Huggbäverns Oddwatt 6L6

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-06-06 08:53

Utgångsrören sitter, precis som på ett traditionellt pushpullsteg, kopplade till varsin ända av utgångstrafon. Katoderna är via en potentiometer kopplade till en strömgenerator (eller strömsänka kanske man ska säga).
Strömsänkan ser till att det alltid dras en viss mängd ström från slutrören. Normalt sitter det en fasdelare före slurören och skickar på två fasvända signaler till respektive rör, men här skickas signalen direkt till ena röret enbart. Strömgeneratorn ser dock till även det andra rören engageras genom att dra ström från det när det ena röret stryps. Alltså utgångsrören är också fasdelare.

Det är grabbens blogg.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-22 11:17

Jag betraktar bygget som klart. Jag är mitt inne i en sorts storstädning där alla mina rörprylar liksom glider iväg och hyllan som tidigare varit belamrad med alla mina NOS-rör, transformatorer och "skit" tömts för att ge plats åt halvbyggda vrak. Bordet i ateljén har rensats på elektronik vilken tillsamamns med rörprylarna glidit in under en säng.

Humöret är väl på halvtopp, men livsgnistan släcktes i höstas tillsammans med hjärtats elektriska impulser. Det är väl reptilhjärnan som styr vad som ska bli klart eller ej, jag har ingen lust med någonting längre.

OM jag orkar löda dit de fyra fem sista kablarna inom rimlig tid lär kadavret åka med mig ner till HFi-forums DIY-träff senare i år. Och om ni hittar mig lär ni få se OM OddWattaren blev klar ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-01-22 11:40

soundbrigade skrev:Jag betraktar bygget som klart. Jag är mitt inne i en sorts storstädning där alla mina rörprylar liksom glider iväg och hyllan som tidigare varit belamrad med alla mina NOS-rör, transformatorer och "skit" tömts för att ge plats åt halvbyggda vrak. Bordet i ateljén har rensats på elektronik vilken tillsamamns med rörprylarna glidit in under en säng.

Humöret är väl på halvtopp, men livsgnistan släcktes i höstas tillsammans med hjärtats elektriska impulser. Det är väl reptilhjärnan som styr vad som ska bli klart eller ej, jag har ingen lust med någonting längre.

OM jag orkar löda dit de fyra fem sista kablarna inom rimlig tid lär kadavret åka med mig ner till HFi-forums DIY-träff senare i år. Och om ni hittar mig lär ni få se OM OddWattaren blev klar ...

Ta nåt som är nästan klart, och bygg ihop det bara för att jäklas med universum. Tydligen försöker någon Högre Makt sätta P för dina rörbyggen. Låt dig inte nedslås, utan bygg på bara. Nu i helgen t.ex..

Jäkla coolt med rörsteg. Jag funderar på att bygga ett själv till elbasen. Men jag är lite rädd för att jobba med så höga spänningar. Tänk om det tar eld i förstärkaren, det blir ju inte bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-22 13:58

soundbrigade skrev:Humöret är väl på halvtopp, men livsgnistan släcktes i höstas tillsammans med hjärtats elektriska impulser. Det är väl reptilhjärnan som styr vad som ska bli klart eller ej, jag har ingen lust med någonting längre.

Äää, kom igen nu mannen tappa inte sugen, världen är full med tappade sugar... :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-05-28 19:55

Tappen är avsugd och Oddwattaren låter. Den slank med till DIY-träffen i Göteborg i år (2011).
Vi gjorde en del större justeringar i schemat, som att kraftigt minska motståndet i nätdelen som matade ingångssteget - det blev till slut 4K7. Jag vill sedan minnas att vi ökade katodmotståndet för att få upp katodspänningen till ca 2V = den spänning jag kan förvänta mig från t ex en CD-spelare.

Nu är jag lite halvsugen på att prova att sätta strömgeneratorn på ingångssteget och göra den till en fasdelare:
http://www.pastisch.se/EF/PP6L6.JPG

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-28 22:11

Intressant koppling, glöm inte att meddela ev. resultat bara . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-05-28 22:18

Här är det original jag använt:
Bild

Notera att 100K i nätdelen är bytt mot 4K7 och 1K på katoden byttes mot 1K5.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-28 22:26

Kul :) motkopplingen var/är dessutom snäller . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-05-29 08:49

Den glade bulgaren antydde att max uteffekt från MingDa-stärkaren var 6-7W. Tycker det låter lite lite, trots att den arbetar i klass A. Kunde inte 16-17W vara mer rimligt?
Och stärkaren enligt schemat PP6L6, jobbar den i klass AB eller också den i klass A??

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-29 20:15

Ming Da 34B skall ju enligt spec leverera 22W per kanal och nog tyckte jag att jag kunde kräma på mer med den än min MC84-C07 som skall leverera 2x5W enligt spec.

//Tresor

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-05-29 20:40

Jag har bytt rör och ska justera in de nya. Skulle ju ha 6P3S-E, men fick icke-E-typ, typ. :x Ska köra mot mina lite mer trögdrivna 2-vägare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-29 23:02

Ja men hur lät det då? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-05-30 12:33

Jag har inte kommit så långt än. Men originalet med gamla (sämre matchade) rör lär riktigt bra Faktiskt.se.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 13:09

Många tycks ju tycka att 6 - 7W i klassD är helt tillräckligt.
Nästan alla klassA-steg i PP, slår ju någonstans över i B och ger åtminstone lite extra pulver, men detta steg kanske inte gör det?
Frågar jag utan att ha fördjupat mig i konstruktionen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-05-30 17:46

Själva konstruktionen med strömgeneratorn till utgångsrören osv osv gör att det här steget arbetar rent i klass A. Vet inte riktigt hur.
Kollar man diyaudiproject-forums sidor nämns ganska (och orealistiska) värden på uteffekt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 17:54

soundbrigade skrev:Själva konstruktionen med strömgeneratorn till utgångsrören osv osv gör att det här steget arbetar rent i klass A. Vet inte riktigt hur.

Vilken utg.trafo kör du? Belastningsimp?
Senast redigerad av Flint 2011-05-31 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-05-30 18:40

Jag kör nog ... Edcor CXPP ... men hittar inte i dagens listor. Det kan mycket väl vara en 6K6:8R-trafo.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-06-01 17:26

Den HÄR CXPP-25-8-7K6 trafon använder jag.
Blandade ihop olika projekt. Jag hade beställt den här till min Luxman-klon men använt den här. Till 50CA10 har jag andra trafar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-04-21 18:03

Nu har jag fått hem en påse 6P3S-E. Det är ett lite fräckare rör än standardmodellen, men ....

... ena kanalen har tyssssssssstnat. kan vara taskiga socklar (i ingångsdelen). Det blir till att byta dessa sketna socklar, fick nya med rören. Kanske bygger om lite i ingångsdelen till en "riktig" maskin - klassAB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-07-30 13:25

Allt har tysssstnat och jag ger delvis upp. Den här sortens konstruktioner funkar säkert bra men det bli låg uteffekt och så har ju jag sprungit på en del bekymmer. Bland annat är novalsocklarna helkass :x .
Jag prövar något annat och lika enkelt istället. Nya prylar ligger hos lokala DHL-ombudet och väntar.

Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum