Moderator: Redaktörer
Fackamato skrev:Vet inte om det gör någon vinst, varför skulle det göra det?
-Martin- skrev:Fackamato skrev:Vet inte om det gör någon vinst, varför skulle det göra det?
För att minimera pipresonanser i porten. Med en vinkel enligt förslaget kommer porten exiteras med olika tryck för de frekvenser som ligger inom det område där vågutbredning råder i kaviteten. Under förutsättning att det råder assymetri m a p kavitet och element.
Nu kommer jag inte bygga enligt Paas förslag utan kör på min egen variant där porten "ligger i baffeln". Det där med "vinklingen" har jag nog lagt på hyllan. (Tror inte pipresonanserna är största problemet...)
M
Fackamato skrev:
Kan du lägga upp en bild på hur du tänkt göra?
-Martin- skrev:Fackamato skrev:Vet inte om det gör någon vinst, varför skulle det göra det?
För att minimera pipresonanser i porten. Med en vinkel enligt förslaget kommer porten exiteras med olika tryck för de frekvenser som ligger inom det område där vågutbredning råder i kaviteten. Under förutsättning att det råder assymetri m a p kavitet och element.
Nu kommer jag inte bygga enligt Paas förslag utan kör på min egen variant där porten "ligger i baffeln". Det där med "vinklingen" har jag nog lagt på hyllan. (Tror inte pipresonanserna är största problemet...)
M
+-----------------+
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| \ |
| \ |
| \ |
| | |
| | |
| | |
| | |
\ | |
\ / |
\-----------/ |
/|
------------------+
Fackamato skrev:Sådär vill jag göra, Svante, men jag vet inte hur det skall se ut för att avstämningen skall bli rätt.
Jag har sökt en del i forumet också och det verkar inte finnas någon "regel" att gå efter.
-Martin- skrev:Svante skrev:
Nä, pipresonanserna försvinner inte av det där.
Nej det är klart att de inte försvinner men de borde väl minska eftersom trycken adderas vektoriellt(?)
Fin bild förresten!
Svante skrev:-Martin- skrev:Svante skrev:
Nej det är klart att de inte försvinner men de borde väl minska eftersom trycken adderas vektoriellt(?)
Fin bild förresten!
Nej, amplituden på topparna bestäms ju av de resistiva förlusterna. Resonansfrekvenserna däremot, bestäms av de reaktiva delarna, dvs det du ändrar på.
Inför man resistans (tex à la phontratt) så sjunker amplituden på topparna.
-Martin- skrev:Svante skrev:-Martin- skrev:Svante skrev:
Fin bild förresten!
Nej, amplituden på topparna bestäms ju av de resistiva förlusterna. Resonansfrekvenserna däremot, bestäms av de reaktiva delarna, dvs det du ändrar på.
Påverkar det alltså inte att det är vågutbredningsfall, även för trycket som genererar pipresonanserna i porten(?)
Svante skrev:-Martin- skrev:Svante skrev:-Martin- skrev:Svante skrev:
Fin bild förresten!
Påverkar det alltså inte att det är vågutbredningsfall, även för trycket som genererar pipresonanserna i porten(?)
Ehh... Hur menar du då?
-Martin- skrev:Svante skrev:-Martin- skrev:Svante skrev:-Martin- skrev:Svante skrev:
Fin bild förresten!
Ehh... Hur menar du då?
Jag menar att vid de frekvenser som pipresonanserna hamnar (vanligtvis >500 Hz) så råder stokastisk vågutbredning inuti kaviteten.
Om man då "smetar ut" den inre öppningen kommer porten exiteras av ljudvågor med olika riktningar och fas för samma frekvenser vilket (stokastiskt) borde medföra utsläckning/dämpning vid pipresonanserna. Men jag kanske inte sett helheten här...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 231 gäster