Kjell_Kranzberg skrev:Jag mäter upp 2,1 V över dioden.

Testa med att lägga till en extra diod i serie med den första så du höjer spänningen till 2.1 + 0.6 = 2.7 V. Samtidigt kollar du kollektorströmmen till en av slutrissorna. Blir det någon värme i sluttrissorna i tomgång? Med en extra diod bör du märka en tydlig skillnad i tomgångsvärme.
Leif

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-12 19:01

snubber skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:Jag mäter upp 2,1 V över dioden.

Testa med att lägga till en extra diod i serie med den första så du höjer spänningen till 2.1 + 0.6 = 2.7 V. Samtidigt kollar du kollektorströmmen till en av slutrissorna. Blir det någon värme i sluttrissorna i tomgång? Med en extra diod bör du märka en tydlig skillnad i tomgångsvärme.

Tack Leif!

En zenerdiod eller en 1N4003?

Det finns redan plats på kortet i form av ledningbanor och hål för tre dioder i serie.

Men... Jag har jämfört kopplingsschemat med kortet. På kortet har
R 137 och dioden bytt plats med varandra. Betydelsefullt?
Den tryckta diodsymbolen på kortet är vänd åt samma håll som på schemat.
Diodens vita band är vänt så att det stämmer överens med diodsymbolens streck.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-12 19:54

Mm, nu vill det till att det finns termisk koppling mellan diod (-erna) och kyflänsen om man börjar labba med tomgångsströmmen. Det är ju så att framspänningsfallet sjunker med ökande temperatur. Om trissorna blir varma utan att dioderna blir det så kommer tomgångsströmmen att öka och då ökar värmeutvecklingen ytterligare.

Här finns det risk att det skenar om det inte finns god termisk kontakt mellan trissor och dioder.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-12 20:08

Kjell_Kranzberg skrev:En zenerdiod eller en 1N4003?
På kortet har R137 och dioden bytt plats med varandra. Betydelsefullt?
Den tryckta diodsymbolen på kortet är vänd åt samma håll som på schemat.
Diodens vita band är vänt så att det stämmer överens med diodsymbolens streck.

1N4003 eller motsvarande funkar bra, som schemat är ritat skulle jag vilja vända dioden om för att utnyttja zenereffekten, det viktiga är att du ser att viloströmmen ökar genom sluttrissorna. Ordningen på komponenterna är inte viktig, men det bör finnas en termisk koppling mellan kylflänsen och dioden/dioderna för att undvika lavineffekter, men under labbandet är det initialt inte viktigt då du säkert har god koll på ev värmeutveckling.

Jag vet inte vad du har för labmöjligheter, men om du har tillgång till ett strömbegränsat aggregat så kan det vara praktiskt ifall du får en väldigt hög drivström. Det finns ingen resistans i serie med emittrarna, normalt sätter man en liten resistans där för att jämna ut termiska effekter och slippa matchning. Annars matar likriktare och elyter allt vad de kan. Och det finns en del joule i lytarna som kan ställa till det om du inte har koll på drivströmmen.

Jag hade en förstärkare med i stort sätt identisk uppbyggnad där jag höjde strömmen till över 0.5 A innan jag blev nöjd med ljudet, mao körde jag slutsteget i klass A större delen. (varmt blev det oxo)
Leif

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-13 22:14

Tack Svante och Leif för hjälp och tips. :)

Nästa steg blir att studera boken du rekommenderade, Leif.
Seriemotstånd på effekttrissornas emittrar: Ja, det har jag undrat över varför sådana inte finns där. 0,33 ohm kanske är ett vettigt värde.
Likaså har jag undrat över varför zenerdioden inte sitter på kylelementet i 2235:an. I andra kopplingar jag studerat gör den det.
Men stärkaren får spela som den är ett tag till. Först ska boken läsas.
:)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-13 22:34

Kjell_Kranzberg skrev:Tack Svante och Leif för hjälp och tips. :)

Nästa steg blir att studera boken du rekommenderade, Leif.
Seriemotstånd på effekttrissornas emittrar: Ja, det har jag undrat över varför sådana inte finns där. 0,33 ohm kanske är ett vettigt värde.
Likaså har jag undrat över varför zenerdioden inte sitter på kylelementet i 2235:an. I andra kopplingar jag studerat gör den det.
Men stärkaren får spela som den är ett tag till. Först ska boken läsas.
:)

Alltså, behovet av termisk koppling ökar med tomgångsströmmen. Det kan tänkas att tomgångsströmmen är så låg att det inte skenar, men att man skulle minska distorsionen genom att höja den. Då skulle förmodligen god termisk koppling vara ett måste.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-15 06:01

Tack för all hjläp.
Jag har beställt boken. Kommer väl snart hoppas jag. Innan dess ska jag köpa dioder som Leif föreslog, och löda in dem.
M v h

Föregående

Återgå till DIY-forum