Svantes sommarbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-21 21:56

Svante skrev:Just nu vill jag inte plocka bort dem för att lacka dem och experimentera med dämpning, jag vill lyssna mer.

Det b rukar vara ett gott omdöme! :) Tyvärr så brukar det oxå att högtalarna, förstärkarna eller whatever stannar i halvfärdigt skick då oxå... :roll:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-08-21 22:38

Naqref

Spelar det någon roll? Är inte ljudet det viktigaste. Kan ju dra en liten historia om mig själv då.

När jag limmade mina stativare så.. Äh, skit samma.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-03 21:28

Ja, så har jag försökt illustrera resonansmoder med hjälp av teblad (en påse "Yellow label"). Jag strödde ut innehållet på högtalaren och matade högtalaren med sinusvåg. Det visade sig att det var svårt att få tebladen att röra sig, men vid 330-340 Hz började de "vandra".

Jag filmade hoppandet med digitalkameran: http://user.faktiskt.io/svante/semesterbygge/pics/141-4196_MVI.AVI
På sidan av högtalaren rörde sig tebladen mot framkanten i överkant, och mot bakkanten i nederkant.

Bild

Ovanpå högtalaren lade sig tebladen i ett "u". Så här såg det ut före:
Bild
...och så här såg det ut efter en stunds tutande:
Bild

Vad det innebär har jag inte riktigt förstått ännu, men rörelsen är nog ett resultat av 2:a luftmoden på längden i lådan (den är 1 meter hög), reaktionskrafter från konen (som knuffar lådan fram och tillbaka) och att väggarna rör sig i riktning inåt-utåt pga lufttrycket i lådan. Tebladen "vandrar" verkligen mot uppsamlingsställena, de hoppar inte bara bort från bukarna slumpmässigt.

Nån som har några idéer?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-03 22:01

Hej Sv!

Fräsigt :) :D!!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-04 00:07

den där tekniken använder man ju när man undersöker pianon också.. fast då har man en finkorning sand.
väldigt häftigt.. varför dom inte bara hoppar iväg är väl för att materialet rör sig i vågor och precis som löv på vatten rör dom sig dit vågorna för dom. där två vågor möter varandra och skapar en permantent "dal" lägger sig löven. saker tenderar ju att lägga röra sig nedåt..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-04 00:16

Jo, men det är lite lustigt om man tittar på tex sidan av lådan, där har tebladen rört sig mot baffeln i överkant, men mot bakstycket i underkant (blåa pilarna). Jag tolkar det som att väggen rör sig i cirklar, eller ellipser, så att tebladen verkligen "matas" åt ett håll, dvs att väggen inte bara rör sig inåt-utåt. Reaktionskraften från konen gör ju att lådan, om den svävade fritt (som i rymden), skulle vrida sig runt mitten. Om detta kommer samtidigt med en "uppblåsning-ihopsugning" av lådan, á la ballong, så kommer en punkt på ytan att röra sig som en ellips och "mata" tebladen i en riktning.

Fast det vet jag ju inte, förstås.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-04 00:25

ja rätt intressant är det även om det kanske inte har så mycket praktisk relevans när det kommer till högtalare.. dock är det ju intressant ur en mer allmän resonanssynvinkel.
vad har du använt för ljudmaterial? och har du upprepat försöken med annat ljudmaterial?

om du kör enstaka sinustoner och träffar av enstaka resonanser borde teet röra sig till andra platser?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-04 08:41

Kraniet skrev:ja rätt intressant är det även om det kanske inte har så mycket praktisk relevans när det kommer till högtalare.. dock är det ju intressant ur en mer allmän resonanssynvinkel.
vad har du använt för ljudmaterial? och har du upprepat försöken med annat ljudmaterial?

om du kör enstaka sinustoner och träffar av enstaka resonanser borde teet röra sig till andra platser?

För det här försöket var det bara sinusar. Det var bara just denna frekvens (330 Hz) som fick tebladen att röra på sig. Annars lyssnar jag gärna på musik. :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-10-04 08:51

Intressant...

När jag jobbade på mätteknikavdelningen på Volvo Aero så hittade jag en glasburk med pollen i ett skåp... jag frågade vad de använt den till... -undersökt resonanser i komponenter... För länge sedan :D

/Stefan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-04 09:02

avr7000 skrev:Intressant...

När jag jobbade på mätteknikavdelningen på Volvo Aero så hittade jag en glasburk med pollen i ett skåp... jag frågade vad de använt den till... -undersökt resonanser i komponenter... För länge sedan :D

/Stefan

Pollen?!? Inget för allergiker, då. :lol: Det måste väl finnas nåt annat "småkornigt" som inte ger allergi. Fast det var kanske ett tag sen?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-04 18:41

yeah, svante is da man! 8)

kanske kan denna sida förklara vad som händer

http://www.kettering.edu/~drussell/Demo ... quare.html

eller leta här

http://www.kettering.edu/~drussell/demos.html
Bikinitider

Föregående

Återgå till DIY-forum