Enkel lödkolv, vad köpa?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-27 11:20

Bill50x skrev:När det gäller temperaturreglerade lödkolvar och användning mot elektronik, se till att du använder lödstationen i ett jordat uttag och koppla spetsen direkt till jord. Seriösa lödstationer har den möjligheten. Resistansen till jord ska vara under 5 ohm. Anledningen till detta är att temperaturregleringen kan ge strömspikar som inte moderna komponenter gillar att få i sig.

/ B

Lödkolven är åtminstone jordad, jag ser den gulgröna kabeln kopplad till det metallhölje som omger kolvspetsen. Hur det med resistansen vet jag inte, men det går ju att mäta. Återkommer.

Edit: Nu har jag mätt. Resistansen mellan spetsen och nätkontaktens jordskena är under 1 ohm, mätt med precisionsinstrumentet Biltema 15-124... Det verkar ju OK, i så fall.
Senast redigerad av PerStromgren 2009-09-27 11:31, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-27 11:29

MagnusÖstberg skrev:Skulle gärna bya ut min lödkolv, men känner att över 1000-lappen inte är att tänka på eftersom det iallafall betyder att jag inte kan äta på en vecka 8O

Det skulle nog inte skada vare sig mig eller dig ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-09-27 14:01

Utmärkt val :!:

Har en själv som sagt, aldrig haft några problem med den (ta-i-trä) :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2009-10-04 01:36

Jag kör denna från classeohlsson. Fungerat felfritt hitils dvs snart 2 år, lyckades med att chippa mitt tv-spel med den. Tummen upp.

Bild

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-10-04 01:49

MagnusÖstberg skrev:Ni som kan - är det här bra eller anus?

Skulle gärna bya ut min lödkolv, men känner att över 1000-lappen inte är att tänka på eftersom det iallafall betyder att jag inte kan äta på en vecka 8O

perstromgren skrev:Tack för all hjälp! Det blev en sådan här:

Bild

698:- inkl 5 extra spetsar hos Kjelle. Den verkar fin, men har den där typiska kinalukten! Varifrån kommer den?

Nytt problem: hur tusan vet man vilken temperatur man ska använda? Jag har aldrig haft någon kolv med termostat!

PS. Instruktionsbladet är ren underhållning! Enligt bladet har jag köpt en "weld machine"! Där står också "The operation is a little bit easy(sic!) and the heating time is somewhat short too, so when using the welding machine, probably you won't be so carfull" :D DS

Den är bra, tycker jag. Har lött ihop filtren mm till två par högtalare med den och den fungerar utmärkt. Spetsarna känns gedigna och bra liksom deras infästning i lödpennan. (Instruktionsbladet har jag ö.h.t. inte läst. (Varför ska man behöva det?))

Samtidigt som jag köpte den gick jag över till att använda destillerat vatten till svampen, för jag är så trött på att få beläggningar på spetsarna.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-13 23:32

Kan vi få en uppdatering på omdömen kring denna Kjelle-apparatur. Vill köpa en riktig station runt eller under 1000-lappen. Den verkar onekligen prisvärd, men manualen skrämmer mig, tysk kvalité skräms inte. :-)

Edit: Jag har kikat på den på Kjelle och den är ok förutom en sak. Jag tycker att pennan ser för tjock ut. Om man tittar på den som t.ex. rundberg har så ser den ut att ha smalare penna. Kan man byta hela pennan? Var hittar man sådana i så fall?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Föregående

Återgå till DIY-forum