Dags att uppgradera - steg 5 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-21 23:23

Jaha, jag tänkte väl att du läst Sigge Lindkwizt ...
I den här länken är en ytterligare dipolkonstruktion, som använder två motriktade element: "Dipo 1". (Det är två filer, "Bauplan" och "Dokumentation"!) Eftersom man kör ett bredbandselement ända upp i diskanten, blir det två av det. Då kan man kanske välja medelst inkopplingen, om det ska vara dipol eller rundstrålande, ifall dämpningen av topplådan är tillräcklig för att medge båda två. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av dipoler, så det var bara en hänvisning ... att man inte behöver gå över pölen efter vatten ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-21 23:34

Kalejdokom, tror du inte att det kan bli problem med de relativt breda sidostyckena på dipoldelen. Min magkänlsa, tja hur skall man säga? är att du där kan få mer lådljud där än lovligt - som bara släpps ut fritt i rummet. (Hoppas iofs att jag har fel)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-21 23:51

skrutten skrev:Kalejdokom, tror du inte att det kan bli problem med de relativt breda sidostyckena på dipoldelen. Min magkänlsa, tja hur skall man säga? är att du där kan få mer lådljud där än lovligt - som bara släpps ut fritt i rummet. (Hoppas iofs att jag har fel)

Jag har allt tänkt på det med... fast i kväll har jag inte orkat släpa fram kameran. Jag har klätt hela insidan med tjock filt för att dämpa det lådljud som kan uppstå. Enligt mina tidigare tester så upplevde jag inget problem med detta fastän min testlåda var en "vanlig" bananlåda utan bakstycke (alltså med ännu mer låda runt elementet).

Skulle det likväl bli problem så får jag väl yxa till lite Rockwoll och klä in sidorna med...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 08:57

faulhund skrev:... Då kan man kanske välja medelst inkopplingen, om det ska vara dipol eller rundstrålande, ifall dämpningen av topplådan är tillräcklig för att medge båda två.

Tack för länken - intressant projekt, men utan att ha läst igenom hela sidan (på tyska!) verkar det som att de båda bredbandarna sitter i samma lådvolym. Då kan man väl inte koppla dom i motfas?! Det ser ut så om man kollar på pilarnas riktning på ritningen, men i så fall ser det ju dessutom ut som att basen och bredbandaren spelar i motfas på framsidan - lite knepigt... Eller är möjligen lådan utan gavlar längst upp, så att de spelar i öppen baffel?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 10:30

Vart ska du dela SLS10" ??

Om Scan-Speak 8" faller för tidigt så får du problem, för den där SLS10" tycker inte jag låter något vidare över ca 150Hz så blir den otrevlig... :?

Så den vill du egentligen dela <120Hz för ett bra resultat, och då kräver ju det att Scan-speak 8an kommer ner dit ganska linjärt med denna konstruktion, vilket inte är säkert, det borde du kolla upp...

Annars så är det, som vanligt ritkigt snyggt byggt av dig :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 11:19

DVD-ai skrev:...och då kräver ju det att Scan-speak 8an kommer ner dit ganska linjärt med denna konstruktion, vilket inte är säkert, det borde du kolla upp...

Glädjedödare! Så dags att göra något åt det nu... men med aktiv delning och en DEQ2496 ska vi nog få hyfs på tonkurvan :wink:.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 11:30

Problemet är snarare det att jag tycker att sls10" låter illa över 150Hz, så pass att jag alldrig skulle kunna köra den så utan att tycka synd om mig själv... :roll: :wink:

Men om du kan pressa ner scan-speak 8" ner mot 120Hz eller så, då kan du lösa problemed med 120Hz delning, typ 4e ordning Hp för SLS10"
Kan du inte testa att sätta dämpmaterial bakom Scan-speak 8" och på så sätt mindska lite på kortslutningen ner i frekvens = lite bättre basprestanda.
Kan fungera om du använder något ganska tjockt och tätt, men ändå väldigt mycket absorbtion måste det vara. typ träfiberull som man köper på Bauhaus skulle kunna fungera bra, skärna till en skiva och sätta in :)

Detta skulle kunna göra en liten, minimal skillan om man har tur, annars får du försöka förlänga "stagen" som går bak.
Så att du får en längre väg runt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 13:24

DVD-ai, på vilket sätt upplever du att SLS-10 låter illa över 150Hz? Det måste väl bero på hur lådan är konstruerad. Tonkurvan för elementet är ju lugn och rätt rak upp till 800Hz och att den skulle dista över 150Hz är inte sannolikt. Någon annan som har liknande erfarenhet?

Inom några dagar har jag förhoppningsvis egen erfarenhet att jämföra med :).

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-09-22 13:42

Kör du aktiv delning och EQ på alla dina projekt, eller är det bara tidigt i livscykeln?

om JA, hur många slutsteg går det åt ? :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 14:09

Kalejdokom skrev:DVD-ai, på vilket sätt upplever du att SLS-10 låter illa över 150Hz? Det måste väl bero på hur lådan är konstruerad. Tonkurvan för elementet är ju lugn och rätt rak upp till 800Hz och att den skulle dista över 150Hz är inte sannolikt. Någon annan som har liknande erfarenhet?

Inom några dagar har jag förhoppningsvis egen erfarenhet att jämföra med :).

Jag har kört den Slutet, portat och i öppen baffel :)

Oavsett hru så tycker jag att den låter mindre bra över 150Hz...

Eller ja... egentligen inte just vid 150Hz och upp, utan om jag delar den högre än 150Hz och med 3e ordnignen så upplevde jag den som mindre väljudande. Därfför at tden ahr ett så pass lågt Fs och högt Qts gör även att den inte är ritkigt lika rolig upp i frekvens när den väl hamnar i en låda.
Det är ett reondlas subb-element och därmed inte lämpat/konstruerat att jobba högt upp i frekvens. Bara så det är och min upplevelse är att det stämmer väldigt bra.

Det är bara min subjektiva bedömning, att <150Hz ska den absolut delas, men upp till dig att testa och se vad du tycker ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 14:56

slockna skrev:Kör du aktiv delning och EQ på alla dina projekt, eller är det bara tidigt i livscykeln?

om JA, hur många slutsteg går det åt ? :)

Jag är väl lite av en sån där skrot-Nisse som tröttnat på att ramla över grejer i garaget. Mitt projekt handlar om att få användning av så mycket som möjligt och göra mig av med resten... En del av grejerna har hamnat i "studion" som jag redovisat i en annan byggtråd och en del andra prylar kommer jag att använda i biorummet nu när dessa högtalare är klara.

Svaret på frågan är att dessa fronter plus center och två subbar väl kan klassas som att dom körs aktivt. Resten av högtalarna drivs direkt från receivern. Så här kommer det att se ut:

Marantz SR5003 driver följande:
FL/FR - två takhängda B&W DM601-S3 (bredvid filmduk).

FL/FR line out går till DEQ2496 -> CX3400 -> Denon AVR1707 som agerar rent slutsteg till dessa frontar med sex av sina steg.

C - line out går till en 31 bands stereo-EQ (ena kanalen) -> Denon AVR1707 som driver centern med sitt sjunde slutsteg (centern ju är en mix av LT-basar och öppen baffel men med passiva filter).

LFE - line out går till samma 31 bands EQ och nyttjar andra kanalen för LT-kompensation -> Zachry DSW420 -> Två 10" subbar.

SL/SR driver sidokanalerna (de lutande minareterna).

SBL/SBR driver bakkanalerna (de lutande Scanspeak 2,5-vägarna) plus effektkanalerna bakom soffan.

Alla högtalarna finns länkade i början av denna tråd. När jag är klar blir det förstås en del mätningar och bilder att redovisa - förmodligen är jag då mogen för en "medlemspresentation"!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-09-22 15:19

Härligt! önskar att frun lät mig vara lite skrotnisse ibland....

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 22:25

Idag har tomlådorna fått flytta in i finrummet i väntan på slutmontage. Byggnation av sockel har påbörjats. Så här ser det ut bakifrån med insidor klädda med svart filt och övriga detaljer svartmålade. Diskanten temporärt ditsatt för att visualisera slutresultatet. Infälld tygram kommer senare att dölja innanmätet:

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 22:32

ser som sagt riktigt bra ut :P

Har di tittat något på detta med hur djupt 8"kan tänkas komma ?
:)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 22:58

Jag har inte räknat själv på frekvensgången hos dipolbasen utan mest studerat Linkwitz (Orion och) Phoenix modeller:

http://www.linkwitzlab.com/builtown.htm

Han delar mot basen vid 100Hz (12dB/okt) och i prototypen PMT1 använder han en EQ-krets som i princip ger linjär frekvensgång ner till 50Hz för stand-alone-drift (utan subbas). Det handlar väl krasst om hur mycket SPL man är beredd att ge avkall på.

Men som sagt, om några dagar vet vi besked :).
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-09-22 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 22:59

Jepp, låter prima det ! :)

följer detta bygga med spänning ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2009-09-23 10:02

Dom här hade varit roligt att lyssna på när de blir klara :D
MVH
Kludden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-23 10:42

Finns i Lindome, strax söder om Göteborg... Välkommen! :).

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-23 15:23

I Lindome har dom haft en hel del goda hantverkare inom snickeri och det lever tydligen kvar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-23 15:31

Jo, det syns :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 15:58

Kalejdokom skrev:Finns i Lindome, strax söder om Göteborg... Välkommen! :).
Taget! ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-23 17:55

Dags för lite internkablage; 2,5mm2 finkabel från dyra gatan ...not! 10,50 kr/meter från Scenpuls.se. Till alla EKK-freak dedikerar jag emellertid kablaget till diskanterna och väljer därför RK0,75 (så nära elkraftkabel jag kunde komma i garagegömmorna!):

Bild

Terminerat och draget ner genom baslådan fvb till anslutningarna på sockeln:

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-23 21:48

Riktig finkabel säger jag då !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-23 23:58

Någon som behöver Isover till alla baslådor, pK, Mupps och allt vad det heter nuför tiden?! När jag är klar med mina byggen lär det bli en hel del över - bara att komma och hämta:

Bild

Här har vi i alla fall två små lådor som behöver lite dämpning:

Bild

Knappt en halv skiva Isover i varje låda, omsorgsfullt tillskuren för att passa mellan stag och väggar (ca 2/3 fyllning):

Bild

Därefter går det ju bara inte att låta bli att göra det obligatoriska "kontestet" - att lägga i elementet och slå försiktigt på surrounden för att bekräfta det rätta soundet; en förnimmelse av den fasta och djupa responsen från ett bra element i rätt låda:

Bild

Tyvärr blir jag bortrest över helgen så nu lär det inte hända så mycket mer med de här kompisarna förrän en bit in i nästa vecka.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-24 09:28

Ser hur som helst ritkigt fint ut, och jag ser redan fram imot nästa vecka... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-03 10:15

Idag känner jag på mig att det lär hända en hel del...

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-03 14:33

Först ut blir ett par ramar till tygfronterna på baksidan:

Bild

För att inte det ljusa träet skall lysa igenom tyget målar jag ramarna med svart färg:

Bild

Under tiden färgen torkar, tar jag mig an listerna till fundamenten. Tidigare har jag använt trekantslist, men nu tänker jag mjuka upp linjerna lite med 27 mm kvartsstav, Jag tycker att det ger en lite smäckrare anslutning till golvet. Med den lågt placerade basen kanske det även bidrar till en jämnare spridning av de lägre frekvenserna i rummet :):

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-03 16:16

Så var alla lister på plats runt socklarna:

Bild

Under tiden limmet torkar för vidare slipning och betsning gör vi klart tygramarna. Häftpistolen går varm:

Bild

Och så här tar det sig ut på plats i bakstycket :):

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-03 17:17

Snyggt som tusan, fint jobbat. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-03 18:33

Kanterna slipade runt socklarna. Hm... dom blir lite stora; 40x44 cm, men det blir nog ok när högtalarna kommer på:

Bild

Det närmar sig. "Kom, kom, kom till smörgåsbordet...":

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum