Det här med överhandsfräsar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-18 11:55

Vad skall man (har ni) ha för en arbetsbänk när man fräser?

Blir man glad av en sån här?

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-25 22:14

peetwa skrev:Vad skall man (har ni) ha för en arbetsbänk när man fräser?

Blir man glad av en sån här?

Bild

Jag har en liknande, och den funkar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
FinnGus

25% på Coopbygg i helgen

Inläggav FinnGus » 2009-05-06 11:35

Läste i en lokaltidning att CoopBygg kommer att ha "Byggdagar" i helgen, med bl.a. 25% rabatt på B&Dverktyg, så om man inte köpt sig en överhandsfräs ännu, kan det vara dags att masa sig dit och plocka upp en förmånligt. Har för mig att normalpriset på Coop ligger på 800,- el. 900,- sek, så det blir ju en liten nätt rabatt.
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-05-06 12:59

Själv vill jag ha en spärr på maskinen eftersom jag vid några tillfällen grabbat tag i maskinen med en hand och råkat trycka in startknappen varvid maskinen gjort ett kast. Dessbättre klarade jag mig med en avskalad nagel och en mindre sårskada på fingret.
Jag har ett fräsbord där maskinen skall monteras upp och ner, vilket resulterat att maskinen sugit in damm vilket i sin tur resulterar att vingarna i kyl fläkten gått och maskinen blivit överhettad.

Användarvisningsbild
CESH

Inläggav CESH » 2009-05-08 23:26

Jo detta med fräsar kan man skriva mycket om. Själv har jag haft flera olika och är av den åsikten att man kan köpa vad man har pengar till. Hade jag mycket över skulle jag satsa på festo eller dewalt, eller kanske Bosch GMF 1400 CE. Det finns många som håller hög kvalitet.( och höga priser)
Men för att göra nedfräsningar i MDF klarar man sig med enklare maskiner. Jag köpte en maskin på Jula för 250 kr och den har jag fräst flera km med. Jo det är sant jag har gjort en massa solstolar som jag rundat kanter på och det blev flera km. ( men nu är den på väg att ge upp)
För den som är ute efter kvalitet kan jag rekommendera följande sidor:

www.toolbox.se
www.woodworking.se

Stefan

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-01-28 18:25

tänkte jag skulle ta upp denna tråd lite då jag ska köpa en fräs. någon som kan rekomendera någon? runt tusenlappen? skulle vilja att de gick att köpa/följde med en jigg för att fräsa runda hål men.

någon som kan rekomendera?

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-01-28 18:55

Hej jag skulle rekomendera med att försöka få tag i en begangnad

ELU MOF96 E= electronic varvtalsreglering maskinen har gått ur tiden

för länge sedan men det går fortfarande att få tag i reservdelar till den

då det är ungefär samma saker till Dewault,.

Jag har en sådan utan varvtalsreglering och det var inga problem

med reservdelar trotts att maskinen är mer än tjugo år gammal och

det är knappt något glapp i styrlederna

mvh Lasse-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-28 20:13

jag skulle rekommendera Bosch POF 1400. Kostar cirka 1400kr och är nog det bästa du kan hitta i prisklassen. Den är tex ensam om att kunna finjustera djupet efter att du låst fast.

Har en sån själv och använt en del andra verktyg ur Bosch gröna serie. Det är bra kvalité i dom grejorna trots det lägre priset.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-01-28 23:50

tackar:) ska ta en titt på boschen:)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-30 12:14

Koffe skrev:Vad har man en överhandsfräs till? (ärlig och uppriktig fråga)

Ja det undrar jag också. Jag vet inte vad för slags fräs det är?
En fräs som man fräser över handen med ????

Själv har jag en handöverfräs, ja faktiskt två st.

Det är en handhållen överfräs, överfräs för att stålet sitter monterat i överkant, handöverfräs för att den att den är handhållen.

Överfräs:
Bild

Underfräs (men brukar oftare kallas vertikalfräs):
Bild

Handöverfräs:
Bild

Handunderfräs (eller handvertikalfräs) har jag aldrig sett.
Tror då inte att det finns.

Överhandsfräs har jag ofta hört talas om, men jag har fått för mig att det är ett felaktigt namn bara. 8)
Senast redigerad av aisopos 2012-07-02 08:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-30 12:19

Kraniet skrev:jag skulle rekommendera Bosch POF 1400. Kostar cirka 1400kr och är nog det bästa du kan hitta i prisklassen. Den är tex ensam om att kunna finjustera djupet efter att du låst fast.

Har en sån själv och använt en del andra verktyg ur Bosch gröna serie. Det är bra kvalité i dom grejorna trots det lägre priset.

Just POF1400 ACE framhålls gång på gång som det bästa budgetvalet, på alla möjliga ställen. Själv har jag aldrig provat någon sådan. Har själv en Blå bosch 900-nånting. Den gröna POF 1400 ACE har ungefär samma funktioner så jag tror jag skulle kunnat varit rätt nöjd med en sådan också.

ACE = mjukstart och varvtalsreglering = mycket bra att ha.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-30 13:14

Kraniet skrev:jag skulle rekommendera Bosch POF 1400. Kostar cirka 1400kr och är nog det bästa du kan hitta i prisklassen. Den är tex ensam om att kunna finjustera djupet efter att du låst fast.

jag saknar den funktionen på min billig-skräp-fräs men trodde att den funktionen var vanlig på alla utom billiga-skräp-fräsar, men så är alltså inte fallet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-30 13:14

aisopos skrev:Överhandsfräs har jag ofta hört talas om, men jag har fått för mig att det är ett felaktigt namn bara. 8)

Jo, det är nog som med "sekundmeter", felaktigt men ändå allmänt använt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-30 13:24

paa skrev:
aisopos skrev:Överhandsfräs har jag ofta hört talas om, men jag har fått för mig att det är ett felaktigt namn bara. 8)

:oops: :oops:
Som jag brukar, helt felaktigt, säga ... :oops: :oops:

Och får höra det påpekas ibland också. :)

Ja dessa ordpoliser, vad ska göra med dom. :lol:

edit: Men nu fick jag missionera lite i alla fall, så jag sitter nöjd idag.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-01-30 14:37

snor tråden, som påpassligt nog bumpats upp!;

Hur gör ni när ni ska fräsa ner något med udda form, till exempel en Bild

Klart att det går att få till på frihand, kanske, men går det att skapa en mall för det ?
jag fräser inte gärna 32 sånna på raken på fri hand ...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-01-30 14:57

Gör en mall och använd ett kopierstål är den enklaste lösningen,
definitivt den effektivaste om man ska göra många.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-30 14:57

Om man gör en mall som går mot kopierflänshalsen så borde det väl funka bra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-30 15:07

Finns någon bild på hur detta ser ut?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-30 15:17

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-02-10 00:35

Ett lite annorlunda tillvägagångssätt:

http://www.exquisiteaudio.com/index.php ... 7&Itemid=9

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-02-21 18:27

Någon som har några erfarenheter eller åsikter om Trend T11EK?

Är på jakt efter en ny fräs som 1) tar skaft upp till 1/2", 2) tar stål med D=70mm,
3) har höjdjustering från undersidan, samt 4) finjustering för djupled och för sidoanhåll.

Finns det fler som fyller mina kriterier?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-02-22 14:27

Vad gäller 2) så klarar nog "aluminiumfoten" i Bosch GOF2000 70 mm stål (även om plastplattan har ca 50 mm dia, men det går nog att "fräsa upp")

Förklara 3)...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-05-04 14:03

Först: 3'an ovan tror jag är att det skall vara möjligt att justera djupet uppifrån när den sitter uppåner i fräsbord.
Bild

Nu över till mina frågor. Jag skulle behöva en större fräs som tar frässtål med 57mm i diamater. Har bara hittat T11 som tar detta (enligt spec). De flesta specar inte hur stora frässtål det går att använda. Jag funderar i och för sig på att göra en egen fotplatta så att det går att använda stora fräsar ändå.

Är Trend T11EK är riktig kvalitetsmaskin? Tänker främst på toleranser/glapp och höjdinställning.
Hittar den bara med ½" chuck. Så jag får köpa till 8 och 12 mm spännhylsor, de är inte gratis. Verkar finnas tillgång av reservdelar.

Känner någon till Triton?
Hur är det med kvalite och toleranser på Triton TRA001 (TRB001)?
Finns sprängskiss och reservdelar, vet ej hur enkelt det är att köpa delar i praktiken.

AEG MF1400KE har jag spanat in och har på önskelistan. Notera speciellt spånsug grejorna som följer med.

PS. W&W har 20% rabatt i helgen, då känns det frestande att köpa en Festool OF 1400 EBQ-Plus.

//Michael

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-07-01 14:29

Någon som har erfarenhet av Bosch POF1400? Har en som börjar få ett par år på nacken , och har nu börjat kärva vid nersänkning. Antar att det finns ett sätt att smörja upp den men hittar inte något i manualen och vill helst inte börja slita bort skyddsbälgar på måfå...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-07-01 14:43

Aerob skrev:Någon som har erfarenhet av Bosch POF1400? Har en som börjar få ett par år på nacken , och har nu börjat kärva vid nersänkning. Antar att det finns ett sätt att smörja upp den men hittar inte något i manualen och vill helst inte börja slita bort skyddsbälgar på måfå...

Det gjorde min nästan omgående. Tippar att det läcker in damm genom bälgen och den är inte att leka med när man ska få den på plats. En släppte en gång med mycket svära som följd. Jag har inte gjort något åt kärvandet även om det är irriterande men jag tippar att en rengöring med t.ex. något fettlösande skulle funka och sen fetta in stängerna igen med något nytt vettigt fett.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-02 08:16

paa skrev:

Vad är det för fel på begreppet "sekundmeter" ? :oops:
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-07-02 08:22

steveo1234 skrev:
paa skrev:

Korrekt enhet är m/s. Som tur är hör man aldrig uttrycket "timmekilometer" istället för km/h. :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-02 08:44

misanplass skrev:
steveo1234 skrev:
paa skrev:

Korrekt enhet är m/s. Som tur är hör man aldrig uttrycket "timmekilometer" istället för km/h. :)

Ah ok. Jag tänkte (helt felatktigt) på begreppet sekund*meter. Dvs, produkten. Nu förstår jag (och håller med)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-02 09:06

misanplass skrev:
steveo1234 skrev:
paa skrev:

Men väl minutliter...

Sekundmeter är väletablerat språkhistoriskt, vilket inte timmekilometer är. Jag tror inte någon som använder sekundmeter skulle få för sig att skapa nya kombinationer enligt samma koncept heller. Sekundmeter har fördelen att det är lättsagt - meter per sekund är mera staccato. Vill man ha flyt så säger man då snarare "meter i sekunden" vilket borde få lika mycket ragg rest på språkpetmätern...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2012-07-02 21:43

steveo1234 skrev:
paa skrev:

En överfräs:
Bild

Samma sorts maskin som man håller i handen får prefixet hand och det blir handöverfräs. Gräsklippare t ex heter ju inte gräshandklippare om man drar dem för hand, gräsåkklippare om de är självgående osv. Av någon anledning så har överhandsfräs blivit vedertaget och handöverfräsar brukar kallas överhandsfräsar i kataloger.

Klar OT, men vafan det är ju det mesta här ändå.

Föregående

Återgå till DIY-forum