Bra bas för subbygge?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-04-07 22:43

zapanasta skrev:
niklas skrev:Men om man har begränsad erfarenhet och kunskap om högtalarelement så att man måste fråga på forum huruvida ett element är bra eller inte, varför håller man då på med att leta efter bilelement som ska fungera för hemmabruk? Vore det inte enklare att bara välja något som är gjort för ändamålet? :roll:
Ja det är såklart enklare ,men om man inte vill eller har råd att lägga pengar på dyra element så kan man väl söka av även bilbasar tycker jag ,finns ju onekligen en jä massa att välja på inom den kategorin som inte är så dyra....

Ja, det kan man, men då har man helt släppt kvalitetskraven och kan lika gärna bara se till prislappen och köpa det dyraste man har råd med. Eller också får man spara lite till så man har råd med vettiga element. Såå himla dyrt är det inte.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-07 22:47

En Bremenbas från Peter Steindl kostar lika mycket, men är bättre på allt vad gäller kvalitativ återgivning.

Är det då en prisfråga??

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-07 22:50

zapanasta skrev:.... om man inte vill eller har råd att lägga pengar på dyra element så kan man väl söka av även bilbasar tycker jag ,finns ju onekligen en jä massa att välja på inom den kategorin som inte är så dyra....

Men de element du nämnt här, är ju inte direkt billiga.
Lägg till 500:- per element, så är du uppe i segmentet riktigt bra och användbara basar för hemmabruk och hifi.

Som man frågar får man svar, heter det.
De här grabbarna som svarat dig i tråden, skulle kunna ge dig riktigt fina tips på element om du frågade. :wink:

ops. Magnus han före. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-04-07 23:51

Ni har nog rätt ,jag som ville veta lite angående bilbasar men mannen i fråga som ska bygga subbar får väl ställa frågan själv när det blir aktuellt .En annan sak som angår mig lite mer är att brorsan har 4 st ciare 15" hemma som han kom över billigt ,han vet nästan ingenting om hifi ock det står inga benämningar eller nåt på dom .Han har mailat till ciare men inte fått nåt svar .Hur ska man kunna göra nåt av dessa när man inte har en aning om nån parameter överhuvudtaget? Pa antagligen. [url]http://www.minhembio.com/sollerön/239242/[/url]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-08 09:23

Man mäter upp dem...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-04-08 22:42

nadifierad skrev:Riktigt "bra " Hifi basar, brukar ha en lägre känslighet, av någon anledning!? Så har jag iallafall uppfattat det :?
(scanspeak, peerless, seas, vifa etc..) Bilbasar och framförallt Pa basar, brukar ligga något högre. Detta gäller ganska ofta vid jämförelse, även om andra parametrar, så som qts, fs, vas, kan se väldigt hifi`ga ut, även för den senare kategorin. Ligger det en hund begraven här :? , eller är jag ute på hal is igen? :)
Jag gissar:
- Bra hifi basar har längre talspole för att uppnå längre linjär slaglängd
- Ej hifi basar har kanske (generellt) resonanser högre upp i frekvens och dessa räknas in vid angivning av känslighet (men de har för den skull inte högre känslighet vid låga frekvenser)

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-08 22:47

Det är ju inte så svårt att skriva en siffra på ett papper heller ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-09 08:10

högt ohmtal och låg resonansfrekvens tyder väl på en stor rörlig massa och låg känslighet
Bikinitider

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-01 23:54

zapanasta skrev:Som jag trott hela tiden då ,men märker på folk ibland att dom inte tror riktigt att ett sk bilelement skulle kunna funka bra inomhus trots bra parametrar ,nonsens enligt mig.... (svar på kraniets inlägg)

Det beror ju på vilka krav och vad man är ute efter. Det kanske passar dig perfekt, du verkar gilla det ljudet som dyl ger med tanke på dina tidigare uttalanden. Så go for it :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-06-02 10:18

Att det går att få ett bilelement att spela djupt inomhus det vet jag av egen erfarenhet ,sen finns det andra parametrar i basåtergivningen som kanske inte blir lika bra som med ett renodlat hifielement ,men då är det som du säger ,vilka krav har man ock hur kräsen är man .En del hör nog inte ens skillnad mellan en hifibas kontra bilbas ,andra kanske hör det direkt....http://www.minhembio.com/mongo Här har vi en man som byggt sub med en bilbas ,han verkar inte missnöjd.....

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-06-02 11:24

zapanasta skrev:http://www.minhembio.com/mongo Här har vi en man som byggt sub med en bilbas ,han verkar inte missnöjd.....

Jag tycker han verkar mongo... :wink:

Föregående

Återgå till DIY-forum