Thomas_A skrev:Morello,
låter de annorlunda (mindre ljust) nu?
T
Nja, en smula bara
Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Morello,
låter de annorlunda (mindre ljust) nu?
T
Max_Headroom skrev:I själva verket är det högst naturligt att känsligheten hos baselement ökar vid höga frekvenser
Ja, tyvärr. Det passar dåligt med tanke på baffelns inverkan, tycker jag. Det hade varit lämpligt om känsligheten minskade en del istället. Men nu har vi den fysik vi har och det är liksom bara att gilla läget.
Den bas som jag använder i mina högatlare har dessutom uppbrytningsproblem i området 1-2 kHz (precis som många andra 8"are). Det gillar jag inte heller, men jag har fösökt jobba mig runt problemen med hjälp av ett knepigt filter istället.Rak frekvensgången hos elementen som enskildhet är inte alltid en positiv egenskap
Nej, men det är ju ganska många saker man måste väga in vid bedömningen av vilket element man ska använda. Kan jag slippa en topp i diskanten gör jag gärna det. I alla fall om jag ska använda högtalren själv.
Elementet kan drivas mer högohmigt, filtrets dominerande poler kan ha lågt Q-värde (flackt övergångsband) samt att den högre känsligheten svarar mot högre verkningsgrad, vilket i sin tur innebär mindre uppvärmning av bobinen och därmed mindre termisk modulation
Användare som besöker denna kategori: sammel och 236 gäster