DIY-projekt - Lite större högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-16 21:36

Thomas_A skrev:Morello,

låter de annorlunda (mindre ljust) nu?

T

Nja, en smula bara 8) Basregistret har lite mer substans samt att det låter renare. Det senare kan förklaras med att membranrörelsen runt avstämningsfrekvensen är mindre :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-16 21:39

Max_Headroom skrev:
I själva verket är det högst naturligt att känsligheten hos baselement ökar vid höga frekvenser

Ja, tyvärr. Det passar dåligt med tanke på baffelns inverkan, tycker jag. Det hade varit lämpligt om känsligheten minskade en del istället. Men nu har vi den fysik vi har och det är liksom bara att gilla läget.
Den bas som jag använder i mina högatlare har dessutom uppbrytningsproblem i området 1-2 kHz (precis som många andra 8"are). Det gillar jag inte heller, men jag har fösökt jobba mig runt problemen med hjälp av ett knepigt filter istället.

Rak frekvensgången hos elementen som enskildhet är inte alltid en positiv egenskap

Nej, men det är ju ganska många saker man måste väga in vid bedömningen av vilket element man ska använda. Kan jag slippa en topp i diskanten gör jag gärna det. I alla fall om jag ska använda högtalren själv.

Jag ser inte den tilltagande känsligheten som ett problem, snarast tvärtom. Elementet kan drivas mer högohmigt, filtrets dominerande poler kan ha lågt Q-värde (flackt övergångsband) samt att den högre känsligheten svarar mot högre verkningsgrad, vilket i sin tur innebär mindre uppvärmning av bobinen och därmed mindre termisk modulation 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-16 23:53

morello:

Elementet kan drivas mer högohmigt, filtrets dominerande poler kan ha lågt Q-värde (flackt övergångsband) samt att den högre känsligheten svarar mot högre verkningsgrad, vilket i sin tur innebär mindre uppvärmning av bobinen och därmed mindre termisk modulation

Jag kör redan med flacka filter. Uppvärmningen av talspolen är inget problem heller, i mitt fall (54 mm i diameter = stor yta => bättre kylning). Bättre verkningsgrad? Tja, som det är nu så måste jag ju dämpa bort den bättre verkningsgraden för att kompensera för baffeln, så jag tycker inte att jag vinner något direkt... Jag hade gärna haft minus 3 till 4 dB i känslighet med start för avrullningen vid 500 Hz, då hade jag sluppit en jätte-spole i delningsfiltret + en fet konding.
Mer högohmig driving är ju inte dumt, däremot. Det vill jag se mer av.

En variant hade ju varit att ha ett till baselement och låta det rulla av vid 500 Hz, men den lösningen får bli på nästa bygge.

Föregående

Återgå till DIY-forum