Moderator: Redaktörer
celef skrev::) jo jag vet, det, men utöver det, då, kan det vara så att det läcker ut mer ljud via hålet än via hål med ett rör? asch, jag får prova mig fram helt enkelt
föresten, om man överstyr en port, vad händer egentligen, slutar porten att fungera eller förskjuts avstämningsfrekvensen bara?
paa skrev:celef skrev:nämen nu är jag ju ännu mera lost...Jo, jag har för mig att Isidor(?) någon gång förklarat att man inte vill att röret ska pumpa så mycket mer än 1/4 av sin volym, eller 1/2 p-p. Förklaringen är bortglömd...
I vilket fall betyder det att porten måste innehålla en hel del luft.
vad betyder det, 1/4 relativt vadå? och hur mycket är en hel del luft?
Jag tror att det inte var Isidor utan Svante som påpekade att inte all luft ska kastas ur porten vid full utstyrning. Eller så var det båda? Kanske Svante kan utveckla dom tankarna här?
celef skrev:som simulerar portars egenskaper? jag har såklart inte kollat men inte finns det program som uppvisar pipresonanser eller illa vald placering av port och rör heller?
celef skrev:du har ju såklart helt rätt, att använda fler rör löser ju mitt problem på ett elegant sätt, men jag förstår fortfarande inte om det är najs eller bajs med bara ett stort borrhål i lådväggen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster