Moderator: Redaktörer
andershelin skrev:Var får man tag i detta snygga tyg? Postorder någonstans kanske?
Anders
Xor skrev:Alexi skrev:Är du inte orolig att glasullen ska sippra ut och spridas i rummet så det kliar?
Hmm.. Nej, inte förrän nu.![]()
Är det nånting som lätt blir luftburet även då den är instängd i lakansväv?
Helmut skrev:Är det ofarligt att använda glasull och stenull inomhus? Läste ett annat forum där man avrådde från att använda skivorna inomhus eftersom det inte finns någon undersökning som garanterar att fiber från skivorna är ofarliga.
Finns det några likheter mellan fiber från asbest, glasull och stenull?
Jag funderar själv på att byta ut mot tjockare mattor och använda bitar av mattan i skärmarna. Ev. skall jag hänga upp mattbitar i taket.
Funderade också på att använda de självhäftande mattorna men plast är inte direkt en hälsokur eftersom den avger skadliga lösningsmedel.
Xor skrev:Annars finns det nu på bauhaus en skiva som är gjord av cellulosa.
Denna var en dröm att arbeta med, inget damm och inget kliande över huvud taget..
Den ska tydligen även mäta rätt bra för dämpning enligt IÖ.
The-Master skrev:Xor skrev:Annars finns det nu på bauhaus en skiva som är gjord av cellulosa.
Denna var en dröm att arbeta med, inget damm och inget kliande över huvud taget..
Den ska tydligen även mäta rätt bra för dämpning enligt IÖ.
Och den skivan heter???
Chopha skrev:Onekligen intressant, hur ser mätningarna ut på dem och vad kostar de?
Xor skrev:Ahh! Jag hittade dock kvittot (tack vare en ordningsam fru).
Skivorna heter Vital och lite googlande ger följande adress:
http://www.vitalfinland.fi/sweden/sidor/produkter/
Denon99 skrev:Istället för Piano skulle jag rekomendera Isover VVS-30 som är en stapelfiberskiva som inte fäller lika mycket. Är en av de bättre ljudabsorbenterna i denna kategori, faktiskt.
celef skrev:den där cellulosaskivan verkar ju inte helt optimal, "låg luftgenomtränglighet" rimmar väl illa med en ljudabsorbent?
isovers vvs-skiva 35 verkar vara den mest populära skivan men med minst antal användare, för att den är lite bökig att få tag på
celef skrev:isovers vvs-skiva 35
Användare som besöker denna kategori: doppler och 27 gäster