Moderator: Redaktörer
Jag tänkte på allt reflekterat ljud (som ursprungligen kommer från högtalarna).celef skrev:Martin skrev:Nej, det är klangen på direktljudet jämfört med det reflekterade. Däremot om högtalarna är placerade lågt och frontloben är smal i just det området som styr våran höjduppfattning så att loben missar lyssnaren så påverkar det ju direktljudet och därmed ljudbildens höjd.celef skrev:är det frontlobens storlek som styr ljudbildens höjd?
vilket reflekterat ljud syftar du på?
Det tror jag väldigt många uppfattar det som, dvs att ljudet först måste studsa på en hård yta mellan högtalarna för att illusionen om att ljudet strålar ut från central punkt mellan dem skall infinna sig.IngOehman skrev:Du tror väl inte att reflexionerna i lyssningstummet är en förutsättningen för fantomprojektionen?![]()
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Det tror jag väldigt många uppfattar det som, dvs att ljudet först måste studsa på en hård yta mellan högtalarna för att illusionen om att ljudet strålar ut från central punkt mellan dem skall infinna sig.IngOehman skrev:Du tror väl inte att reflexionerna i lyssningstummet är en förutsättningen för fantomprojektionen?![]()
Vh, iö
Man skulle kunna ta ett exempel som att, om du har 2st personer som har helt identisk röst, till 100% (helt otänkbart, men ändå.. ) och dessa stod på samma sätt och läste upp samma text så skulle du uppfatta det som att det kommer ljud från tomrummet mellan dessa personer
celef skrev:men högtalare är väl aldrig identiska och signalen är väl sällan identisk till båda högtalarna?
om en fantomtalare ska stå mellan högtalarna måste väl ljudet från högtalarna som når våra öron vara identisk med den som örat hade uppfattat om talaren på riktigt stod mellan högtalarna
Hm. Du får fundera litet till, då.hur högtalarna som står rejält isär ska kunna återge detta med rätt placering utan att ta stöd från reflex i högtalarväggen begrioer jag inte, jag vill få det till att ljudet måste komma från området i ljudbilden
DVD-ai skrev:Nej det är inte reflexerna som projiserar ljudbilden, det räcker man bara högtalarna för att få detta, spridnings mönstret från högtalarna har av andra orsaker inverkar på ljudbilden, men för att alls få en ljudbild så räcker det med att du har 2st källor som återger en identisk signal samtidigt. dessa står med ett visst avstånd från varandra och du sitter så att när du tittar rakt fram så är det mellan dessa.
Man skulle kunna ta ett exempel som att, om du har 2st personer som har helt identisk röst, till 100% (helt otänkbart, men ändå..) och dessa stod på samma sätt och läste upp samma text så skulle du uppfatta det som att det kommer ljud från tomrummet mellan dessa personer
![]()
spännande va... ?!
Sedan i detalj hur detta fungerar och allt kring detta har jag 0 koll på...
IngOehman skrev:Det DU skrev var inte helt galet (det var inte det du skrev som jag
åsyftade) men det räcker inte att rösterna är identiska, de måste
tala i fas också.
Vh, iö
celef skrev:Almen skrev:Hm. Du får fundera litet till, då.Tänk hörlurar.
nej, jag förstår inte alls det här med lurar, jag har då inte upplevt en fantombild att tala om
celef skrev:Almen skrev:Hm. Du får fundera litet till, då.Tänk hörlurar.
nej, jag förstår inte alls det här med lurar, jag har då inte upplevt en fantombild att tala om
IngOehman skrev:Det trodde jag också, men jag tycker det är en bra idé att skilja mellan
rösten, som är instrumentet man använder för att skapa ljud, och talet,
som är signalen som man exiterar rösten med.
Rösterna måste vara rimligt lika varadra, men det vilktigaste är att talet
som dtyr rösterna är identiskt, alltså insignalen.
Om sedan rösten är en högtalares eller en människas, och talet är
något en människa avser framsäga med sin röst, eller om det är någon
signal på ett fonogram, det spelar mindre roll.
Så vad jag gör är ju att jag håller med om din liknelse, men vill sätta
fingret på att det är insignalen som är den viktiga. Små skillnader i
rösterna är faktiskt mindre viktigt. Det gör bara fantomprojektionen
något mindre precis.
Men det allra viktigaste var det där med att en fantomprojektion INTE
är en effekt av att man studsat ljud mellan högtalarna! Men det har du
ju vetat hela tiden.
Vh, iö
IngOehman skrev:nej, jag förstår inte alls det här med lurar, jag har då inte upplevt en fantombild att tala om
celef skrev:nej jag upplever inte det där "inne-i-huvudet" som många lurmotståndare klagar på, har aldrig riktigt förstått det snacket
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster