Moderator: Redaktörer
PeterAkemark skrev:Hade inte Svante gjort något försök med något smått som gick långt ned och med ett ljudtryck som en nysande myra!
RogerGustavsson skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Robinson-Dadson_curves
DrBoar skrev:Till den ohörbara basens försvar![]()
KEF visade med sina aktiva monster (de med 4 x12" per låda) att rak frekvensgång i lågbasen var bra för återgivning av musik utan djupbas.
Orsaken var fasvridningen som börjar en bit innan basfallet blir dramatiskt. Då en given fasvridnings korresponderande tidsförkjutning är omvänt proportionell mot frekvensen så barkar det iväg duktigt vid låga frekvenser.
DrBoar skrev:Så att ha en 4" driver som går spikrakt till 20 Hz kan vara bättre än en som faller vid 80 Hz. Fast paradoxalt nog bara om musiken inte har något bas under 100 Hz, för om den har det lär elementfladdret orsaka både olinjäritet i allmänhet och dopplerdistortion.
Men så länge det inte finns bas så vinner man på att elementet är rakt i basen
IngOehman skrev:Orsaken är faktiskt i huvudsak tonkurvan själv!
Det du redovisar är ett mycket bra exempel på "dålig vetenskap"
(inte från din sida utan från den som dragit slutsatsen). Alltså att
man först sätter upp felaktiga kriterier, och sedan drar en deduktiv
slutsats från dem.
Så får man inte göra, och denna gång blev det fel.
Det är inte alls fasvridningen som är huvudskäl till att man typiskt
hör skillnad mellan en högtalare som går ned till säg 50 Hz och en
så går ned till 15 Hz, på programmaterial som inte har några instru-
ment alls med grundtoner djupare än säg 100 Hz.
Det beror på att alla transienta ljud har ett kontinuerligt spektrum,
och alltså ger ifrån sig, ehuru i förekommande fall mycket svaga,
men ändock ljud - vid åtskilligt mycket lägre frekvenser än dem som
man kanske ansåg vara instrumentets spektrum.
IngOehman skrev:Och det grämer mig ju lite, eftersom det ju är så kul att visa sin^2
pulssvaret från de egna högtalarna <snip>
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 217 gäster