Gruppköp:DRV134 från Farnell*Inte aktuellt, diskussioner nu!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2008-11-30 16:21

Mich skrev:Det beror på vad du menar med balancerad. Du kan inte få två obalancerade ut från kretsen.

//Michael

Jag menar det jag skriver! :wink: Kan jag köra in en obalanserad signal (RCA) och får ut den balanserad (XLR)?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-11-30 18:41

Ulew skrev:Jag menar det jag skriver! :wink: Kan jag köra in en obalanserad signal (RCA) och får ut den balanserad (XLR)?

Kort svar: Ja
Långt svar, finns ovan i tråden.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-11-30 18:53

Funderade på hur det kan tänkas se ut i en simulering. Här är en DRV134 där signalen tas ut på + utgången och relativt jord. Med den negativa signalen i luften, respektive till jord. Utgången belastad med ett motstånd, i verkligheten så är det ju lite kapacitiv belastning också. Med reservation för att denna bild kanske inte är representativ för verkligheten.
Bild

En sak som jag funderat lite på (och några andra på jobbet) är om DRV134 kunde användas till att skapa en se signal en bit bort (i det fallet i olika lådor). Genom att jorda negativa utgången i mottagar änden, istället för direkt vid kretsen. I detta fall med bryggat steg, så skulle det bli något i stil med...
Bild
Kanske skulle gå.

Något att tänka på med DRV134an är också att den förstärker signalen 6dB. Även brus på ingången. I detta fall är det nog enkelt att anpassa förstärkningen i slutstegsmodulerna till lämpligt värde.

//Michael

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-12-03 22:35

Ingen som har något mer att säga? Jag kommer nog prova med att använda DRV134 eftersom jag har dom hemma, om det funkar bra så kör jag på dom.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-03 22:48

Jag känner mig vilsen :)

Kontentan verkar vara att det inte funkar till det jag tänkt..

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-12-03 23:11

Jag ska ha den för att göra om en oballad RCA signal till en ballad XLR, kopplas sen till två bryggade kort. Det funkade väl? Fast det var väl inte riktigt så man ville ha det..

Vad finns det för alternativ? Någon som har schema, BOM, resultat?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-12-03 23:47

Kontentan: DRV134 kan gå om man gör rätt!
Bevisligen fungerade det för killen på shine7.com :)

Jag gillar inte riktigt DRV134 efter att ha läst databladet.
Det är ju en "differential driver"
Det känns som att DRV134 i första hand är till för detta:
Mich skrev:Den andra typen har en balancerad signal mellan pin 2 och 3, men den är inte helt fix i förhållande till jord. Kan säga att den är flytande, likt en trafo. Måste dock hålla sig inom vissa gränser relativt jord (och matningsspänning). För att få ut se så måste den andra utgången anslutas till jord, t.ex. anslut pin 3 till pin 1 och se finns på pin 2 (relativt jord).

Jag tänker nog göra som Naqref tipsade om, dubbelbuffert med OPA2134 så att man uppnår det som Mich skrev:
Mich skrev:I den ena typen så består den av två single-ended (se) utgångar. Dessa två signaler refererar till jord. Den ena inverterad. Till en sådan utgång så kan man plocka en se signal på pinne 2 (och jord på pin 1) eller på pinne 3 (inverterad). Notera att ingen av signalerna får kortslutas till jord.

För mig finns det två alternativ:
*Bygga ett N5MD (Naqref försteg) med balanserad utgång. Kopplas med XLR-kontakter mellan försteg och slutsteg
*Bygga en "dubbelbuffert" med opa2134 och sätta den i förstärkaren.
Sedan kör man rca-kontakt till förstäraren som vanligt

Jag har inte bestämt mig än :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-03 23:52

Ett ytterligare alternativ är en ensam opamp som kopplas som impedansbalansered på utgången.

/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-12-04 00:03

Förklara mer! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-04 00:48

Kolla fig.1

http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/b ... lanced.htm

Med endast ett extra motstånd får man till en balanserad linjeutgång med en ensam liten IC. :)

Smufft som tusan!

Ja, åsså en XLR eller1/4" telepropp kontakt såklart.

edit: ohps, ber eventuellt om ursäkt, är inte säker på hur det lirar när två kretsar skall drivas. Kan bli knas med jordningen. *Funderar lite*

/Peter

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-12-04 10:27

Jag avvaktar lite tror jag, det är ju dock etag kvar tills jag behöver fixa sånt, för min egen del.

Offtopic: Ska man testa korten på något vis innan man kopplar in allt, hur gör man detta isf? (Svara gärna på detta i tråden om Bullitkorten, så slipper vi massor OT här :) )

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-12-04 17:50

Piotr skrev:Kolla fig.1

http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/b ... lanced.htm

Med endast ett extra motstånd får man till en balanserad linjeutgång med en ensam liten IC. :)

Smufft som tusan!

Ja, åsså en XLR eller1/4" telepropp kontakt såklart.

edit: ohps, ber eventuellt om ursäkt, är inte säker på hur det lirar när två kretsar skall drivas. Kan bli knas med jordningen. *Funderar lite*

/Peter
Lite ohps blev det. I det fallet du skriver om så är det en balancerad/diff-ingång. I detta fall, som tråden började med, så vill man skapa en inverterad single-ended utgång (plus en rätt vänd) från en single-ended.
Två helt olika fall.

//Michael

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-04 18:30

Ja ohps! blev det. :)

Fungerar inte med impedansbalansering på drivande steg eftersom båda kretsarna är kopplade till jord på ickeinverterande ingång.

Skulle man kunna koppla två st. bryggade kretsar som flytande på ingången och därmed driva med impedansbalanserat steg?

/Peter

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2009-02-07 22:34

Naqref™ skrev:
Mich skrev:Kom på att jag har konto, så nu har jag tittat på bilden.
Inte bra! Rekommenderas inte.

Medhåll (efter en koll i databladet). Det kan funka och gör det troligen rätt ok men det är inte givet. Vill man ha en signal från obalancerat till två obalancerade (där den ena är fasvänd) så är det tillräckligt bra att göra en dubbelbuffert med OPA2134 som grund och 1%-motstånd. Den precisionen man får där duger gott till att göra stegen bryggade.

Hej Nagref och Mich. Efter att detta har kommit upp så antar jag att ni menar att detta är det bästa, som Rod Elliot har på sin hemsida härhttp://sound.westhost.com/project51.htm.

Bild

Detta är ju enkelt åstadkommet och tar inte upp mycket mer plats än en DRV134-lösning.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-02-08 13:31

Ja, typ något sådant. Om "In" kommer från en OP så kan det eventuellt gå att hoppa över U1A, beror på hur det på andra sidan In ser ut.

//Michael

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2009-02-08 15:51

Aha... men... efter att ha läst lite mer på Rod Elliots hemsida så hittade jag projekt 87, Balanced Transmitter and Receiver II (http://sound.westhost.com/project87.htm) vilket enligt Rod ska vara en förbättrad variation av project 51. Det lustiga när man studerar schemat över detta "förbättrade" schema så ser man att det är snudd på identiskt med det ekvivalenta schemat över hur en DRV134 är uppbyggd

Rod Elliots

Bild

TI DRV134:

Bild

Men enligt Rod så är ju kopplingen i projekt 87 att föredra före 51-an, vilket i mina öron är det samma som att man likväl kan använda en DRV134? Eller?

Comments please 8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-08 15:56

Den övre lösningen kräver väl välmatchade motstånd? Mera plats tar den i varje fall.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-02-08 16:43

Nu hänger inte jag med på alla hänvisningar till personer och projekt, men det hela handlar om vad man vill ha. Vill man ha en inverterad signal av sin signal (t.ex. för bryggkoppla slutsteg) så skall man skapa detta, vill man ha något annat så gör man något annat. Så som det tidigare, i denna tråd, har förklarats.

//Michael

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-02-08 18:40

Vad är det bästa sättet för att skapa:

Signal att bryggkoppla

Balancerad signal

Vore ju bra att få det överstökat, och förklarat så även jag förstår. :)

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-02-08 21:13

---
Senast redigerad av attah 2009-02-09 21:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-02-08 22:26

Tyvärr är du lite sent ute, jag har för länge sedan beställt det jag skulle ha. Nu förs det diskussioner i den här tråden :E

Ändrade topic.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-10-16 19:55

Mich skrev:Nu vet inte jag vad ni skall ha, men det nämns bryggade kort i första tråden. Kan det vara så att ni vill skapa signal (en rätt och en inverterad) som skall in till två slutsteg (som sitter ihop) för att på det sättet få ett bryggat slutsteg?
I sådana fall så går det inte med DRV134. Det går inte att få ut en rätt och en inverterad signal från denna krets (single-ended). Det går att få ut balancerad, single-ended rätt fas eller single-ended fasvänd. Notera att dessa tre inte går att få ut samtidigt, utan endast en i taget.

Bara en liten fundering från mig. Det kanske inte alls är det som ni försöker göra, går ju att göra mycket annat med kretsen.

//Michael
Mja, man kan nog få ut en icke-inverterad and inverterad signal. Jag får det åtminstone. Är det utlåtande baserat på erfarenhet? Fördelen med kretsen är hög common mode utimpedans fast det är inget säljargument i den här tillämpningen med korta kablar.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-16 21:09

peranders skrev:Är det utlåtande baserat på erfarenhet?

Spice simulering och datablad.

Fast det beror ju på hur pet noga man är. Därav diskutionen.

Vill man ha en inverterad signal så är det bättre att göra en koppling som ger det, även teoretiskt. Detta uppnås med en OP och ett par motstånd. Varför bråka med en krets som är gjord för annat.

Medans man kan använda DRV134 till det som den är tänkt och funkar bra till.

//Michael

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-10-16 21:18

DRV134 inverterar signalen med precision men som du ser så kan man få korsvis återkoppling från utgången men denna funktion kan man koppla ur.

Fördelen med DRV134 är att du får tolerans- och tempmatchade motstånd i en paketlösning.

Jag håller med om att det funkar också med en simpel inverterare. Jag har denna lösning på min QRP01 konstruktion, 2 st LM3886 på samma kort och bryggkopplingsbart.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Föregående

Återgå till DIY-forum