basreflex rör och port

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-03 22:29

Som sagt, använd flera "små" för att få upp längd och volym istället. Det blir enklast så.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 22:37

du har ju såklart helt rätt, att använda fler rör löser ju mitt problem på ett elegant sätt, men jag förstår fortfarande inte om det är najs eller bajs med bara ett stort borrhål i lådväggen
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-03 22:51

Ett stort borrhål i baffeln utan rör riskerar att få avstämningen för högt upp i frekvens, vilket inte är bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 23:01

:) jo jag vet, det, men utöver det, då, kan det vara så att det läcker ut mer ljud via hålet än via hål med ett rör? asch, jag får prova mig fram helt enkelt

föresten, om man överstyr en port, vad händer egentligen, slutar porten att fungera eller förskjuts avstämningsfrekvensen bara?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-03 23:14

celef skrev::) jo jag vet, det, men utöver det, då, kan det vara så att det läcker ut mer ljud via hålet än via hål med ett rör? asch, jag får prova mig fram helt enkelt

föresten, om man överstyr en port, vad händer egentligen, slutar porten att fungera eller förskjuts avstämningsfrekvensen bara?

Överstyrning innebär väl att luften upphör att strömma laminärt, dvs den strömmar turbulent. Då kan du inte längre förutsäga dess beteende.

Första orgelpipsresonansen kan du beräkna utifrån f = c/(2L) där L = rörlängd. Om resonansen ligger inom portens arbetsområde får du fundera på om den är acceptabel eller måste åtgärdas.
11010000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-04 00:07

paa skrev:
celef skrev:nämen nu är jag ju ännu mera lost...

Jo, jag har för mig att Isidor(?) någon gång förklarat att man inte vill att röret ska pumpa så mycket mer än 1/4 av sin volym, eller 1/2 p-p. Förklaringen är bortglömd...
I vilket fall betyder det att porten måste innehålla en hel del luft.

vad betyder det, 1/4 relativt vadå? och hur mycket är en hel del luft?

Jag tror att det inte var Isidor utan Svante som påpekade att inte all luft ska kastas ur porten vid full utstyrning. Eller så var det båda? Kanske Svante kan utveckla dom tankarna här?

Ja, alltså, det där är en gammal tumregel som jag hittade på för länge sen. Tanken är så här: En överstyrd port så bildas det en stråle luft i utblåsarfasen, och luftmassans rörelseenergi följer med luften. I insugsfasen så tas i stället luften från alla riktningar, och man känner därmed inte av rörelseenergin som man gav luftpluggen. Porten "känns" därmed inte som en massa inifrån lådan.

Om man däremot lyckas få majoriteten av luftmassan att stanna kvar inuti porten så blir inte effekten lika uttalad. Visserligen blir det fortfarande en lyftplugg som åker iväg, men inifrån lådan känner man ändå av majoriteten av rörelseenergin, eftersom majoriteten av luften finns i kvar röret.

Jag hittade på en tumregel som sa att röret ska innehålla 10 ggr mer luft än elementet kan pumpa. Den baserades på att i en butterworthdimensionering så behöver porten kunna pumpa 3 ggr mer luft än elementet behöver vid någon frekvens över fh. Kvar blir då en marginal på 3,3 ggr, dvs ungefär 2/3 av luften finns kvar i röret vid full utstyrning.

I Basta! finns en gräns som talar om hur stor del av luften som ska stanna i röret. Utifrån den och flera andra gränser kan man räkna ut en maxnivå (MOL) som högtalaren kan prestera för varje frekvens.

I någon mening har tumregeln samma syfte som att sätta en gräns på hastigheten i porten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-04 00:08

celef skrev:som simulerar portars egenskaper? jag har såklart inte kollat men inte finns det program som uppvisar pipresonanser eller illa vald placering av port och rör heller?

Pipresonanser finns i Basta!.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-04 00:11

celef skrev:du har ju såklart helt rätt, att använda fler rör löser ju mitt problem på ett elegant sätt, men jag förstår fortfarande inte om det är najs eller bajs med bara ett stort borrhål i lådväggen

Vanligtvis det senare.

För en normal lådvolym och avstämning blir hålet väldigt litet och då kommer det att bli överstyrt. Det ska till en stor låda och hög avstämning för att det ska kunna vara ett stort hål. Såna system brukar dessutom ha kapabla element, vilket ytterligare ökar överstyrningsrisken...

Nä. Inte najs.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-04 09:54

tack då har jag fått mina svar :)
Bikinitider

Föregående

Återgå till DIY-forum